|
|
|
|
Asyalı üreticiler Avrupa'nın kabusu oldu
Avrupalı otomotiv üreticilerinin 2004'te yüzde 1.2 pazar payı kaybetmesi Asyalılar'a yaradı.
Avrupa otomotiv pazarında Asyalı üreticilerin rüzgarı esiyor. 1999 yılında Avrupa'daki pazar payları yüzde 14.8 olan Asyalı otomotiv üreticileri, 5 yıl içinde paylarını yüzde 17.4'e çıkardı. Avrupalı üreticiler ise 2004 yılında yüzde 1.2 oranında pay kaybetti. Pazar payında yüzde 0.1'in bile dengeleri büyük ölçüde değiştirdiğini söyleyen uzmanlar, Avrupalı 5 büyük otomotiv üreticisinin 2004 yılının ilk dokuz ayında yüzde 1.2 pazar payı kaybettiğini belirtti. Asyalı üreticiler ise karlarını yüzde 12'den yüzde 30'lara çıkardı. Avrupalı otomotiv üreticileri yeniden yapılanma için çalışırken, Asyalı rakiplerine karşı sürekli pazar payı kaybediyor. Özellikle Japon üreticiler, her geçen gün satışlarını artırıyor.
Yeniden yapılanıyorlar The Wall Street Journal Gazetesi'nin haberine göre, ABD otomotiv sektörünün 1980 ve 1990 yılları arasında uzun süre etkisini hissettiği yeniden yapılanma projesi, Avrupalılar'ı da etkiliyor. General Motors'un Avrupa ünitesinin 6 yıldır sürekli zarar ettiğine işaret eden uzmanlar, şirketin üst yönetiminin önümüzdeki günlerde işçi sendikaları ile anlaşmaya varıp, üretim merkezlerinden birini kapatma hazırlığında olduğuna dikkat çekiyor. Alman otomotiv devi Volkswagen (VW), satışlarında ciddi düşüşler yaşanmasının ardından yaklaşık 30 bin kişiyi işten çıkarabileceğinin sinyallerini verdi. Geçtiğimiz yıl, 1 milyar dolar zarar eden Ford Avrupa ise Batı Avrupa ünitesinde çalışan 5 bin işçinin işine son verdi. Avrupa'da otomobil satışlarında yaşanan düşüşün en büyük etkilerini ise yüzde 8.3'lük düşüşle PSA Peugeot-Citroen, yüzde 5.2 ile Fransız Renault ve yüzde 4'lük düşüşle VW yaşadı. Satışların düşmesiyle maliyetleri ve kapasiteyi azaltma kararı alan Avrupalı üreticilerin aksine Japon Toyota, 2004 yılının ilk yarısında satışlarını yüzde 8 oranında artırdı. Honda Motor, Mazda Motor ve Hyundai Motor eylül ayında kazançlarını yüzde 12'den 30'a çıkardı. 2004 yılının ilk dokuz ayında Avrupalı 5 otomotiv üreticisi toplam pazarda yüzde 1.2 pay kaybederken, Asyalı 5 büyük üretici ise pazar paylarını 1 puan artırdı. Yüzde 0.1'in bile büyük dengeleri değiştirdiğini belirten sektör analistleri, 1999 yılında Asyalı üreticilerin Avrupa'daki payının 14.8 iken, şimdi 17.4'e yükseldiğini ifade etti. Birçok Avrupalı üreticinin yeni modellerle satışları patlamak istediğine dikkat çeken uzmanlar, ancak düşen satış rakamları neticesinde şirketlerin maliyetleri ve üretim kapasitelerini geri çekmeye başladıklarını ifade etti.
|
|
|
|
|
|
|
|
|