Ruslar Antalya'ya, başkent sanacak kadar tutkunmuş
Tam 1 milyon 500 bin Rus turistin bu yıl tatilini geçirmek üzere Türkiye'ye gelmesi bekleniyor. Almanya'dan sonra en çok turist Rusya'dan gelmeye başladı. 2004'ün ilk dört ayındaki artış yüzde 50'yi geçmiş bile. Üstelik daha yolun başındayız. Yani atılacak her adımın büyük önemi var. O nedenle Turizm Bakanlığı'nın 21 Mayıs-2 Haziran tarihlerinde Moskova'da düzenlediği kültür festivali özellikle turizm sektörünü heyecanlandırmış. Ne de olsa şimdiye kadar tanıtım için en çok özel sektör para harcamış. Örneğin, Rusya'dan Türkiye'ye en çok turist getiren operatörlerden Odeon'un Rusya'daki şirketi Coral, 2003'te 2 milyon doları reklama harcamış. Her hafta TV3 ve TDV isimli özel kanallarda 10'ar dakikalık programlar yayınlatıyor. Sadece deniz, kum ve güneş değil, aynı zamanda Türkiye'nin zengin tarihi ve kültürüyle Ruslar'ı tanıştırıyor. Coral'ı da içine alan OTI Şirketler Grubu'nun Başkanı Ayhan Bektaş genç bir girişimci. Ortağı Coşkun Yurt'la birlikte Rusya'dan Türkiye'ye bu yıl 170 bin turist getirmeyi hedeflemiş. Coral, sadece Moskova'dan 110 bin turist getirmiş geçen yıl. En çok da Antalya'ya. 8 milyon dolar reklama Moskova'da ben de duydum. Pek çok Rus, Türkiye'nin başkentini Antalya sanıyormuş! Yüksek sezonda Antalya'ya giden uçakların biri inip biri kalkıyor ne de olsa. Diğer tur operatörü şirketler de işin içine girince, sadece 2003 yılında Rusya'da yapılan Türkiye reklamları toplam 8 milyon dolara mal olmuş. Peki Turizm Bakanlığı ne yapıyor? Doğrusu festival düzenlemek iyi bir başlangıç. Büyükelçi Kurtuluş Taşkent'in ve kültür elçisi Filiz Köse'nin çabaları takdire şayan. Ama ne yazık ki yeterli değil. Moskova'da öğreniyoruz ki her şey son dakikaya kalmış. Ön hazırlık çalışmaları birkaç ayı geçmeyince, herkesin iki ayağı bir pabuca girmiş. İnsan, Avrupalılar'ın üç yıl sonra yapacakları bir konferans için dahi şimdiden en küçük detayına kadar hazırlıklara giriştiğini görünce halimize üzülüyor. Şimdi sıra İstanbul'da Yine de olaya iyi tarafından bakmakta fayda var. Anadolu Ateşi'nin Kremlin Sarayı'ndaki gösterisini bizim de gittiğimiz gün 6 bin kişinin izlediği belirtildi. Büyük ilgi olunca, gösteri iki güne çıkartılmış. Tarkan konserinin biletleri kapış kapış gitmiş. Fotoğraf, el sanatları sergileri, gölge tiyatrosu (Karagöz) gibi etkinlikler de vardı. Türkiye, Rusya'daki tanıtım için 5 milyon dolarlık kaynak ayırmış. Milyonlarca turist potansiyelini düşününce bu paranın çok küçük kaldığı aşikar. Düşünsenize Ruslar şu anda sadece Antalya'yı biliyor. Yani henüz kültür turizmiyle tanışmış değiller. Coral'dan Coşkun Yurt, sadece İstanbul'u tanıtmak için Rusya televizyonlarında yayınlatmak üzere 11 program hazırlattıklarını söylüyor. Antalya'dan sonra İstanbul'u marka yapmak için Zego Danışmanlık'la çalışmaya başlayan Coral'ı diğer operatörler de takip eder, devlet de gerekli desteği verirse, Rusya turizmde iyi bir gelir kapısı olacakmış gibi görünüyor.