|
|
|
|
|
|
Ara Güler'den kalma fotoğraf evrim geçirdi
Dünyanın en prestijli fotoğraf yarışması IPA'da ödül alan Murat Germen, Türkiye'deki fotoğrafçılık sanatında Ara Güler döneminin kapandığını söylüyor: O her şeyi fotoğraflamıştır ama artık fotoğrafçının neyi neden çektiği önemlidir. Endüstriyel binaları çekmemin nedeni budur; yalın ve sahici olmaları.
Haliç'te yıllardır kullanılmayan Silahtarağa fabrikasını konu alan fotoğraflarıyla International Photography Awards IPA'da (Uluslararası Fotoğraf Yarışması'nda) mimari fotoğrafçılık kategorisinde ödüle layık görülen Murat Görmen, Türkiye'de yeni sayılabilecek bir akımın temsilcilerinden. Sabancı Üniversitesi Görsel Sanatlar ve İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi olan mimar fotoğrafçı Germen, endüstri estetiğinin fotoğraflanması ve belgelenmesi üzerine çalışıyor. "Fotoğraf illa da gerçek değildir. Yüzde 100 gerçeği yansıttığını varsayamayız. Sizin istediğiniz gerçeği kaydederek yönlendirme yapar. İşte bu yüzden fotoğrafçılıkta farklılıkları denemeli ve onların ifade bulmasını sağlamalı" diyen Germen, Ara Güler döneminin bu nedenle artık kapandığının kabul edilmesini gerektiğini söylüyor...
* Endüstriyel yapılarda gördüğümüz hacimmekan ilişkisi heyecan vericidir. Fakat her zaman gördüğümüz konutlar, alışveriş veya iş merkezleri ise kurallar çerçevesinde tek düze yapılmışlardır. Mesela cami veya kiliselerde ufak bir kapıdan belirli kademelerle en büyük mekana açılırsınız, ihtişamlı bir kubbenin altına gelirsiniz ve hayran kalırsınız. Aynı hacim oyunları endüstri yapılarında da vardır. Mesela; İskenderun Demir-Çelik Fabrikası içinde büyük hacim ve mekan oyunları barındırır.
* Endüstriyel yapıların yalın ve sahici olması beni onları fotoğraflamaya itti. İşlevsellik her zaman ön plandadır, simgesellik değil. Mesela gökdelenlerin yapılış amacı, gücü simgelemektir. Fakat endüstride simgesellik yoktur. Yalın ve sahici düzen içinde o yapının bir kısmı yapılabilir sonra bir başka kısım fonksiyonel olarak ilave edilir. Endüstriyel mekanların işte bu özellikleri bana heyecan verir ve vermelidir de... O yüzden kendini sunmayan sahici ve yalın olanı tercih ediyorum yani endüstri estetiği üzerine çalışıyorum.
* Beauborg Merkezi, Paris'in en önemli kültür merkezlerinden biridir. Canlı ve yaşayan bir yerdir. Endüstri estetiğinden etkilenilmiş yepyeni mimari bir stil benimsenmiştir. Maalesef Türkiye'de böyle estetikten yola çıkılan bir bina henüz yapılmamıştır.
* Ara Güler her şeyi ama her şeyi fotoğraflamıştır. 1950'lerdeki bir çöp kutusunu bir tek onun sayesinde biliriz. Ama artık içerik önemlidir. Artık fotoğrafçının ne yapmak istediği neyi neden çektiği önemlidir. Fotoğraf istediğiniz gerçeği kaydederek yönlendirme yapar. İşte bu yüzden fotoğrafçılıkta farklılıkları denemeli ve ifade bulmasını sağlamalı. Konu mimari fotoğrafçılığa girince de ihtişamın gösterişle buluşmadığı endüstri estetiği işte bu farklılıklardan biridir. Bu demek değildir ki, Ara Güler'i yok saymayalım ama artık ondan kalma fotoğrafçılık anlayışının bir evrim geçirdiğini de görelim.
Özhan TEZEL / HABER MERKEZİ
|
|
|
|
|
|
|
|
|