kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Önlem alınmazsa kalp damarlarımız tıkanacak
Önlem alınmazsa kalp damarlarımız tıkanacak

Uluslararası su olarak kullanılan Boğazlar'dan geçen tehlikeli maddelerin toplam miktarı her geçen yıl biraz daha artıyor. Yapılması gereken ilk iş güvenliğin tek otoritede toplanması
İstanbul ve Çanakkale Boğazları, güvenlik açısından her geçen yıl biraz daha riskli hale geliyor. Boğazlar'dan 2003 yılında geçen tehlikeli madde miktarı 134 milyon ton iken, 2004 yılının sonunda bu rakamın 160 milyon tonu bulacağı tahmin ediliyor. Yetkililer, tehlikenin en aza indirilmesi için gemilerin Boğazlar'dan geçişini sağlayan kılavuz, VTS (Vessel Traffic Systems - Gemi Trafik Hizmetleri) ve römorkörlerin koordinasyonunun ortak bir otoriteyle sağlanması gerektiğini söylüyor. Kafkas ve Hazar petrollerinin dünyaya en kısa ve en ucuz yoldan dağıtımı için ideal bir tercih olarak görülen Boğazlar'dan geçiş yapan tehlikeli madde miktarı 2000 yılında 91 milyon tondu; bu yılın sonu için öngörülen miktar ölçü alındığında karşımıza dört yıl için 70 milyon tonluk bir artış çıkıyor. Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürü Barış Tozar, bu rakamla Türkiye'nin kalp damarları olan Boğazlar'ın tıkandığını belirterek artık ameliyat masasına yatırılması gerektiğini söylüyor. Tozar'ın dile getirdiği sorunları, Başbakan Yardımcısı ve Dışişleri Bakanı Abdullah Gül geçtiğimiz Temmuz ayında Türkiye'ye gelen Avrupa Birliği Ulaşım ve Enerji Komisyonu Başkan Yardımcısı Loyola de Palacio'ya iletmişti. Gül, Boğazlar'dan geçecek tanker sayısında ciddi bir artış olacağından duyduğu endişeleri belirterek, Ukrayna'da başlayan ve Avrupa yönlü çalışması planlanan enerji hatlarının güzergahının Karadeniz'e çevrilmesi konusunda AB'den destek istemişti.

GÜVENLİK İÇİN TEK OTORİTE
Bundan tam 68 yıl önce imzalanan Montrö Sözleşmesi ile uluslararası su haline gelen Boğazlar, bugün 7 dakikada bir gemi ve 55 dakikada bir tehlikeli madde yüklü tankerin geçişine sahne oluyor. Barış Tozar, Boğazlar'dan 10 gemi geçerken yüzde 40 olan riskin, 11'inci gemiyle yüzde 90'a çıktığını söylüyor. 12 milyon kişinin yaşadığı İstanbul'da bir tankerin kaza yaptığını düşünmek bile istemediğini söyleyen Tozar, "Petrol yüklü bir tanker bir magma gibidir... Su üzerinde giden ve dokunduğu her yeri yakıp yıkan bir magma. Bunu dünyadaki hangi itfaiye söndürebilir?" diyor ve güvenlikle ilgili şu noktalara dikat çekiyor: "Bu kadar yük kaldıran Boğazlar'ın güvenliği kılavuz, VTS (Vessel Traffic Systems - Gemi Trafik Hizmetleri) ve römorkörcülük ile sağlanıyor. Kılavuz ve römorkörcülük şu an Türkiye Denizcilik İşletmesi'ne bağlı yürütülüyor. Sadece VTS, Kıyı Emniyeti çatısı altında. Boğazlar'- da sağlanan güvenlikten kaynaklanan riskin yüzde 1'lere düşürülmesi için dünyada yapılan istatistikler; kılavuz, VTS ve römorkörcülüğün beraber çalışmak zorunda olduğunu ortaya koyuyor. Gemi tarafından bu üç hizmet birden alındığı zaman risk yüzde 1'e düşüyor. Böyle tehlikeli bir su yolunda VTS yoksa, kılavuz ve römorkör almıyorsan riskin yüzde 100'dür." Bu üç unsurun bir çatı altında toplanması gerektiğinin altını çizen Tozar son olarak şu mesajı iletiyor: "Otoriteler birbiriyle yarışmaya girmemeli. Bundan zarar gören Boğazlar ve Türkiye'dir."

Boğazlar'dan geçen gemi ve tankerlerin yıllara göre dağılımı
YIL TEHLİKELİ MADDE TANKER ADEDİ
2000 91 milyon ton 6 bin 93
2001 100 milyon ton 6 bin 516
2002 122 milyon ton 7 bin 427
2003 134 milyon ton 8 bin 97
2004 160 milyon ton 9 bin 300

İnci Döndaş HABER MERKEZİ

DİĞER GEZİ HABERLERİ
 İstanbul'u hiçbir şeye değişmem
 Adınızı bir fidanla yaşatın
 Gıda Günü'nde biyolojik çeşitlilik alarmı
 Kısa... Kısa...
 Bugünkü Hava Durumu
 Kazdağı'nın doğal güzelliğini keşfedin
 Nesilleri yok olmak üzere
 Kısa . . . kısa . . . kısa . .
 Sonbaharda Adalar gezilir
 Kısa... Kısa...
 Tarihe ve doğaya günübirlik yolculuk
 Tatil fırsatını değerlendirin
 Tadımlık kaçamakların tam zamanı
 Günübirlik turlar
 İstanbul kirli bir elmas gibi
 Yağışlı bir hafta geliyor
 Adımlarınızı sıklaştırın yürüyüş zamanı geldi
 Adada eylül güzelliği
 Şarap dolu bir hafta sonu
    Yazarlar
    Alışveriş
    Yaşam
    Ajanda
    Güncel
  » Gezi
Çok yazık oldu
Çok yazık oldu
Danimarka deplasmanında alınan tek puanla rakibe avantaj verilmedi,...
İşte Milli Takım'ın sırları
İşte Milli Takım'ın sırları
1- Ersun Yanal'ın Hakan Şükür'ü kadroya almamasının nedeni mentör...
Merkezi sistemle ezan
Diyanet İşleri Başkanı Bardakoğlu, birçok yerde merkezi sistemi...
Çakıcı cezaevine girdi
Avusturya'nın iade ettiği Çakıcı, dün İstanbul'a getirildi. Çakıcı,...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.