En uzun menzilli uçak
Boeing, bugüne kadar havayollarına 600'den fazla sattığı 777'nin geliştirilmiş versiyonu 777- 200 LR'nin üretimine Ekim ayında başlıyor. Yeni uçak 17 bin 150 km. menzile sahip olacak
Ticari uçak pazarında geçtiğimiz yıl Avrupalı rakibi Airbus'un gerisinde kalan, yönetimde yaşanan çalkantılar yüzünden zor günler geçiren Amerikan Boeing şirketi, uzun menzil pazarında iddialı ürünü 777 ailesini geliştirme kararı aldı. Tasarım şablonu tamamlanan ve üretimine 2004'ün Ekim ayında başlanacak olan Boeing 777-200LR, 17 bin 150 km. menzilli ve 301 koltuk kapasiteli olacak. 2006'nın ilk çeyreğinde hizmete girmesi planlanan 777-200LR, hizmete girdiğinde dünyanın en uzun menzilli ticari uçağı unvanını alacak. Airbus'ın iki katlı A380 uçağını iki yıl sonra hizmete sokmasıyla uzun menzil pazarında ciddi bir rekabet yaşanacak.
Boeing, yeni nesil uçağı 7E7 üretim programını sürdürürken, 777'nin de menzilini uzatarak havayollarının ilgisini çekmeyi planlıyor. Yeni uçak 777-200 LR en yakın rakibinden yüzde 20 daha az yakıt tüketecek, yüzde 17 daha fazla kargo hacmi sunacak. Bugüne kadar 36 havayolu şirketinden 631 sipariş alan Boeing 777'ler, orta-uzun menzilli uçak pazarının yüzde 70'ini elinde bulunduruyor. Boeing'in yaptırdığı araştırmaya göre uzun menzillerde sık uçan yolcular, Avrupa'da yüzde 73, Amerika ve Kanada'da yüzde 88, Ortadoğu'da da yüzde 90 oranında Boeing 777'leri tercih ediyor.
HAVAYOLU ŞİRKETLERİ BELİRLEDİ Boeing, 777'nin üretimine başlarken, United Airlines, All Nippon Airways, Japan Airlines ve Cathay Pasific gibi uzun menzilli rotalarda uçan havayolu şirketleriyle bir araya geldi. Bu şirketlerin yöneticilerinden oluşturulan çalışma grupları, değişik rota ve yolcu kapasitesi senaryolarına göre kendileri için en verimli, yolcuları için de en rahat uçağın özelliklerini belirlediler.
Çalışma gruplarından elde edilen verilere göre tasarlanan 777, uzun menzillerde uçan havayolları için ideal bir model olarak piyasaya çıktı. Havayolu yöneticileri, 777'nin, pek çok rakibinde opsiyonel olarak sunulan uydu iletişimi, Global Yer Belirleme Sistemi (GPS-Global Positioning System) gibi özellikleri standart olarak sunmasını isteyince, Boeing normalde opsiyonel olan 80 adet özelliği 777'nin standart konfigürasyona dahil ederek, uçağı müşterileri için son derece ekonomik hale getirdi.
BOEİNG 777 AİLESİ Dünyanın en büyük çift motorlu ticari jet uçağı olan Boeing 777'nin 5 modeli bulunuyor: 777-200, 777-200ER, 777-200LR, 777-300 ve 777- 300ER. 777 modelleri, seçilen yerleşim düzenine göre 301 ila 550 arasında yolcu taşıyabiliyor. Bugüne kadar 30'dan fazla havayolu şirketi, 600'ün üzerinde Boeing 777 teslim aldı. En az 247 bin 210, en çok 340 bin 194 kg kalkış ağırlığı olan 777'lerin yakıt kapasitesi 117 bin 335 ila 195 bin 285 lt arasında değişiyor. En az 150, en çok 200 metreküp kargo kapasitesi sunan 777'lerin menzilleri, ortalama ağırlıkta 9 bin 649 ila 11 bin 029 km arasında değişiyor. 777'lerde Pratt&Whitney 4077, Rolls-Royce Trent 877 ya da General Electric GE90-77B motorları kullanılıyor.
Boeing 777'lerde, ses hızının altında uçan ticari uçaklar için geliştirilmiş en yüksek aerodinamik verimliliği sağlayan kanatlar kullanılıyor. Uzun ve geniş yapısıyla uçağın daha hızlı ve yüksekten uçmasını sağlamanın yanı sıra, hızlı yükselme imkanı da sağlayan kanatlar, uçağın yüksek rakımlarda ve sıcaklıkta verimli çalışmasına yardımcı oluyor. 777'lerde Pratt&Whitney, Rolls-Royce ve General Electric'in ürettiği motorlar kullanılıyor. 777'nin motorları, bir Boeing 767 motorundan yüzde 40 daha fazla itiş gücü üretmesine karşı, aynı sessizlikte çalışıyor. Uçağın sıfırdan 100 kilometre hıza 6 saniyede çıkmasını sağlayan motorlar, 338 kN ila 512 kN arasında bir itiş gücü sağlıyor. Tamamen havayolu şirketlerinin taleplerine göre tasarlanan Boeing 777'lerin en önemli özelliklerinden biri de uçuş paneli ve kontrol sistemleri. 777'lerin tüm kontrolleri, Boeing'e patentli bir kablolama sistemiyle elektronik sinyallerle (fly-by-wire) yönetiliyor. Uçağın elektronik kontrol altyapısı, kokpitte bulunan likit kristal ekranlardan takip edilebiliyor. Pilotların, uçakla ilgili verileri üç boyutlu görmesini ve doğrudan müdahale etmesini sağlayan ekran sistemi, Geliştirilmiş Yere Yaklaşma Uyarı Sistemi (Enhanced Ground Proximity Warning System-EGPWS), Yer Manevra Görüntü Sistemi (Ground Maneuver Camera System-GMCS) gibi teknolojilerle destekleniyor. 777'ler ekonomi sınıfında 47, "Business Class"ta 50, "First Class" ta ise 53 cm genişliğindeki koltuklarıyla, sınıfının en rahat uçağı olma ünvanına sahip.
|