kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Yavuz Semerci @ SABAH
 

İstanbul yolsuz kaldı!

İki boğaz köprüsünden geçiş parasız olsa, trafik sorunu çözülmez mi? Uzmanları yanıtlıyor: Hayır. İstanbullu'nun sandığının aksine temel sorun, gişelerin yavaşlatıcı etkisinden kaynaklanmıyor. Sorun, ana arter (belediye yolları) ve otoyolların artık kapasiteyi taşıyamaz noktaya gelmesinde. Yani yeni kapasite üretmek zorundayız.
Verilen bilgileri şöyle özetleyebilirim:
Tüm Türkiye'de her bin kişiye düşen otomobil sayısı 70. Bu oran İstanbul'da 135 adete çıkıyor. Avrupa'da her bin kişiye düşen otomobil sayısı ise ( toplu taşıma araçlarının şehir içi hareketlilikten aldığı yüksek paya rağmen) 400450 adet arasında. ABD'de oran 600 civarında.
Ülkemizin şu anda 4 bin dolar kişi başı milli gelirinin, 10 yıl içinde 8 ile 10 bin dolar arasına çıkması bekleniyor. Anlamı; otomobil sahipliğinde hızlı artış olacak. 2015 yılına vardığımızda İstanbul'da her bin kişiye düşen otomobil sayısı 300 adeti aşacak. Aynı süre içinde nüfus 15 milyonu geçecek. Mevcut durumu bile taşıyamayan yollar ile devam edersek, öyle bir noktaya varacağız ki, yürüme hızı her noktada otomobil hızını sollayacak!
Bugün ara yollar dışında İstanbul'da, 800 kilometresi otoyol olmak üzere 2 bin kilometrelik yol var. Araç başına düşen yol uzunluğu sadece 2 metreymiş. İnsan başına düşen yol uzunluğu ise sadece 30 santim. Gelişmiş ülkelerde bu oranın 510 kat daha fazla olduğunu söylemeye gerek yok sanırım.
Bir şehrin ne olduğunu "hareketlilik katsayısı" anlatıyor.
İstanbul'da oran, kişi başına 1.1 olarak tespit edilmiş. Bu oran, kişilerin, araç kullanarak şehir içi hareket sayısının, tüm şehir nüfusuna bölünmesiyle bulunuyor. Avrupa şehirlerindeki hareket katsayısı 2.5. Bir şehrin haretlilik katsayısının büyüklüğü verimli bir ekonomik canlılığın göstergesi sayılıyor. İstanbul ise adeta hareketsiz kalmış. İnsanlar sadece evişev arasına sıkışmış durumda. Trafik yoğunluğu ve toplu taşıma araçlarının düşüklüğü bunu zorunlu kılıyor. Böylece sosyal ve kültürel ilişkiler de zayıflıyor.
Düşünün, 15 dakika sürmesi gereken, KozyatağıMahmutbey arası 1 saat alıyor. Hangisine yanacağız: Çalınan zamana mı? Kaybedilen işgücüne mi? Sönük kalan ticari yaşama mı? Bu şehrin (Raylı sistemler ihmal edilmeden) her yıl yeni çevre yollarına ihtiyacı olduğu açık. İzmit Doğu kesimi ile Trakya Kınalı çıkışı arasındaki 196 kilometrelik tek otoyol İstanbul'a yetmiyor. Bugün başladığınız bir çevre yolunun 4 yıl sonra tamamlandığını hesaba kattığınızda, boşa geçen her yıl, ekonomik hayatı yavaşlatacak, kendi hayatlarımızdan ise zaman çalacak.
Karayolları bir hesap yapmış. Sadece İstanbul'da yoğun trafik nedeniyle harcanan akaryakıt ve kaybedilen işgücü yıllık 900 milyon dolara ulaşıyor. Biz hâlâ "köprü yapılmasın, çevre yolu yapılmasın, şehrin dokusu bozulmasın" diye tartışıyoruz. Ya bu şehrin büyümesini başka alanlara kaydıracağız, ya da gerekini yapacağız! Hiçbir şey yapmazsak hep birlikte boğulacağız.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Bayram otomobilde geçti   / 18-11-2004
 Suçlu Toroğlu değil ki!   / 16-11-2004
 Futbol ekonomisinde eşitlik nasıl olur?   / 12-11-2004
 Özilhan doğru olanı yaptı   / 11-11-2004
 Tüpraş kararı, kapalı zarf yöntemini bitirdi!   / 10-11-2004
 Tüpraş'ın satışı ne oldu?   / 09-11-2004
 4 büyük 20 milyon $ kaybı göze alır mı?   / 06-11-2004
 Fenerbahçe'ye 53, Gaziantep'e ise 14 milyon dolar verecek, sonra "rekabet et" diyeceksiniz!   / 05-11-2004
 Büyük takımlardan ne zaman kurtulacağız?..   / 04-11-2004
 Çaresizliğin ilanı   / 03-11-2004
YAVUZ SEMERCİ
İstanbul yolsuz kaldı!
İki boğaz köprüsünden geçiş...
İLKER SARIER
Biz Türkler'in yaşam kalitesi
The Economist...
ŞELALE KADAK
1 milyon 200 bin kişilik gösteri
Siz hiç taş baskı...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Hükümetin iki yıllık karnesi iyi ama 2005 yılı 2004'ü...
Yüzü tanınmaz halde
İstanbul Üsküdar'da kendisini terk eden eşi Zeynep'in yolunu kesen...
Torununun cenazesi için Türkiye'ye geldi
Torununu trafik kazasında yitiren Sudi Özkan eşi ile birlikte...
İşte ABD'nin kasım ayı seçimi: Daha fazla ölüm
İşte ABD'nin kasım ayı seçimi: Daha fazla ölüm
Irak'ta en çok kan, henüz tamamlanmayan kasım ayında döküldü. 13...
Bakire raporlu yurt kızı 8 aylık hamile
Bakire raporlu yurt kızı 8 aylık hamile
Gelen ihbar, Kilis Kız Yetiştirme Yurdu'ndaki bir skandaldan...
IMKB
E: 23,133 D:% 2.51
DOLAR
S: 1,449,000 D:% -0.21
EURO
S: 1,888,000 D:% -0.16
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.