Petrol ve çelik fiyatları arttı dev üreticiler sıkıntıya girdi
Dünyadaki otomotiv şirketleri, girdi maliyetlerinin artması nedeniyle sıkıntılı günler geçiriyor. Petrol fiyatlarının 50 dolara yaklaşması, demirin yüzde 100 zamlanması, üreticileri zorluyor.
Dev otomotiv şirketleri, maliyet artışları nedeniyle sıkıntıya girdi. Petrol fiyatlarının 50 dolara yaklaşması, demirin sürekli zam görmesi ve plastik ürünlerindeki fiyat artışı, otomobilin üzerindeki yükü artırdı. Dünya otomotiv sektörü son dönemde ürünlerine zam yapıp yapmama konusunu tartışıyor. Nedeni de artan girdi fiyatları. Geçtiğimiz yıla göre otomobilin ana maddesi yüzde 21 artış gösterdi. Özellikle son dönemde ABD ve Brent tipi ham petrolün sürekli rekor kırması, plastik fiyatlarını tetikledi. Bir otomobilde plastik ürünlerinin payının beşte bir olduğu ve bu ürünlere yüzde 23 oranında zam geldiği düşünülürse, şirketlerin sıkıntısı da anlaşılıyor.
ÇİN PAZARI TETİKLEDİ Hiç kuşkusuz ana maddelerin artış görmesinin nedeni, büyüyen Çin ve Hindistan'ın talebinden kaynaklanıyor. Örneğin Çin nedeniyle sadece çelikte yüzde 25'lik fiyat artışı gözlendi. Bu arada Çin'deki otomobil üretiminin yüzde 80 arttığını hatırlatalım. Otomobilin temel maddesi olan demirdeki artış ise diğer ürünlerin önüne geçti. Demir fiyatları 2003 yılına göre iki kat arttı. Tonu 130 Euro olan demir, şimdi 250 Euro'ya satılıyor. Otomotivin yanı sıra lastik üreticileri de zamlarla boğuşuyor. Örneğin Michelin bu yıl kauçuğun yüzde 15 artış göstereceğini öngörüyor. Bu da lastik başına 2 Euro'luk bir artış anlamına geliyor. Türkiye'de ise üreticiler rekabet avantajlarını kullanarak, hammadde artışlarını ürünlerine yansıtmamakta direniyor.