Kültüre yatırımda Kipa
Daha dün gibi, 15-20 yıl önce Avrupa'ya çıkanların en büyük hayranlık kaynaklarından biri, akla gelebilecek her şeyin el altında bulunabildiği 8-10 katlı marketler, hipermarketlerdi. Şimdilerde bir "semt pazarı"nı içinde barındıran hipermarketler ülkemizin hemen her yerinde açılmış durumda ve artık kimse Avrupa'ya gidenlere "sipariş" vermiyor, çünkü Avrupa ya da Amerika'da ne varsa bugün ülkemizde de bulmak mümkün... Bu da gelişmişliğin bir göstergesi sayılamaz mı? Bugün, bir başarı öyküsünden söz etmek istiyorum. Ama bu başarının da ötesinde, bir hipermarketin kültüre ve sanata yatırımından... Kipa Kitle Pazarlama Ticaret ve Gıda Sanayi Anonim Şirketi, 17 Ağustos 1992'de yüz girişimcinin katılımı ile İzmir'de kuruluyor. 11 Kasım 2003'te de dünyanın önde gelen perakende devlerinden Tesco ile ortaklık anlaşması imzalanıyor. Bugün Egeliler'e hizmet vermekte olan Kipa, durağan bir perakendeci değil. CEO'su Steve Hammett'in de altını çizdiği gibi "müşterilerini dinlemeyi sürdürmek; fiyatlar, kalite ve hizmet ile ilgili en acil taleplerini karşılamak ve şirketi büyümeye hazırlamak, temel prensip" lerinden... Bu prensibin ödülü olarak da Kipa, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın "Tüketici Memnuniyetini İlke Edinen Firma Ödülü"nü kazanıyor. Ardından, gıda güvenliği ve hijyen konusunda üretimden satışa kadar her noktada titizliğe önem veren Kipa, 2001'de TÜBİTAK'la yapmış olduğu anlaşma çerçevesinde, tedarikçilerini ve kendi üretim alanlarını denetlettirerek Türk perakende sektöründe bir "ilk"i gerçekleştiriyor. Bunlar Kipa'nın bir ticari şirket olarak görünen yüzü... Bir de kültüre ve sanata katkısı var, ki bu da şimdiye kadar kazandığı başarının ana etkenlerinden biri olsa gerek... 2002'de Özel Okullar Derneği ile ilk kez sağlıklı nesillerin yetişmesi için "Anne-Baba Okulu" açıyor. Yine 2002'de Acil Tıp Derneği ile başlatılan "Temel Yaşam Desteği ve İlk Yardım" projesi ile 25 binin üzerinde çocuk bilinçlendiriliyor. Çocukların kültürel gelişimine katkıda bulunarak onlara tiyatroyu sevdirmek amacıyla Kipa Alışveriş Merkezi Kültür Salonu'nda her hafta sonu bir çocuk oyunu ücretsiz olarak sunuluyor. Ayrıca sosyal, kültürel, güncel bir çok konuda düzenlenen söyleşi, sergi ve gösterilerle müşteriler buluşturularak kentin kültürel yaşamına bir canlılık getiriliyor. Acil Tıp Derneği işbirliği ile "Çocukları Kazalardan Koruma ve Temel Yaşam Desteği" seminerleri ile yalnızca 2002'de 22 bin öğrenciye eğitim veriliyor. Ayrıca her eğitim döneminde binlerde çocuğa ücretsiz olarak göz ve diş taraması yapılıyor. Bugünlerde 10. yılını kutlayan Tesco Kipa, şair Sunay Akın'ın yıllardır dünyanın her yanından topladığı ve özenle sakladığı oyuncuklardan oluşan "Oyuncak Müzesi" ni İzmirlilerle buluşturuyor. Oyuncak Müzesi'nin ilk sergisi 22- 28 kasımda Çiğli Kipa Alışveriş Merkezi'nde açıldı, ikinci sergi ise 4 aralığa kadar Balçova Kipa'da ziyaret edilebilecek... Başta da söylediğim gibi, ülkemizin hemen her köşesinde bir büyük market ya da hipermarketin izini görmek mümkün... Neden "mal" alışverişi yapılır misali kültür-sanat alışverişi de yapılmasın? Kültür ve sanata yatırım yalnızca marketin bir köşesinde "ucuz kitap" değil elbette. Tesco Kipa'nın yaptığı aktiviteler önemli bence... Başka hipermarketlerin de Tesco Kipa misali kültür ve sanata yatırım yaptıkları düşünün, ülkemiz kültür ve sanatı bundan büyük kazanımlar elde etmez mi?
|