Anadolu'da mağaza açmak şart değil, bavulla gidiyoruz
Anne Klein, Ivy Oxford, Dunlop... Biri ABD, diğeri İtalyan, sonuncusu İngiliz markası. Meraklıları biliyor, fiyata bakmadan alıyor Promark’ın kurucusu Celal Öğretmengil şu anda sadece İstanbul’da. Ama Antep, Kayseri ve Ankara’ya bavulla servis yapıyor.
İstanbul'danbakınca, kimi markaların, mağazaların, sadece büyük şehirlerde yaşayıp bir ayağı yurt dışında olan tüketiciler tarafından tanınıp bilindiği sanılır. Aslında yakın zamana kadar böyle bilinir, böyle de olurdu. Onun için bir marka, mağaza açma stratejisini İstanbul'dan başlayarak sırayla Ankara, İzmir, Bursa diye oluştururdu. Ama iletişim, artık mağazaları değilse de markaları Anadolu'ya taşıdı. Artık Gaziantep'ten, Kayseri'den, Adana'dan, Mersin'den moda tutkunu kadınlar, yaşadıkları şehirde bulduklarıyla yetinmek yerine, İstanbullu neyi giyiyorsa onu talep ediyor. Üstelik bunun için İstanbul'a gelmesi de gerekmiyor. Türkiye'ye dünya markalarını taşıyan Promark'ın (Profesyonel Marka Pazarlama, Tekstil A.Ş) kurucusu Celal Öğretmengil de, yıllarca dünya markalarına üretim yapan bir şirkette çalıştıktan sonra, üretimden vazgeçip, marka yönetmeye belki de bu yüzden karar verdi. Öğretmengil, 1 yıldır, ortağı Metin Çağlar ile Promark bünyesinde, üst gelir düzeyine hitap eden 3 markayı yönetiyor ve "Bizim müşterimizin ne taksitle işi olur, ne de indirimle. Sadece İstanbul da değil, Anadolu kadını da markalarımızı talep ediyor" diyor. Amerikan orjinli Anne Klein, İtalyan Ivy Oxford ve İngiliz Dunlop Shoe'yi bünyesinde barındıran Öğretmengil, Türkiye'ye gelecek yeni markalarla görüşüyor. Öğretmengil İstanbul Abdi İpekçi Caddesi'ndeki mağazalardan aslında tüm Türkiye'ye hitap ediyor.
HER AY YENİ ÜRÜN *Dünya markalarına üretim yaparken, markaları Türkiye'ye taşımak fikri nasıl doğdu? 1991'den beri tekstil üretimi yapıyordum, 97'ye kadar sürdü üretim. O zaman Tommy Hilfiger üretim müşterimizdi, sonra bir ortaklık kuruldu. Ardından da Gas, Camper gibi markalarla çalıştık. Bunlar Virüs mağazalarının içinde satılıyordu. Sonra Tommy Hilfiger ayrı mağaza oldu. 2003 yılında da Tommy ile ortaklığımız bitti. Şimdi elimizde 3 markamız var.
* Çok satan, tüm dünyaya yayılan hazır giyim devlerinin sırrı nedir sizce? Sezonu 6-7 koleksiyona çıkarıyorlar. Rekabetçi olmak için 8 ay önceden koleksiyonun hazır olması gerek. Bizde hala yaz koleksiyonunu üreten markalar var. Örneği Zara'da ürünün raf ömrü 5 haftadır. Anne Klein'de her ay yeni mal gelir. Üst sınıf markalar, mal satılsın bitsin ve herkeste görülmesin diye bakar işe.
* Sizin markalarınız Türkiye'de tanınıyor muydu? Çok sofistike bir müşterisi var Anne Klein'ın. Şehirli kadına hitap ediyor, Türkiye'de mağaza açmadan önce de pek çok müşterisi vardı. Avrupa'daki ilk konsept mağaza Türkiye'de. Diğer ülkelerde büyük mağazaların içinde corner olarak mevcut bu marka. Merkez New York'ta bile bir tane mağaza var. Ivy Oxford ise spor giyimi şıklıkla birleştiren İtalyan erkek giyim markası. Dunlop da spor ayakkabı markası.
* Nedir ortalama fiyatlar? Anne Klein'de ortalama 200 dolardır. Örneğin bir tişort 150 milyon lira, ipek gömlek 390 milyon, pardesü 950 milyon, pantolon 489 milyon, ceket 530 milyon lira. Fiyatlarımız ABD ile aynı, Londra'dan ucuz. Türkiye'deki muadili markalardan daha ucuz konumlandırdık fiyatlarımızı. Ivy Oxford'da da tişort 95 milyon, mont 214 milyon, gömlek 139 milyon, pantolon 139 milyon lira.