Avrupa Anayasası 1. bölüm
Bölüm 1, 1 - 60. maddeler arasından oluşur, Birlik'i, Birlik'in amaçlarını, yetkilerini, karar alma prosedürlerini ve kurumlarını tanımlar.
BAŞLIK VI BİRLİK'İN DEMOKRATİK YAŞAMI MADDE I-45 Demokratik eşitlik ilkesi Birlik, bütün faaliyetlerinde vatandaşların eşitliği ilkesine uyar. Herkes, Birlik'in kurumları, organları, ofisleri ve dairelerinden eşit ölçüde ilgi görür.
MADDE I-46 Temsili demokrasi ilkesi 1. Birlik'in çalışması, temsili demokrasi ilkesi üzerine kurulmuştur. 2. Vatandaşlar, Avrupa Parlamentosu'nda doğrudan temsil edilirler. Üye Devletler, Avrupa Konseyi'nde ve kendi vatandaşları tarafından seçilen ve ulusal Parlamentolara karşı sorumlu olan kendi hükümetleri tarafından Konsey'de temsil edilirler. 3. Her vatandaş, Birlik'in demokratik yaşamına katılma hakkına sahiptir. Kararlar, vatandaşlara olabildiğince açık ve yakın bir biçimde verilir. 4. Avrupa düzeyindeki siyasi partiler, Avrupa siyasi bilincini biçimlendirmeye ve Birlik vatandaşlarının isteklerini ifade etmeye katkıda bulunurlar.
MADDE I-47 Katılımcı demokrasi ilkesi 1. Birlik Kurumları, uygun yollarla, vatandaşlara ve temsilci derneklere, Birlik faaliyetlerinin tüm alanlarında kendi görüşlerini bildirme ve açıkça tartışma fırsatını tanırlar. 2. Birlik Kurumları, temsilci derneklerle ve sivil toplumla açık, şeffaf ve düzenli bir diyalog kurarlar. 3. Komisyon, Birlik faaliyetlerinin tutarlı ve şeffaf olmasını garantilemek için, ilgili taraflarla kapsamlı müzakereler gerçekleştirir. 4. Kayda değer sayıda üye Devletten gelen en az bir milyon kişiden oluşan Birlik vatandaşı Komisyon'u, vatandaşların Anayasa'nın uygulanması için Birlik'in bir yasama faaliyetlerinin gerekli olduğunu düşündükleri konularda öneri vermeye davet edebilirler. Vatandaşların böyle bir talebi için gerekli olan özel prosedürler ve koşullarla ilgili hükümler bir Avrupa Kanunu tarafından belirlenecektir.
MADDE I-48 Toplumsal ortaklar ve özerk sosyal diyalog Avrupa Birliği, ulusal sistemlerdeki farklılıkları göz önünde bulundurarak, toplumsal ortakların rolünü Birlik düzeyinde tanır ve teşvik eder; özerkliklerine saygı göstererek toplumsal ortaklar arasındaki diyalogu kolaylaştırır. İstihdam ve Kalkınmaya Yönelik Üçlü Sosyal Zirve sosyal diyaloga katkıda bulunur.
MADDE I-49 Avrupa Ombudsmanı Avrupa Parlamentosu tarafından atanan bir Avrupa Ombudsmanı, Birlik Kurumlarının, organlarının veya dairelerinin kötü yönetimiyle ilgili şikayetleri alır, bunları inceler ve rapor eder. Avrupa Ombudsmanı, görevlerini yerine getirme konusunda tamamen bağımsızdır.
MADDE I-50: Birlik kurumları, organları, ofisleri ve dairelerindeki işlemlerin şeffaflığı 1. İyi yönetimi teşvik etmek ve sivil toplumun katılımını sağlamak için, Birlik kurumları, organları, ofisleri ve daireleri, çalışmalarını açıklık ilkesine mümkün olan en uygun şekilde gerçekleştirirler. 2. Konsey gibi, Avrupa Parlamentosu da bir yasa tasarısını incelerken ve kabul ederken herkese açık biçimde toplanır. 3. III. Bölümde belirtilen koşullara uygun olarak, kadın ya da erkek olması fark etmeksizin, Birlik'in herhangi bir vatandaşı ve Üye Devletlerden birinde ikamet eden veya işyeri bulunan herhangi bir özel ya da tüzel kişilik, Birlik kurumlarının, organlarının, ofislerinin ve dairelerinin belgelerine, hangi biçimde olurlarsa olsunlar erişme hakkına sahiptir. Avrupa yasası, kamu çıkarlarına ve özel çıkarlara dayanarak bu tür belgelere erişim hakkını düzenleyen genel ilkeleri ve sınırları belirtir. 4. 3. paragrafta adı geçen Avrupa yasasına uygun olarak, her kurum, organ, ofis veya daire, kendi prosedür kuralları çerçevesinde, kendi belgelerine erişim konusunda özel hükümler belirler.
MADDE I-51 Kişisel verilerin korunması 1. Herkes, kendisiyle ilgili bilgilerin korunması hakkına sahiptir. 2. Avrupa yasası, Birlik yasası kapsamına giren faaliyetler gerçekleştirilirken, Birlik Kurumları, organları, ofisleri ve daireleri ile Üye Devletler tarafından kişisel bilgilerin işlenmesi durumunda bireylerin korunmasıyla ve bu bilgilerin serbest dolaşımıyla ilgili kuralları belirtir. Bu kurallarla uyumluluk, bağımsız bir makamın denetimine tabidir.
MADDE I-52 Kiliselerin ve dini cemaatlerin statüsü 1. Birlik, Üye Devletlerde bulunan kiliselerin ve dini örgütlerin veya toplulukların ulusal yasa çerçevesindeki statülerine saygı gösterir ve ihlal etmez. 2. Birlik, felsefi ve dini cemaatlerin statülerine karşı eşit ölçüde saygılıdır. 3. Bu kiliselerin ve örgütlerin kimliklerinin ve özel katkılarının farkında olan Birlik, bunlarla açık, şeffaf ve düzenli diyalogunu sürdürür.
BAŞLIK VII BİRLİK'İN MALİ DURUMU MADDE I-53 Bütçe ilkeleri ve mali ilkeler 1. III. Bölümdeki hükümlere uygun olarak, Birlik'in tüm gelir ve gider kalemleri, her mali yıl için hazırlanan tahmini hesaplara dahil edilir ve bütçede gösterilir. 2. Bütçede görünen gelirler ve giderler dengeli olur. 3. III-412. Maddede sözü edilen Avrupa yasasına uygun olarak, bütçede görünen giderler, yıllık bütçe dönemi için yetkilendirilir. 4. Bütçede görünen harcamaların gerçekleşmesi, III-412. Maddede sözü edilen Avrupa yasasına uygun olarak, Birlik faaliyeti ve harcamanın gerçekleştirilmesi için yasal temel oluşturan bağlayıcı bir yasama faaliyetinin önceden kabul edilmesini gerektirir. 5. Bütçe disiplinini koruma görüşüyle hareket ederek, Birlik bütçe açısından büyük olumsuz bir etki yapabilecek herhangi bir faaliyeti, söz konusu tasarının veya tedbirin Birlik'in kendi kaynakları ile Madde I-55'te bahsedilen yıllık mali çerçevenin sınırları dahilinde finanse edilebileceğine dair güvence sağlamadan benimsemez. 6. Birlik bütçesi, makul mali yönetim ilkesine uygun olarak uygulanır. Üye Devletler, bütçeye eklenen ödeneklerin makul mali yönetim ilkelerine uygun olarak kullanılmasını sağlamak için Üye Devletlerle işbirliği yaparlar. 7. III-415. Maddenin hükümlerine uygun olarak, Birlik ve Üye Devletler, Birlik'in mali çıkarlarına etki eden dolandırıcılıkla ve diğer yasadışı faaliyetlere karşı koyar.
DERLENEN HABERLER | |
| | Terör korkusu 'ja' demeye yetmedi Hollanda'da da AB anayasasına "hayır" dedi. Birçok AB uzmanına göre artık Fransa'da ikinci referandum ihtimali neredeyse yok. Birlik kördüğüm... EVET Yüzde 38 HAYIR Yüzde 62...devamı | |
| | Non-Non-Non (Hayır-Hayır-Hayır) Beklenen oldu... Fransa'da anayasa referandumunu ilk sonuçlara göre "hayır" cephesi kazandı. "Chirac'ın kumarı" denilen oylama sonrası gözler nasıl bir B Planı uygulayacağı bilinmeyen...devamı | |
| | Sandıktan 550 milyon kişinin kaderi çıkacak AB'nin 25 üyesi, Türkiye ve diğer iki aday ülke Fransa'daki referanduma kilitlendi. Bugün çıkacak hayır, genişleme sürecini erteler mi? AB yetkililerine göre Fransa ve diğer ülkelerin...devamı | |
| | Anayasa 9 ülkede halkoyuna sunulacak 'Avrupa anayasası' olarak adlandırılan metin, Avrupa Birliği'nin hukuki temelini oluşturuyor, kültürel değerleri ve eşitliği garanti altına alıyor. Avrupa anayasası metni hedef olarak da...devamı | |
| | Roma'da tarihi imza AB liderleri, AET anlaşmasının imzalandığı salonda toplanıp Avrupa Anayasası'nı imzaladı ve Berlusconi'nin ifadesiyle "Avrupa'yı kuranların ütopyası, harika bir gerçeğe dönüştü." Anlaşmaya...devamı | |
| | AB, anayasa için ortak karara varabilecek mi? 15 Ay süren bir maraton sonucu hazırlanan Avrupa anayasası tartışmaları dün Belçika'nın başkenti Brüksel'de başlayan zirveye damgasını vurdu. Anayasa çıkmazının aşılması durumunda,...devamı | |
| | Başkan ve Anayasa arayışı AVRUPA Birliği (AB) Aralık Zirvesi'nde sonuç alınamamasına neden olan Avrupa Anayasası, Haziran Zirvesi'nde de hararetli tartışmalara neden oldu. AB Komisyon Başkanlığı ve Anayasa...devamı | |
| | Erdoğan: Kıbrıs için ek mektup verdik Başbakan Erdoğan, Avrupa Anayasası Sözleşmesinin Avrupa Birliği için hayırlı olmasını temenni ettiklerini söyledi. Erdoğan, arkadaşımız Yasemin Taşkın'ın nihai senette "Kıbrıs Cumhuriyeti...devamı | |
| | Avrupa anayasası yeniden yazılabilir Fransa'da 29 Mayıs'ta yapılacak referanduma sayılı günler kala Avrupa Birliği Anayasası ile ilgili tartışmalar giderek büyüyor. Ancak eski Avrupa Komisyonu Başkanı Jacques Delors anayasaya...devamı | |
|