|
 |
|
 |
  |
|
Pilotlarımız 'kelle koltukta mı' uçuyor?
Sivil Havacılık Sendikası, "Türk pilotlar, Avrupalılar'ın yarısı kadar dinleniyor. Biyolojik saatleri bozuluyor. Yorgunluk kazaya davetiye çıkarıyor" diyor. Avrupalı pilotların aylık uçuş saatleri süreleri şöyle: Alitalia: 75 İberai: 80 Lufthansa: 75 Türkiye: 110. Avrupalı pilotlar ayda 10 gün dinlenirken bizde süre 6 gün..
Demiryollarından sonra havayolları da 'Allah'a emanet.' Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün (SHGM) Mart ayında düzenlediği 'Uçucu Ekip Uçuş Görev ve Dinlenme Süreleri ile Uygulama Esasları Talimatı (SHT 6A-50)' , standartlara uygun değil. Biyolojik saat dikkate alınmadan hazırlanan talimat, pilotlarda yorgunluğa neden olurken, güvenliği de tehdit ediyor. Dünyanın önde gelen havayollarından Alitalia'da bir pilotun aylık uçuş süresi 75 saat boş gün sayısı 10, İberia'da aylık uçuş süresi 80 saat boş gün sayısı 10, Lufthansa'da aylık uçuş süresi 75 saat boş gün sayısı 10 olmasına karşın yeni talimatnameye göre THY ve diğer özel havayollarında aylık uçuş süresi 110 saat boş gün sayısı ise 6.
SHGM UÇUŞ EMNİYETİNİN ALTI SHGM'nin uluslararası kuralları hiçe sayarak SHT 6A-50'yi Mart ayında revizyondan geçirdiğini belirten Hava-İş Türkiye Sivil Havacılık Sendikası Genel Sekreteri Mustafa Yağcı, "Bu talimatta Türkiye'deki uçuş ekiplerinin aylık, yıllık, haftalık uçuş saatleri, nasıl görevlendirileceği, nasıl dinlendirileceği belirtiliyor. Ancak dünyanın her yerindeki havayolu şirketleri bu kriterleri, yıllardır uluslararası sivil havacılık otoritelerinin ve bilim kuruluşlarının yaptığı birtakım bilimsel tespitleri gözönünde bulundurarak hesaplarken, SHGM bilimsel verilerin hiçbirini dikkate almamıştır. Uçuş saatlerinin hesaplanmasında en önemli kriter gün tanımıdır. Gün tanımı, Avrupa'da takvim günü baz alınarak hesaplanır. Yani 00.00'dan başlayarak 23.59'a kadar olan zaman dilimidir. Ama SHGM, günü herhangi bir 24 saat olarak tanımlamıştır. Bu anlamda SHGM uçuş emniyetinin altına bomba koymuştur" diyor.
BİYOLOJİK SAAT BOZULURSA Yağcı, pilot ve kabin ekiplerinin aylık uçuş programları çerçevesinde uçtuklarını belirterek, şunları söylüyor: "Ancak insanın bir biyolojik saati vardır. Ve vücut buna göre tepkiler verir ve çalışır. Gün tanımını insanın biyolojik saatine göre yapmaz, SHGM'nin talimatnamede belirttiği gibi günü, kafanıza göre belli bir saati alıp, 24 saati ayarlarsanız, insanların biyolojik saatini, vücut ritmini bozarsınız ve yorgunluğa neden olursunuz." SHGM'nin rekabet kaygısıyla uluslararası bütün bilimsel verileri alt üst eden bir düzenleme yaptığını belirten Sivil Havacılık Sendikası Genel Sekreteri Yağcı, şöyle devam ediyor: "Bu düzenlemenin uluslararası kurallara aykırı olduğuna ve kaldırılması gerektiğine dair yürütmenin durdurulması istemiyle Ankara Bölge İdare Mahkemesi'ne başvurduk. Mahkeme görevsizlik kararı vererek, davayı Danıştay'a sevk etti. Hala bir cevap verilmedi. Bu arada bir kaza olursa. 'Ne yapalım bizdeki hukuk süreci de böyle' diyecekler. Ayrıca Ulaştırma Bakanlığı'nı bağlı bulunduğu Avrupa Sivil Havacılık Otoritesi Birliği'ne üst kuruluşumuz Avrupa Taşımacılık Federasyonu Sendikası vasıtasıyla şikayet ettik."
Biyolojik saatimizin işleyişi 24:00 Gece yarısı 02:00 En derin gece uykusu 04:30 Vücut sıcaklığı en düşük seviyeye ulaşıyor 06:45 Kan basıncında yükseliş başlıyor 07:30 Vücut saatini ayarlayan hormon 10:00 Dikkat en yüksek seviyeye ulaşıyor 12:00 Gün ortası 14:30 Koordinasyon yeteneği en yüksek seviyeye ulaşıyor 17:00 Kas gücü en yüksek seviyeye ulaşıyor 18:30 Kan basıncı en yüksek seviyeye ulaşıyor 19:00 Vücut sıcaklığı en yüksek seviyeye ulaşıyor 21:00 Melatonin salgısı başlıyor
Pınar ŞENGÜL- HABER MERKEZİ
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|