kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
3 Ocak 2009, Cumartesi
Sabah
 
Haberler Spor Günaydın Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Günaydın Cuma Cumartesi Pazar Emlak Buzz
 
24 Saat
24 Saat

İstanbul'un en eski vapuru müzelik oldu

MELİS D. ÇALAPKULU
18.12.2008
İstanbul'da 55 yıllık bir tarihin tanığı olan Fenerbahçe vapuru, pazartesi günü veda seferini yapıp, Rahmi Koç Müzesi'ndeki yerini alacak..
İstanbul'un bir yakasında oturup diğer yakasında çalışanlar için vapur, ulaşımdan çok bir keyif aracı gibidir. Sabahları gazeteni alır, her zamanki yerine kurulur, bir yandan çayını yudumlar, bir yandan martılara simit atarsın ve bu, aslında bir tür terapi gibidir... Şimdi, İstanbul'un en eski vapuru olan Fenerbahçe, artık yolcularını denizde değil, Haliç'teki Rahmi Koç Müzesi'nde ağırlayacak. Önümüzdeki pazartesi günü Kadir Topbaş ve Rahmi Koç'un da katılımıyla son seferini yapacak olan Fenerbahçe vapuru, 1953 yılında Glasgow'da yapılmış. Aslında yapımına savaş gemisi niyetiyle başlanmış ama daha sonra yolcu gemisi olmasına karar verilmiş. İDO Genel Müdürü Ahmet Paksoy, "O dönemde Şirketi-i Hayriye'nin gemileri yurtdışında, genellikle de İngiltere'de yaptırılırmış," diyor. Paksoy, 1974'te Boğaz Köprüsü iki yakayı bağlamadan önce tek ulaşım aracının vapurlar olduğunu, bu nedenle de eski vapurların herkes için özel bir anlamı olduğunu da söylüyor ve eski vapurların daha zarif ve şık olduğuna dikkat çekiyor. Fenerbahçe de şu an İstanbul'daki en eski vapur. Aynı zamanda da Şirket-i Hayriye'nin gelmiş geçmiş en hızlı gemisi. Bu nedenle Adalar seferi yaparken, yolcular vakit kazanmak için hep Fenerbahçe'ye binmek isterlermiş. Ama Fenerbahçe'nin tercih edilmesinin tek nedeni hızı değil, aynı zamanda şimdikilere nazaran çok daha estetik bir gemi olması. İnce ve zarif bir formu var. Geminin hemen her yerinde ahşap kullanılmış, çoğu da gül ağacından ve hâlâ sapasağlam. Fenerbahçe, aynı dönemde yapıldığı Dolmabahçe ve Paşabahçe gemileriyle birlikte 'Bahçe sınıfı'nda yer alıyor. Ahmet Paksoy, "Biz İDO olarak Şirket-i Hayriye kültürünü yaşatmaya çalışıyoruz. Bizden önce, 90'lı yıllarda Dolmabahçe ne yazık ki jilet olmuş. Diğer eski gemiler de öyle. Ama Paşabahçe hâlâ Adalar hattında işliyor. Fenerbahçe ise Gemi Klas Kuruluşu ve Denizcilik İdare Otoritesi tarafından artık çalışmaya uygun bulunmadığı için, gemiyi orijinal haliyle koruyup, kültürel miras olarak topluma kazandırmak istedik," diyor. Müzeye koyma fikri de İstanbul Belediye Başkanı Kadir Topbaş ile Rahmi Koç'un bir araya gelmesiyle ortaya çıkmış. Son olarak önümüzdeki pazartesi Fenerbahçe ile bir Boğaz turu yapılacak, bu tura Topbaş ve Koç da katılacak. Daha sonra da gemi Rahmi Koç Müzesi'ndeki yerini alacak. Gemiyi gezenler, gemide bulunacak eski bir kaptanından da bilgi alacak.
Haberin fotoğrafları