İran gazı ve Bakü-Ceyhan
Türkiye çeşitli kaynaklardan aldığı doğal gazlar içinde ne hikmetse en yüksek rakamı İran'a ödüyor. Yani İran dibimizde yer almasına rağmen, boru hattının deniz geçişi, ülke geçişi gibi sorunları bulunmadığı halde gazı en pahalı satan ülke olması tuhaf. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'nın bu konuya acilen el atması icap ediyor. Ayrıca İran'ın devlet olarak desteklediği ve Türkiye'de faaliyet gösteren bir çok firma da aleyhimize çalışıyor. Türkiye'nin enerjide geçiş ülkesi olma yolunda attığı adımları İran takip ederek, Türkiye ile uyumlu çalışması gerekirken, tersini yapma cesaretini nerden alıyor? Türkiye, ABD ile sıkıntıları göz alarak İran'la ticaret yaparken, Acem'in yaptıklarını yorumlamak bile abesle iştigal. Bin metreküp bozuk İran doğalgazına 160 ABD Doları ödemek ayrı sıkıntı, ticari dengenin sürekli aleyhimize gelişmesi ise başka bir problem. Almanya Başbakanı'nı ve diğer önemli liderleri Türkiye'ye getiren faktörlerin başında enerji ataklarımız gelirken, galiba İran işin ciddiyetini kavrayabilmiş değil. Bakü-Tiflis-Ceyhan Ham Petrol Boru Hattı'nda ise lot olarak adlandırılan çeşitli bölümlerindeki gecikmelerin giderilmesi için pazarlıklar devam ediyor. Bir bölümde gecikme 120 gün civarında. Telafisi için inşaatı yapan firmalara BOTAŞ yönetimi bir yazı yazarak, anlaşma yoluna gitmeyi önerdi. Ancak firmalar buna pek yanaşmadı. Şirketler BOTAŞ'tan ekstra para istiyor. Tepe-Nacap Grubu ekstradan 80 milyon dolar civarında para talep ediyor. Diğer lotlarda da benzeri talepler var. Gecikmelerle beraber çok sık değişen proje direktörü de ayrı bir problem. BP'nin rahatsız olduğu bir diğer husus da bu. Biraz daha özen ve azimle birlikte gayret gerekiyor. THY'ye uçak alımı Türk Hava Yolları (THY) yönetimi önümüzdeki hafta, Boeing ve Airbus yetkilileriyle uçak alımı için masaya oturacak. İlk etapta iki şirket uzun ve orta menzilli uçakların temini konusunda yarıştırılacak. Uygun tipte uçakların alımı için anlaşmaların sağlanmasından sonra, THY filosundaki uçakların yetersizliği sebebiyle şirketlerden önümüzdeki yaz sezonuna yetişmek üzere ara uçaklar isteyecek. Daha sonra bu uçaklar yerlerini anlaşması yapılan yeni uçaklara bırakacak. THY'nin sıkışıklık sebebiyle bu tarz uçak alım yapmasının pazarlık aşamasında elini/kolunu bağlayacağı söylenebilir. Ancak, kısa menzilli uçak alımında da benzeri sorunlar yaşanacak mı? Hangi şirketlerle görüşülüp ne tip uçaklar alınacak, henüz belli değil? Daha açık ifadeyle THY RJ uçaklarını filodan çıkarma kararı almasının ardından, bölgesel taşımacılığı nasıl bakacağı hususunda net bir politika belirlemedi.
|