Uçakta lüks restoran
Dünyanın en büyük catering şirketi LSG Sky Chefs, yeni uygulamaya koyduğu 'Inflight Café' programıyla uçakta yolculara ünlü restoranların menülerini sunuyor
Uçakta ikramı paralı hale getirerek bilet fiyatlarını düşük tutan, bu sayede yolcu miktarını önemli oranda artıran düşük maliyetli havayolu şirketleri, bayrak taşıyıcı ve büyük havayollarına örnek oldu. Başta Amerikan havayolları olmak üzere çok sayıda şirket, düşük maliyetli havayolu şirketlerinin uyguladığı sistemin bir farklı modelini yolcuların hizmetine sunmaya başladı. Bu amaçla dünyanın en büyük havayolu catering şirketi LSG Sky Chefs, uçaklarda 'Inflight Cafolarak tanımladığı yeni bir hizmet başlattı. Yolcular artık uçakta isterlerse parasını ödeyerek Einstein Bros., T.G.I Friday's, Wolfgang Puck, Hard Rock CafVie De France, D'Amico&Sonsand Fresh City gibi ünlü restoran zincirlerinin yemeklerini yiyebilecek. Uçakta ikram istemeyen yolcu ise biletini daha ucuza alacak. Catering yani uçakta yolculara sunulan ikramlar (yiyecek-içecek) havayollarının önemli gider kalemlerinden birisi. Öyle ki büyük havayollarının ikram için bir yılda harcadığı para 1-2 milyar doları bulabiliyor. Yüksek maliyet de havayolunun yolcuya sattığı bilet fiyatlarına yansıyor. LSG Sky Chefs'ın yaptığı piyasa araştırmasında, yolcuların kaliteli gurme yemekleri için 7-13 dolar arasında hatta daha yüksek bir fiyat ödemeye hazır oldukları ortaya çıktı. Bunun üzerine LSG Sky Chefs, maliyetlerini en aza indirerek gelirlerini artırmayı hedefleyen havayolu şirketleri için Inflight Cafprogramını hazırladı.
HAVAYOLLARI VE YOLCU MEMNUN Bugüne kadar Alaska Airlines, Amerikan Airlines ve Continental Airlines dışında kalan tüm belli başlı Amerikan havayolu şirketi uçakta yemek satışına olanak veren 'buy on board' programını uygulamaya koydu. Halen 6 Amerikan havayolu şirketi ile (America West, American Eagle, Northwest Airlines, Midwest Airlines, United Airlines ve US Airways) çalışan LSG Sky Chefs, 2003 yılı içinde bu havayolu şirketlerinin uçaklarında 1 milyondan fazla yemek satışı gerçekleştirdi. Geleneksel havayolu catering modeline dayalı olarak hazırlanan yemekler havayolu şirketleri tarafından belirlenen maliyet parametlerine bağlı bulunuyordu. Dolayısıyla porsiyonlar, yemeğin içeriği ve diğer faktörlerde maliyet parametrelerine göre belirleniyordu. Yeni sistemle yolcuya ikram konusunda sınırlı sayıda seçenek değil, çok çeşitli alternatif sunuluyor. Yolcu, belli bir ücret karşılığında lüks restoranlarda servis edilen yemekleri uçakta yeme şansına sahip oluyor. Yemeklerin fiyatları her havayolu şirketiyle ayrı ayrı görüşülerek belirleniyor. Fiyatlar a la carte yemekler için 2 dolar, snack kutuları için 5 dolar, kahvaltı seçenekleri için 5-7 dolar, öğle yemeği ve akşam yemeği seçenekleri için de 7-10 doları geçmiyor.
|