kapat

27.06.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
micro
Siber Haber
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Yeni dünya fırsat dolu
Globalleşme ve bilgisayar devriminin ardından dünyanın değiştiğini belirten Prof. Dr. İbrahim Kavrakoğlu, "Bu değişimin altında müthiş fırsatlar var" dedi.

Türkiye'nin en eski yönetim danışmanlarından Prof. Dr. İbrahim Kavrakoğlu, geçen hafta TÜGİAD, Power dergisi ve Turkcell'in ortaklığıyla düzenlenen "Yatırım, Teknoloji ve Rekabet Stratejileri" konulu panelde "dünü ve bugünü" anlattı.

Globalleşme ve bilgisayar devriminin, dünyayı büyük bir değişimin eşiğine getirdiğini belirten Kavrakoğlu, "Bu değişim sürecinde doğru tespitlerde bulunarak kendimize fırsatlar yaratabilir, böylece dünyada hakettiğimiz yere gelebiliriz" dedi.

Bugün gelinen noktada en başarılı şirketlerin bilgisayar, telekomünikasyon, Internet ve medya sektörlerinden çıktığını vurgulayan İbrahim Kavrakoğlu, "Sanal şirketler sanayi firmalarının yerini almış durumda. Kâr etmemesine rağmen piyasa değerleri milyarlarca dolar olan Internet şirketleri var. Buradan alınması gereken dersler olduğunu düşünüyorum" dedi.

Globalleşmenin dünyadaki pazarların birbirine entegre olmasını sağladığının altını çizen Kavrakoğlu, "Ama bu durumda bir ögenin yaşadığı sıkıntı diğerlerini de olumsuz etkiliyor" dedi. Bunun şirket bazındaki yansımasının da olumsuz olduğunu söyleyen Kavrakoğlu, "Dünyadaki entegrasyona paralel olarak şirketler de birbirlerine entegre oluyor. Otomotiv, telekom, ilaç ve medya sektörlerinde birleşerek pazar paylarını büyütüyor, sektörde bir ya da iki numara olmaya oynuyorlar. Çünkü bir sektörde para kazanan şirketler sadece bir ve iki numara olanlardır. Üç numaralı şirket para kaybeder" diye konuştu.

Konsolidasyonun çok önemli hale geldiğinin altını çizen Kavrakoğlu, "Bu durumda yapması gereken zaten küçük olan pazar üzerinde rekabeti kızıştırmak değil, birbirleriyle güç birliği yaparak daha büyük pazar payı için uğraşmak" dedi.

"FIRSATLARI DEĞERLENDİRİN"
Bazı alanlarda ileri görüşlü olmak gerektiğini de vurgulayan Kavrakoğlu, "Otomotiv sektöründe birleşmeler artıyor. Kısa süre içinde üretici firma sayısı 3 ya da 4 olacak. Biz ise taşeronluktan öteye gidemeyeceğiz. Bu tehlikenin önüne geçmek için çok daha ileri olduğumuz yan sanayi gibi konulara eğilmemiz gerek" dedi.

Dünya gelir dağılımının en üst noktasındaki ABD ve AB'nin Asya Kaplanları'na aktardığı fonların 1996 yılında 164 milyar dolara ulaştığını anlatan İbrahim Kavrakoğlu, "Türkiye bunlardan niye faydalanmasın? Doğu Bloku ülkelerinde gelişme potansiyeli var. O ülkelerle ticari ilişkileri artırarak neden yeni pazarlar keşfetmesin?" dedi.

Türkiye'nin yaşadığı sıkıntılara da değinen Kavrakoğlu, ana sorunları dört başlıkta topladı: Kamu kesimindeki büyüme, israf, popülizm ve finans politikaları. Devleti müflis bir işadamına benzeten Prof. Dr. Kavrakoğlu, "Devlet yüzde 24 faizle bono çıkarıyor, bunun yüzde 2.5'i satılıyor. Yani devlet faiz beğendiremiyor. Böyle bir olaya dünyanın hiçbir yerinde rastlanamaz" diye konuştu.

Şu andan sonra yapılması gerekenleri de anlatan Kavrakoğlu, "Bir an önce enflasyon muhasebesine geçilmeli. O zaman yabancı sermaye Türkiye'ye akmaya başlayacak ve reel piyasalarda hareketlenme olacak" dedi. Tahkim Yasası'nın çıkmasının olumlu bir gelişme olduğunu söyleyen Kavrakoğlu, petrol fiyatlarının yükselmesi ile Rusya pazarının da açılabileceğini belirtti.

NELER YAPMALIYIZ?
Türkiye'deki ilk 500 sanayi kuruluşunun cirosunun 5 yıldır ileri gitmediğini vurgulayan Kavrakoğlu, bu nedenle şirketlerin yapması gerekenleri ise şöyle özetledi:

* Konsolidasyon: Hangi firmaların neden para kazandığını belirlemelisiniz. Yenemediğiniz şirketle uzlaşma yoluna gitmelisiniz. Ve en önemlisi, kendi sektörünüzü kendiniz yaratıp öncü olmaya çalışmalısınız.

* Sektörel yapı: Küçük ölçekli değil, büyük olanlar kazanıyor. Küçüklerin birbirinin gözünü oyması değil, birleşerek güçlenmesi gerek. Rakibinizin ABD değil, gelişmekte olan ülkeler olduğunu bilerek hareket etmeniz gerekir.

* Çağdaş sektör: Herkes ektiğini biçer. Onun için prodüktiviteyi yükseltmek gerekir. Yüzde 5 ile 7 arasında ciro artışıyla çalışıyorsanız, uzun vadede, 3 ile 5 arasındaysanız kısa vadede yokolacaksınız demektir. Bunu ancak işe katma değer katarak ilerleyebilirsiniz.


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır