Müzikseverler için üç önemli haber
Köşemizde bugün çeşitli müzik merkezlerinden gelip, ajanslara düşen ilginç müzik haberlerinden bazılarını sizlere aktarmak istiyoruz... Gramophone Ödülleri'nde en iyiler Klasik müzik dünyasının Grammy ile birlikte en önemli ödüllerinden sayılan "Gramophone Ödülleri"ni kazananlar açıklandı. İngiltere'de 1923 yılından bu yana yayınlanan Gramophone dergisinin düzenlediği ödüllerde "Yılın Kaydı" ödülünü Rene Jacobs yönetimindeki Concerto Köln- Ghent Collegium Vocale'nin doldurduğu Mozart'ın "Figaro'nun Düğünü" operası aldı. Çek mezzosoprano Magdalena Kozena "Yılın Sanatçısı" seçilirken, John Williams'ın film müziklerinden bir çok klasik kayıt ve konserlerle 101 yıldır varlığını sürdüren Londra Senfoni Orkestrası "Yaşam Boyu Başarı" ödülüne layık görüldü. Klasik müzik dünyasının çeşitli kesimlerinden seçilen jürinin 31 Mayıs 2002-1 Temmuz 2003 tarihleri arası yaptığı değerlendirmede verilmesini kararlaştırdığı diğer ödüller de şöyle: Yılın Plak Şirketi: Telarc Classical FM Dinleyici Tercihi: Bryan Terfel (Bariton) En İyi Erken Dönem Müziği: Gibbons Consorts for Viols- Phantasm Yaylı Çalgılar Grubu ve Asako Korikawa-Susanna Pell En İyi Barok Vokal: Vivaldi Vespri Solenni- Rinaldo Alessandrini/Concerto Italiano En İyi Konçerto Yorumu: Grieg, Schumann Piyano Konçertoları Leif Ove Andsnes- Mariss Jansons/Berlin Filarmoni En İyi Tarihsel Yenidenbasım: Chausson, Debussy, Duparc, Ravel Melodies, Gerard Souzay-Jacqueline Bonneau-Orchestre de la Societe des Concerts du Conservatoire/Eduard Lindenberg En İyi Orkestra Kaydı: Bax, The Symphonies-BBC Philarmonic/Vernon Handley.
STRADIVARIUS KEMANIN SIRRI Dünyaca ünlü Stradivarius kemanlarının eşsiz sesinin sırrı şimdiye kadar keman ustası Antonio Stradivari'nin kullandığı cilada ya da tahtanın işleniş biçiminde olduğu sanılırken, son araştırmalar gerçeğin tamamıyla farklı olduğunu ortaya koydu. Amerikadaki Tennessee ve Columbia üniversitesi uzmanları, dünyanın bu en pahalı kemanlarının yapımında kullanılan tahtanın, uzun ve soğuk kışlar ile kısa ve ılık yazlar yaşamış ağaçlardan elde edildiği için bu derece mükemmel ses verdiğini saptadılar. Araştırmayı yürüten uzmanlardan Dr. Henry Grissino-Mayer' göre, "kemanların pürüzsüz ses vermeleri, kullanılan ağaçların yetiştikleri ortamın çok soğuk ve tahta yoğunluğunun fazla olmasından kaynaklanıyor." Aynı zamanda iklim uzmanı olan Dr. Grissino- Mayer ile Columbia üniversitesinden LlyodBurckle, "Avrupa'nın 1450-1850 arasında mini bir buzul çağı yaşadığını, bu durumun ağaçların büyüme hızını yavaşlattığını ve ağaçların tahta yoğunluğunun artmasına neden olduğunu" ifade ettiler. Stradivari dahil, 17. yüzyılın ünlü İtalyan keman ustalarının Cremona'da ürettikleri kemanlarda bu ağaçları kullandıkları belirtiliyor. göre mini buzul çağı en soğuk evresini 1645-1715 yılları arasındaki 70 yıllık dönemde geçirdi. Antonio Stradivari'nin 1644'te doğduğu ve sanatı açısından altın çağını 1700-1720 arasında yaşadığı biliniyor. ğaçların incelenmesi sonucu bunların 1625-1720 yılları arasında çok yavaş büyüdükleri ve halkalarının çok dar ve sıkışık olduğu saptandı.Grissino-Mayer ve Burckle'in buluşları "Dendrochronologia" adlı bilimsel dergide de yayınlandı.
BİR CAZ TAPINAĞI ABD'nin New York kentinde, caz konserleri, eğitimi ya da kayıtlarına yönelik bir "caz tapınağı" kapılarını açtı. Ünlü trompetçi Wynton Marsalis'in sanat yönetmenliğini üstlendiği Jazz at Lincoln Center'da 3 konser salonu bulunuyor. İnşaatı 128 milyon dolara mal olan merkezdeki konser salonlarından Rose Theater 1100-1200, Allen Salonu 300-500 seyirci kapasitesine sahip. Dizzy's Club ise 140 kişilik. Ders, prova odaları ve kayıt stüdyoları bulunan merkezdeki Jazz Hall of Fame'de halka açık etkinliklerde bulunulacak. Marsalis yönetimindeki Lincoln Center Jazz Orkestrası da, haftalık bir radyo programı yapacak.
|