kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
  » Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Euro 2004
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Düşük hız çok daha tehlikeli
Acım çok büyük
'Binmedim, bindirmedim'
'Gerekli uyarıyı yaptık'
Düşük hız çok daha tehlikeli
'Durdurmadık yavaşlattık'
Kara mizah trajediye döndü

Düşük hız çok daha tehlikeli

4 Haziran günü seferlere başlayan hızlandırılmış tren başından beri kamuoyunda olmasa da demiryolu uzmanları arasında çok tartışıldı. Özellikle alt yapı çalışmaları tamamlanmadan sadece lokomotifleri ve vagonları hızlandırarak alınan önlemler bilimadamlarının da dikkat çektiği pek çok riske yol açtı. Ankara İstanbul arasını 5 saatte almak için hızlandırılmış trenin maksimum 160 kilometre hıza ulaşması gerekiyordu. Oysa en yenisi 1950 yılından önce yapılan demiryolu hatları ancak 140 kilometrelik güvenli maksimum hızı kaldırıyordu. Devlet Demiryolları Genel Müdürü trenin 140 kilometrelik limiti geçmeyeceğini söylüyordu ancak fiilen trenler 160 kilometrelik limiti zorladı. Özellikle Köseköy - Sapanca arasında hızlı tren bazen 160 kilometre hıza ulaşıyordu. Makinistler de gecikmeleri kapatmak için belirli bölgelerde hem operasyonel hızları bazen de maksimum güvenli sürat limitini aştı. Hız limitini yüzde 10'dan fazla aşan makinistlere ceza veriliyordu. Ancak beş saatlik süreyi tutturmak için makinistler "hız tecavüzü" yapmaya zorlandı.

VİRAJ DEĞİŞMEDİ LİMİT ARTTI
En önemli sorun da hız yapılan yerlerde değil, daha düşük hızlarla alınan virajlarda ortaya çıktı. Kurp çapları, yani virajların çapları değişmediği halde hız limitleri artırıldı. Eskiden 90 ile dönülen virajlar 110, 100 ile dönülenlerin 120 ile dönülmesi öngörülüyordu. Ancak bu limitlerin artırılmasında en kritik nokta eskiden 70 ile dönülen bir virajın 85 kilometre ile dönülmesinin öngörülmesiydi. Bu merkezkaç kuvvetinde yüzde 50'ye varan bir artış anlamına geliyor ki bu bir treni rahatlıkla raydan çıkarabilecek bir risk taşıyordu. Bu özellikle düşük hızla alınması gereken dar çaplı virajlarda büyük bir risk yarattı. Ayrıca halen Türkiye'de üretilen TGV 2000 Model vagonlarda kullanılan bojiler yani tekerlek sistemleri Fransız tasarımı. Fransa'nın görece düz, virajlı olmayan demir yolları için geliştirilen bu bojilerin, Türkiye gibi demiryollarının dar ve düşük hızlarla alınması gereken virajlara sahip olduğu yerlerde hız limitlerinin aşılmasında kenarlara çarptığı ve raydan çıkmaya yol açtığı da ileri sürüldü. Kaza da 183. kilometre olarak bilinen noktada hız limitinin 130 kilometreden 80 kilometreye kadar düşmesi gerektiği bir noktada ortaya çıktı.

CENGİZ ERDİNÇ

DİĞER GÜNÜN İÇİNDEN HABERLERİ
 Son vagona binen yolcular kurtuldu
 Düz yolda raydan çıktı
 Ayakta durmakta zorlanıyordum
 Siyasiler olayı değerlendirdi
 Erdoğan olay yerinde
 Trende 'sarsıntısız kahvaltı'
 Ölü sayısı saat başı değiştirildi
 Gaspçısını çekti polise yakalattı
 10 yıl sonra kan davası: 15'indeki genç katil oldu
 Sulama kanalına uçan aile yok oldu
ERDAL ŞAFAK
Mostar'ın Anka Kuşu
Bir havan topu mermisi, bir kentin...
UMUR TALU
Raylardaki ölüm tuzağının hesabı verilmeli
Büyük...
HINCAL ULUÇ
Devlet bitmiş.. Tümüyle bitmiş..
Akmerkez'in karşısı..
MEHMET BARLAS
İç hesaplaşmamızı aralık sonuna kadar...
MUHARREM SARIKAYA
ÖSS sonucu ve tren kazası
Öğrenci Seçme Sınavı'nın,...
Buyur buradan yak
Buyur buradan yak
Bıçakçı, Mehmet Ali Yılmaz'a karşı 109'a 83 üstünlük sağladı. Ama...
Alex'i bekliyorum
Alex'i bekliyorum
Yeni takım arkadaşının Brezilya forması ile gösterdiği performansı...
Yüce Divan kararı Meclis'e geri geldi
Anayasa Mahkemesi, Özkan ile Önal'ın Yüce Divan'a sevk kararını,...
Çerçinin bakan oğlu
Türkiye'de çercilik yaparken Belçika'ya göç eden bir Türk ailesinin...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.