|
|
'Dünyanın ayağını' inci gibi giydiriyorlar
Türkiye genelinde toplam 26 noktada hizmet veren İnci Deri, birçok Avrupa ülkesine ihracat yapmasının yanı sıra, en çok talebi, dünya ekonomisinin önemli bir bölümünü oluşturan Japonlar'dan görüyor.
1947 yılında Fatih'te, terlik ve çocuk ayakkabısı satarak işe başlayan İnci Deri, bugün ayakkabı ve çanta sektöründe adını en çok duyuran markalardan biri. 1989 yılına kadar bir tek mağaza ile İstanbul'un en kaliteli ayakkabılarını üreten firma, bu tarihten sonra mağaza sayısını artırmaya başlamış. Türkiye genelinde 13 mağaza ile hizmet veren İnci Deri, ayrıca 13 bayisi ile toplam 26 noktada hizmet veriyor. Firma, Türkiye'nin sayılı başarılı üreticilerinden biri olmasının yanında, yurtdışında da adını duyurmaya başladı. Almanya, Belçika, Hollanda, Avusturya, Fransa, İtalya gibi ülkelere ihracat yapan İnci Deri'nin sahibi Ali Murat Kızıltaş ve eşi İpek Kızıltaş, Japonya'nın güzel bir pazar olduğunu ve Hong Kong'a da ürün yolladıklarını belirtiyor.
YÜZDE 40 İHRACAT Üretimin yüzde 40'ının ihracata gittiğini belirten Ali Murat Kızıltaş, dış pazardan 2004 yılı yaz sezonu için tahminlerinin çok üzerinde bir sipariş aldıklarını belirtiyor. İnci olarak, hazırladıkları ilk koleksiyonun ihracat amaçlı olduğunu sözlerine ekleyen Kızıltaş, ürünlerini yurtdışına pazarlayan bir İtalyan firma ile ortak çalışma içinde olduklarını belirtiyor. Firmanın ihracat markaları ise Attimo by Balans, BLN ve Balans... Ali Murat Kızıltaş, Japon pazarına olan satışların beklenenin üzerinde olması karşısında koleksiyonun ağırlığını Japonlar'ın beğeneceği ürünlere doğru da kaydırmaya başladıklarını belirtiyor. İnci, başta Japonya ve Kuzey Avrupa'- ya yönelik hazırladığı koleksiyon şekil aldıktan sonra, ürünler üzerinde seçimler ve bir takım değişiklikler yaparak, iç piyasaya yönelik son koleksiyonu hazırlıyor. Buna rağmen, dış piyasa için hazırlanan ilk koleksiyonun yüzde 70-80'i Türkiye'de satışa sunuluyor. Kızıltaş, bu oranın bu kadar yüksek olmasını ise, "Moda globalleşti. Mağaza müdürlerimiz, dış piyasa için hazırlanan koleksiyonu 'bunları satarız, bunları iç piyasada satamayız' diye değerlendiriyor. Ardından koleksiyon son şeklini alıyor" sözleriyle açıklıyor.
İTALYA'DA TASARIM YAPILIYOR İnci'de 'tasarımcı' ve 'model uygulayıcısı' olarak tanımlanan iki grup bulunuyor. Fabrikadaki 12 kişilik ekip, imalatın gerçekleştirilmesini sağlıyor. Kızıltaş, yurtdışı seyahatlerini tasarımcılarıyla birlikte yaptıklarını, orada gördüklerinin ardından Türkiye'de uygulanacak modelleri belirlediklerini söylüyor. Firmanın İtalya'da ilk koleksiyonlarını hazırlayan üç tane tasarım grubu bulunuyor. Kızıltaş, İnci'de birçok markada uygulanmayan yeni bir sistemin varlığından bahsediyor: 'Bilgisayarda model tasarımı'. CAD-CAM Bilgisayarlı Tasarım ve Otomatik Kesim Makinesi, herhangi bir ürünü üç boyutlu olarak bilgisayarda çizip, renklendirip, beğenilmeyen yerleri değiştirerek elektronik olarak kesimini gerçekleştiriyor. İtalya'da bile pek çok fabrikada olmayan bu sistem ile beklentiye göre ürün tasarlanabiliyor. Fakat bu uygulama daha çok dış piyasadan gelen talepler için kullanılıyor.
SEZEN BAŞARAN
|