İnternet erişimi konusunda adım atmayan, elektronik pazaryeri ve iş sıralamasında 40'ıncı sırada yer alan Türkiye'nin, uluslararası ticarette rekabet şansı azalıyor.
THE Economist'in yaptığı araştırmaya göre Türkiye elektronik iş yapan ülkeler sıralamasında 40'ıncı sırada. Türkiye Avrupa Biriliği'nin kapısını aşındırırken pek çok Avrupa ülkesi elektronik standartlarını oturtmak için çaba harcıyor. KOBİ'lerin iyimser tahminlerle yüzde 18 olan bilgisayarlaşma oranı, Avrupa'da yüzde 70'lerin üstünde. İhracat yapmak isteyen bir Türk şirketi internet üzerinden iş yapabilecek altyapı ve tecrubeye erişmek zorunda. Türkiye'de internete erişim oranı oldukça düşük. Şu anda yüzde 3 veya 4 civarındaki internete erişim dünya ortalamasının da altında. Bunun yanı sıra internetin kullanım amaçları üzerine yapılan araştırmada durum yine iç açıcı değil. İnternet Türkiye'de neredeyse sadece e-posta, sohbet ve eğlence amaçlı kullanılıyor. Bunun artması için erişim kalitesi kadar, farklı içeriğin oluşması için yeni girişimlerin de desteklenmesi gerekiyor. Uluslararası şirketler için internet tehdit içerirken aynı zamanda fırsatlar taşıyor. Ancak şirketler geri dönülmez bir yola girmiş durumda.
OTOMOTİV ÖNDE Otomotiv yan sanayi, elektronik iş ortamına en hızlı giren sektörlerin başında geliyor. Eğer alım yaptığınız çok kanal, ürün varsa, internet tüm bu alışverişleri en uygun ortamda yapmanızı sağlayacak fırsatlar sağlıyor. GM ve DaimlerChrysler gibi şirketler alımların tamamını internet üzerinden yapmak için yeniden yapılanıyor. TurkTicaretnet'in ortağı ve Genel Müdürü Murat Yanıklar'ın, 3 kişiyle başladığı 'elektronik pazaryeri' uygulaması bugün 86 kişilik bir şirkete dönüşmüş. 2003 yılında internet sitesinde gerçekleşen ticaretin hacmi 70 milyon dolara ulaşmış. Site, yaklaşık 6 bin ihracatçıya da hizmet veriyor. Diğer bir örnek de iLab Holding içerisinde kurulan ve kimyadan plastiğe, demirden çeliğe her şirketin faydalanacağı elektronik pazaryeri uygulaması. Ayrıca kişisel ve bireysel sigorta işlemleri için kullanılan sigorta uygulaması var.
VERİMİ ARTIRIYOR Kapalı Çarşı'da 10 metrekarelik ofisi olan bir şirket, tüm dünyaya satış yapan büyük bir ihracatçıya dönüşebiliyor. "İnternet olmadan da büyütüyorum, işimi yaparım" diyen şirketlere Murat Yanıklar'ın verdiği yanıt çok önemli. Yanıklar "İnternet, dilini bilmediğiniz, fiziksel olarak ulaşamayacağınız yerde sizi müşterilere ulaştırıyor. Kısaca pazarınızı genişletiyor. Yeni müşteriler kazanmanızı sağlıyor. Ayrıca verimliliğe katkısı inanılmaz boyutta" derken, internette iş yaparken ürün ve hizmet kalitesine yani müşteri memnuniyetine verilen önemin altını çiziyor.
VERGİ KAÇAĞINA SON İnternet üzerinden yapılan alışveriş kayıt altında tutulabiliyor. Tamamen şeffaf bir ortamda alışverişin gerçekleşmesini sağlıyor. Böylece vergi kaçaklarının da önüne geçiliyor. Tüketici veya tedarikçi şirketler kalitesinden emin oldukları mal ve hizmeti satın alabiliyor.