Buzdolabı alırken garanti istiyorsunuz. Peki çocuğunuzu okula gönderdiğiniz servis aracının İçişleri Bakanlığı tarafından çıkarılan yönetmeliğine uygun olup olmadığını sorguladınız mı?.
SABAH çocuğunuzu bindirip okula gönderdiğiniz servis aracının bakımının yapıldığından, şoförünün yeterliliğinden, ya da hostesin iyi niyetli olduğundan emin misiniz? Yoksa "Bu konuda yönetmelikler var. Okul nasılsa bunları denetliyordur, benim muhatabım okul yönetimi" mi diyorsunuz? Evet yönetmelik var. 14 Haziran 2003 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanan Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği'ni okuduğunuzda, "her şey düzenlenmiş" diye de düşünebilirsiniz. Ama işin aslı öyle değil! İstanbul'da her gün servislerle okula giden 1.5 milyon öğrenciden neredeyse yarıya yakını, sahte izin belgeli ya da belgesiz servislerle taşınıyor. Bunu söyleyen de İstanbul Servis Aracı İşletmecileri Odası Başkanı.
TAKLİT EDİLİYOR İstanbul'da öğrencileri yaklaşık 15 bin araç taşıyor. Bu araçların, İçişleri Bakanlığı'nın çıkarttığı yönetmeliğe göre pek çok şartı taşıması gerek. Tek tek muayeneden geçmesi, şoför ve hostesin yeterliliğinin belgelenmesi ve İl Trafik Planlama Şubesi'nden izin belgesi alması gerekiyor. İşte sorun burada başlıyor: Araç sahipleri ya da şoförler, bu uzun süreci yaşamak ve bu yükümlülükleri yerine getirmek varken, renkli fotokopi makinası ya da bilgisayarda kolaylıkla bu belgelerin sahtesini hazırlayabiliyor. Bunu okulun saptaması çoğu kez mümkün olmuyor, ama seyir sırasında polisin durdurduğu araçların belgesinin gerçek olmadığı anlaşılıyor ve araç trafikten men ediliyor. Bu noktada anne-babaların ya da okulun yapabileceği bir şey var mı? Aslında işi şansa bırakmamakta ısrarcıysanız var. Servis hizmetini ihaleye veren okul, sadece şirketin sahibinden değil, tek tek her şoförden belge isteyebilir. Bununla da yetinmeyip, İstanbul Servis Aracı İşletmecileri Odası ya da aracın bağlı olduğu Ticaret Odası'ndan faaliyet belgesi alması talep edebilir. Bu, sahteciliği önlemede gerçekten etkili. Çünkü her iki oda da, Trafik Planlama Şubesi'nin verdiği izin kağıdının doğruluğundan emin olmadan faaliyet belgesi vermiyor. Böylece sahte servisçiler piyasadan ayıklanıyor. Sahte belge sorunuyla mücadele etmenin radikal bir yolu daha var. İstanbul dışındaki bazı büyük şehirlerde İl Trafik Komisyonu, okul servis otolarına özel plaka tahsis ediyor. Geçtiğimiz günlerde İstanbul'un en eski okullarından Şişli Terakki'de de sorun yaşandı. Okulun yönetimi, şoförleri denetleyebilmek adına servis işini ihaleye çıkarmayıp tek tek şoförlerle anlaşma yolunu seçmişti. Yine de şoförlerden birinde geçersiz belge bulundu ve şoför işten men edildi.
İzin belgesi olmayan okul servisinde bu şartları arayamazsınız * Öğrencinin kolay ulaşabileceği camlar sabit olmalı, demir aksam olmamalı, varsa yumuşak bir madde ile kaplanmalı.
* Kapılar şoför tarafından açılıp kapatılabilecek şekilde olmalı.
* Aracın 6 ayda bir bakım ve onarımı yapılmalı.
* Araç en fazla 10 yaşında olmalı.
* Görüntü ve müzik sistemleri seyir esnasında kullanılmamalı.
* Mutlaka bir hostes bulunmalı
* Şoför en az 5 yıllık sürücü belgesine sahip olup belgesi, alkol, ölümlü kaza, hız kuralını ihlal gibi nedenlerle birden fazla geri alınmamış olmalı.