3. bölüm 115 - 436. maddeler arasından oluşur, Birlik'in politikaları ve faaliyetleri üzerine odaklaşır, mevcut Antlaşmaların bir çok hükmünü Anayasa'ya dahil eder
.
MADDE III-312 1. Daimi yapısal işbirliğine dair Protokol'de öngörülen kriterleri yerine getirip askeri kabiliyetleri konusunda taahhütlerde bulunduktan sonra Madde I-41(6)'da belirtilen daimi yapısal işbirliğine katılmak isteyen Üye Devletler niyetlerini Konsey'e ve Birlik Dışişleri Bakanına bildirir. 2. Birinci paragrafta belirtilen bildirimden itibaren üç ay içerisinde Konsey, katılımcı Üye Devletlerin listesini belirleyen ve daimi yapısal işbirliğini tesis eden bir Avrupa kararı kabul eder. Konsey, Birlik Dışişleri Bakanına danıştıktan sonra nitelikli oy çokluğu ile hareket eder. 3. Bir Üye Ülke daimi yapısal işbirliğine ileriki bir aşamada katılmak isterse niyetini Konsey'e ve Birlik Dışişleri Bakanına bildirir. Konsey, daimi yapısal işbirliği hakkındaki Protokol'ün Madde 1 ve Madde 2'de belirtilen taahhütleri ve kriterleri yerine getiren ilgili Üye Devletin katılımını teyit eden bir Avrupa kararı kabul eder. Konsey, Birlik Dışişleri Bakanına danıştıktan sonra nitelikli oy çokluğu ile hareket eder. Oylamaya sadece katılımcı Üye Devletlerin Konsey'deki temsilcileri katılır. Nitelikli çoğunluk, nüfuslarının en az % 65'inin temsil edecek şekilde, katılan Üye Devletleri temsil eden Konsey üyelerinin en az % 55'i olarak tanımlanır. Nitelikli çoğunluğun gerçekleşmemiş sayılması için gereken bloke edici azınlık, bir üye ilaveten, katılan Üye Devletlerin nüfusunun % 35'inden fazlasını temsil eden Konsey üyelerinin asgari sayısını içermelidir. 4. Şayet, katılımcı bir Üye Devlet, daimi yapısal işbirliği hakkındaki Protokol'ün Madde 1 ve Madde 2'de belirtilen taahhütleri ve kriterleri artık karşılayamazsa, Konsey, ilgili Üye Devletin katılımın geçici olarak askıya alan bir Avrupa kararı kabul edebilir. Konsey, nitelikli çoğunlukla hareket eder. Söz konusu ülke dışında, sadece diğer katılımcı Üye Devletler oylamaya katılır. Nitelikli çoğunluk, nüfuslarının en az % 65'inin temsil edecek şekilde, katılan Üye Devletleri temsil eden Konsey üyelerinin en az % 55'i olarak tanımlanır. BÖLÜM III / 96 Nitelikli çoğunluğun gerçekleşmemiş sayılması için gereken bloke edici azınlık, bir üye ilaveten, katılan Üye Devletlerin nüfusunun % 35'inden fazlasını temsil eden Konsey üyelerinin asgari sayısını içermelidir. 5. Daimi yapısal işbirliğinden çekilmek isteyen herhangi bir katılımcı Üye Devlet, bu niyetini Konsey'e bildirir. Konsey, söz konusu ülkenin katılımının bittiğini bildirir. 6. İkinci ve beşinci paragraflarda öngörülenlerden başka, daimi yapısal işbirliği çerçevesi içerisinde Konseyi oybirliği ile Konsey Avrupa kararları ve tavsiyelerini kabul eder. Bu paragrafın amaçları doğrultusunda, oybirliği sadece katılımcı ülkelerin temsilcilerinin oyları ile oluşur. BÖLÜM III / 97 BÖLÜM 3 MALİ HÜKÜMLER MADDE III-313 1. Bu Kısım'da bulunan hükümlerin kurumlar için gerektirdiği idari harcamalar, Birlik bütçesinden karşılanır. 2. Askeri veya savunmayla ilgili konulardan ve Konsey'in aksi yönde karar verdiği durumlardan kaynaklananlar dışında, söz konusu hükümlerin uygulanmasından doğan işletme harcamaları da Birlik bütçesinden karşılanır. Harcamanın Birlik bütçesinden karşılanmadığı hallerde, oybirliğiyle hareket eden Konsey aksi yönde karar almadıkça harcama, gayri safi yurtiçi hasıla ölçeğine göre Üye Devletler tarafından karşılanır. Askeri ve savunmayla ilgili sonuçlar doğuran operasyonlardan kaynaklanan harcamalar konusunda, Konsey'deki temsilcileri Madde III-300(1), ikinci alt paragrafı kapsamında resmi bir bildiride bulunan Üye Devletler, bu konunun finansmanına katkıda bulunmakla yükümlü değildir. 3. Konsey, ortak dış politika ve güvenlik politikası çerçevesinde girişimler ile özellikle Madde I- 41(1) ve Madde III-309'da belirtilen görevler için hazırlık faaliyetleri için, acil para sağlanması amacıyla Birlik bütçesindeki ödeneklere hızla erişilmesinin garanti edilmesi yönünde özel prosedürleri belirleyen bir Avrupa kararını kabul eder. Konsey, Avrupa Parlamentosu'na danıştıktan sonra harekete geçecektir. Birlik bütçesinden karşılanmayan, Madde I-41(1) ve Madde III-309'da belirtilen görevler için hazırlık faaliyetlerine, Üye Devletlerin katkılarından oluşan bir başlangıç fonundan para sağlanır. Konsey, Birlik Dışişleri Bakanı'ndan gelen bir teklif üzerine nitelikli çoğunlukla aşağıdakileri belirleyen Avrupa kararları kabul eder: (a) özellikle fona tahsis edilen miktarlar ve geri ödeme prosedürleri olmak üzere, başlangıç fonunun oluşturulması ve fona para sağlanması prosedürleri; (b) başlangıç fonunun yönetim prosedürleri; (c) mali denetim prosedürleri. Konsey, Madde I-41(1) ve Madde III-309'da belirtilen ve Birlik bütçesinden karşılanmayan bir görevi planlarken, Birlik Dışişleri Bakanı'na fonu kullanma yetkisi verir. Birlik Dışişleri Bakanı, para kullanma işleminin uygulanması konusunda Konsey'e rapor verir. BÖLÜM III / 98 KISIM III ORTAK TİCARET POLİTİKASI MADDE III-314 Madde III-151 gereğince bir gümrük birliği oluşturarak Birlik, ortak çıkara, dünya ticaretinin uyumlu gelişimine, uluslararası ticaret ve dışarıdan doğrudan yatırım konularındaki kısıtlamaların giderek artan şekilde kaldırılmasına ve gümrüklerle diğer duvarların indirilmesine katkıda bulunmayı hedefler. MADDE III-315 1. Ortak ticaret politikası, özellikle ithalat/ihracat vergi oranlarındaki değişikler, malların ve hizmetlerin ticaretinin yapılmasına ve fikri mülkiyetin ticari yönlerine ilişkin vergi ve ticaret anlaşmalarının akdedilmesi, dışarıdan doğrudan yatırım, liberalleşme tedbirlerinde bir örnekliğe ulaşılması, ihracat politikası ve damping ya da sübvansiyon durumunda yapılacak ticaretin korunması yönündeki tedbirler ile ilgili olarak, birörnek ilkelere dayanır. Ortak ticaret politikası, Birlik'in dış faaliyet ilkeleri ve hedefleri bağlamında yürütülür. 2. Avrupa yasaları, ortak ticaret politikasının uygulanması için gereken tedbirleri oluşturur. 3. Bir ya da daha çok Ülkeyle veya uluslararası örgütlerle anlaşmaların görüşülmesi ve akdedilmesi gereken hallerde, Madde III-227'nin ilgili hükümleri uygulanır. Komisyon, kendisine gerekli görüşmeleri açmak üzere yetki verecek olan Konsey'e tavsiyelerde bulunur. Konsey ve Komisyon, görüşülen anlaşmaların Birlik'in iç politikaları ve kurallarıyla uyumlu olmasını sağlamakla sorumludurlar. Komisyon, Bakanlar Konseyi tarafından bu görevde ve Bakanlar Konseyi'nin verebileceği söz konusu direktifler çerçevesinde Komisyon'a yardımcı olmak üzere görevlendirilen özel bir komiteyle istişarede bulunarak bu görüşmeleri yürütür. Komisyon, özel komiteye ve Avrupa Parlamentosu'na görüşmelerin ilerleyişi hakkında düzenli olarak rapor verir. 4. Üçüncü paragrafta belirtilen anlaşmaların müzakeresi ve akdi açısından Konsey nitelikli çoğunlukla hareket eder. Kişilerin taşınmasını ve fikri mülkiyetin ticari yönlerini içeren hizmetlerin ticareti alanlarındaki anlaşmaların görüşülmesi ve akdedilmesinde Konsey, anılan anlaşmaların iç kuralların kabul edilmesi için oybirliğini gerektiren hükümleri içermesi halinde oybirliğiyle hareket eder. Konsey, aşağıdaki konularda anlaşmaların müzakeresi ve akdi açısından oybirliği ile hareket eder: (a) kültürel ve odyovizüel servislerin Birlik'in kültürel ve dil çeşitliliğine zarar verme riski olduğu durumlarda; (b) sosyal, eğitim ve sağlık hizmetleri alanında bu konudaki anlaşmaların söz konusu BÖLÜM III / 99 hizmet alanlarındaki ulusal teşkilatları ciddi şekilde rahatsız etmesi ve Üye Devletlerin sorumluluğuna halel getirmesi durumunda. 5. Ulaştırma alanındaki uluslararası anlaşmaların görüşülmesi ve akdedilmesi Başlık III, Kısım III, Bölüm 7'nin ve Madde III-325'in hükümlerine tabi olacaktır. 6. Bu Madde tarafından ticaret politikası alanında verilen yetkilerin kullanılması, Birlik ile Üye Devletler arasındaki iç yetkilerin sınırlandırılmasını etkilemez ve Anayasa'nın söz konusu uyumlulaştırmayı dışarıda bıraktığı ölçüde, Üye Devletlerin yasal ve tüzüğe ilişkin hükümlerinin uyumlulaştırılmasına yol açmaz.
Terör korkusu 'ja' demeye yetmedi Hollanda'da da AB anayasasına "hayır" dedi. Birçok AB uzmanına göre artık Fransa'da ikinci referandum ihtimali neredeyse yok. Birlik kördüğüm... EVET Yüzde 38 HAYIR Yüzde 62...devamı
Non-Non-Non (Hayır-Hayır-Hayır) Beklenen oldu... Fransa'da anayasa referandumunu ilk sonuçlara göre "hayır" cephesi kazandı. "Chirac'ın kumarı" denilen oylama sonrası gözler nasıl bir B Planı uygulayacağı bilinmeyen...devamı
Sandıktan 550 milyon kişinin kaderi çıkacak AB'nin 25 üyesi, Türkiye ve diğer iki aday ülke Fransa'daki referanduma kilitlendi. Bugün çıkacak hayır, genişleme sürecini erteler mi? AB yetkililerine göre Fransa ve diğer ülkelerin...devamı
Anayasa 9 ülkede halkoyuna sunulacak 'Avrupa anayasası' olarak adlandırılan metin, Avrupa Birliği'nin hukuki temelini oluşturuyor, kültürel değerleri ve eşitliği garanti altına alıyor. Avrupa anayasası metni hedef olarak da...devamı
Roma'da tarihi imza AB liderleri, AET anlaşmasının imzalandığı salonda toplanıp Avrupa Anayasası'nı imzaladı ve Berlusconi'nin ifadesiyle "Avrupa'yı kuranların ütopyası, harika bir gerçeğe dönüştü." Anlaşmaya...devamı
AB, anayasa için ortak karara varabilecek mi? 15 Ay süren bir maraton sonucu hazırlanan Avrupa anayasası tartışmaları dün Belçika'nın başkenti Brüksel'de başlayan zirveye damgasını vurdu. Anayasa çıkmazının aşılması durumunda,...devamı
Başkan ve Anayasa arayışı AVRUPA Birliği (AB) Aralık Zirvesi'nde sonuç alınamamasına neden olan Avrupa Anayasası, Haziran Zirvesi'nde de hararetli tartışmalara neden oldu. AB Komisyon Başkanlığı ve Anayasa...devamı
Erdoğan: Kıbrıs için ek mektup verdik Başbakan Erdoğan, Avrupa Anayasası Sözleşmesinin Avrupa Birliği için hayırlı olmasını temenni ettiklerini söyledi. Erdoğan, arkadaşımız Yasemin Taşkın'ın nihai senette "Kıbrıs Cumhuriyeti...devamı
Avrupa anayasası yeniden yazılabilir Fransa'da 29 Mayıs'ta yapılacak referanduma sayılı günler kala Avrupa Birliği Anayasası ile ilgili tartışmalar giderek büyüyor. Ancak eski Avrupa Komisyonu Başkanı Jacques Delors anayasaya...devamı