|
|
|
|
|
Pazarı gören Ford yatırım kararını 1 yıl erkene çekti
|
|
Satışlardaki artışı "tüm zamanların en iyisi" olarak yorumlayan Ford Otosan Genel Müdürü Turgay Durak, 2006'da yapmayı düşündükleri yatırımı 2005'e çekmek üzere olduklarını müjdeledi. Durak, "Kapasiteyi 250 bine çıkarmak için çalışıyoruz" dedi.
*** Pazar patladı, Ford yatırım kararını bir yıl erkene aldı
Satışlardaki artışı "Tüm zamanların en iyisi" diyerek yorumlayan Ford Otosan Genel Müdürü Turgay Durak, şirketin 2006 yılında yapmayı düşündüğü yatırımı 2005'e çekmek üzere olduğunu söyledi. Turgay Durak, Fabrikanın üretim kapasitesinin sonuna geldik. Göstergeler çok iyi. 250 bine çekmek için hazırlıklara giriştik. Yatırım planını bir yıl öne çektik" dedi.
Bayrama, kara kışa piyasa olumsuz etkilenmedi. Satışlar dolu dizgin gitti. Yaklaşık 100 bin otomobil satıldı. İşlerin iyi gittiğini öngördük. Ona göre yatırım yaptık, işe yeni elemanlar aldık. Eğitimlerini yaptık. Ama bu kadar iyiye gitmeyi öngöremedik
Otomotiv sektörü 2004 yılında tam gaz yoluna devam ediyor. İlk 3 ayda 2.1 milyar dolarlık ihracatla 1998 yılının tamamı karşılandı. Şirketler yeniden işçi alımına başlarken, vardiya sayısını da artırmaya başladılar. Sektördeki hareketlilik sadece ihracatla sınırlı değil. İç Pazar herkesi şaşırtan ölçüde büyüme gösteriyor. Görünen o otomotivciler 2000'de kırılan satış rekorunu, bu yıl zorlayacaklar. Hal böyle olunca, yeni yatırım sesleri duyulmaya başladı. İlk örnek de Ford Otosan'dan geldi. Ford Otosan Genel Müdürü Turgay Durak, 2005-2006 yılları için ek yatırım planı üzerinde çalıştıklarını belirtiyor. Şu anda bunu tartıştıklarını söyleyen Durak, "Gelecek yıl Avrupa bizden 150 araç istediğinde karşılamamız lazım. Bizim bugünden fabrikanın üretim kapasitesini 250 bin adede çıkarmamız gerekiyor" diyor.
*Gerçekten söylendiği gibi mi? Bu yılın ilk üç ayında Türkiye'de satılan otomobil adedi çok mu iyi? Sizin pazar değerlendirmeniz nedir? Geçen yılın Haziran'dan itibaren her ay pazarda bir artış oldu. Ekonomiye güven geldikçe, bir yandan enflasyonun bir yandan faiz oranlarının düşüşü otomobil satışlarını hareketlendirdi. Bu artış Aralık ayında da tepe noktaya geldi. Genellikle bizde Aralık'ta satışlar en tepe noktaya varır ve ondan sonra da düşerdi. Ocak-Şubat hafif geçerdi. Ama bu yıl böyle olmadı. Bizim elimizdeki verilere göre, Ocak-Şubat-Mart son on yıl değil belki Türkiye'de otomotivde tüm zamanların en yüksek otomobil satış rakamlarına ulaşıldı.
* Ne oldu ilk üç ayın toplam satışları? 90 bin ile 100 bin arasında otomobil satıldı sadece üç ayda. Üstelik bayram vardı. Kar yağdı, çok soğuktu hava. Ama bunlar piyasayı hiç etkilemedi.
* Bu sizin öngöremediğiniz bir şeydi sanıyorum. Bu kadar iyisini öngörememek nasıl bir şey? İşlerin iyiye gittiğini öngördük. Ona göre yatırım yaptık. İşe yeni elemanlar aldık. Eğitimlerini yaptık. Ama bu kadar iyiye gitmeyi öngöremedik. İyi bir şey tabii ki...
Hedeflerde revizyona gidildi
* Bütçeyi öyleyse siz de revize ettiniz... Bizim sistemimizde, bütçeyi Ekim'de yapıp, Kasım'da görüşüp, Aralık'ta donduruyoruz. Sonra da bir ay fiili, 11 ay projeksiyon, ondan sonra iki ay fiili 10 ay projeksiyon diye, sürekli duruma göre tadilat yapıyoruz. Tabii bunun neticesinde bu yıl öngördüğümüz satış 50 bin adet. Yani Ford Otosan olarak 50 bin adet otomobil satacağız. Ticari vasıtada da Transit ve Connect'in toplamı 60 binin üzerinde olacak. Ranger Pick-Up da 3 bin adede yakın satılacak. Kamyon da 7 bin ile 8 bin arasında olacak. Dolayısıyla, 120 binin üzerinde toplam bir satış hedefimiz var. Ama size şunu söyleyeyim. Şubat ayında yaptığımız bayilere motivasyon toplantısında 100 bin adetlik satışa ulaşacağımız konusunda yemin etmiştik. Oysa şimdiden 20 bin adetlik bir artış oldu. Tabii bu işin yerli tarafı...
* İhracat rakamları da mı revize oldu? O öngörüde de 5 ile 10 bin arasında bir artış var. Avrupa'da ticari vasıta toparlanıyor. Ford, bu yıl her pazarda her cins aracın satışını artırmak için agresif bir politika izliyor ki Avrupa'da karlılığını artırsın. Bu yüzden de ihraç ettiğimiz araçlar önemli oluyor. 200 bin araç üretilecek fabrikada ve büyük çoğunluğu ihraç olacak.
* Krizleri hatırlatmak istemem ama yüzünüz şimdi gülüyor. Daha ne kadar gülecek sizce? Şunu düşünmek lazım. 2000 yılı otomotivde iyiydi. 2001-2002 kötü geçti. 2003 iyi geçti. 2004 de iyi geçiyor. Biz de ekonomide üç dört yılda bir otomotivde büyük inişler yaşandı. Ülke yüzde 5 büyüdüğünde otomotiv yüzde 10 büyüyor. Tam tersinde de ekonomi yüzde 7-8 küçüldüğünde de otomotiv dünya normlarına göre çok büyük olduğu için yüzde 80'lere varan bir düşüş oluyor.
* 2005 nasıl geçecek? Bizim şu anda 2005 için üretim kapasitesi kararları vermemiz lazım. Ek yatırım yapmamız lazım ve mümkün olduğu kadar da çabuk yapıp devreye almamız lazım. Bence her fabrikanın, yan sanayiciler de dahil yatırım yapması lazım.
Bu yıl 750 bin araç üretilecek
* O kadar iyi mi gidiyor yani işler? Çünkü şu anda gittiğimiz yer şu. Bu hızla giderse, Türkiye'de bu yıl 750 bin araç üretilecek. Yan sanayi bunun üzerine bir 250 bin adet muadili parça üretip ihraç edecek. Zaten bizim kapasitelerimiz burada limitli. Dolayısıyla elimizdeki ihracat işini kaybetmemiz lazım. 4 yıl sonra bu ihracat işini devam ettirecek yeni araçları geliştirmemiz ve bu arada da yerli pazarın sıkı ve sağlam gideceğine dair elimizde bir ışık olması lazım. Biz şu anda 2005-2006 için ek yatırım planları üzerinde çalışıyoruz. Çünkü biz şu anda fabrika olarak üretim kapasitemizin sonundayız. Dolayısıyla gelecek yıl Avrupa'da bizden 150 bin araç istediğinde veya ekonomi büyümeye devam eder de bu yıl yapacağımız 60 bin hafif ticari araç satışı 70 bine çıkacaksa, bizim bugünden fabrikanın üretim kapasitesini 250 bine çıkarmamız lazım. Yatırımda düğmeye basmamız lazım. Şu anda bunu tartışıyoruz.
* Siz bu kapasite artışını tahmin ediyor muydunuz? 2005 için etmiyorduk. 2006 yılı için planımız vardı. Yani bir yıl erken geldi. Bir araştırma şirketinin yaptığı pazar beklenti anketi var. Yıllardır onu takip ediyoruz. Olumlu düşünenler her ay artıyor. Artı düşünenler yüzde 50'yi aştı.
|
|
|
|
|
|
|
|
|