Bölüm 1, 1 - 60. maddeler arasından oluşur, Birlik'i, Birlik'in amaçlarını, yetkilerini, karar alma prosedürlerini ve kurumlarını tanımlar.
MADDE I-41 Ortak güvenlik ve savunma politikasının uygulanması için özel hükümler 1. Ortak güvenlik ve savunma politikası, ortak dış politika ile güvenlik politikasının bölünmez bir parçasıdır. Ortak güvenlik ve savunma politikası, Birlik'e sivil ve askeri varlıklar sevk etmek için operasyonel güç sağlar. Birlik, Birleşmiş Milletler Antlaşması ilkelerine uygun olarak barışı sağlamak, çatışmaları önlemek ve uluslararası güvenliği güçlendirmek amacıyla, bunları Birlik dışındaki görevlerde kullanabilir. Bu görevlerin yerine getirilmesi, Üye Devletler'in sağladıkları güçler tarafından üstlenilir. 2. Ortak güvenlik ve savunma politikası, Birlik'in ortak savunma politikasının aşamalı olarak tasarlanmasını içerir. Oybirliğiyle hareket eden Avrupa Konseyi bu doğrultuda karar aldığında bu durum, ortak bir savunmanın ortaya çıkmasına yol açar. Bu durumda Avrupa Konseyi, Üye Devletler'e kendi anayasal kurallarına uygun olarak bu tür bir kararın kabul edilmesine dair tavsiyede bulunur. Birlik'in bu Maddeye uygun politikası, bazı Üye Devletler'in güvenlik ve savunma politikalarının özel niteliğini ihlal edemez; ortak savunmalarının Kuzey Atlantik Paktı dahilinde Kuzey Atlantik Paktı Teşkilatı'nda tanındığını kabul eden bazı Üye Devletler'in yükümlülüklerine uyar ve bu çerçevede oluşturulan ortak güvenlik ve savunma politikasıyla uyumludur. 3. Üye Devletler, Bakanlar Konseyi tarafından tanımlanan hedeflere katkıda bulunmak amacıyla ortak güvenlik ve savunma politikasının uygulanması için, sivil ve askeri yeteneklerini Birlik'in hizmetine sunarlar. Birlikte çokuluslu güçler kuran Üye Devletler, aynı zamanda bunları ortak güvenlik ve savunma politikasının hizmetine de sunabilirler. Üye Devletler, aşamalı olarak kendi askeri güçlerini geliştirmeyi üstlenirler. Operasyonel gereklilikleri saptamak, bu gereklilikleri karşılayacak önlemleri ortaya koymak, savunma sektörünün endüstriyel ve teknolojik tabanını güçlendirmek üzere gerek duyulan önlemlerin tümünü saptamaya katkıda bulunmak ve uygun olduğunda uygulamak, Avrupa güçleri ve silahlanmaları politikasının tanımlanmasına katılmak ve askeri yeteneklerin gelişiminin değerlendirilmesi konusunda Bakanlar Konseyi'ne yardımcı olmak için, bir Avrupa Savunma Dairesi kurulacaktır. 4. Bu Maddede bahsedilen gibi bir görev başlatmak da dahil olmak üzere, ortak güvenlik ve savunma politikasının uygulanmasına ilişkin Avrupa kararları, Birlik Dışişleri Bakanı'nın veya bir Üye Ülkenin önerisi üzerine oybirliğiyle hareket eden Konsey tarafından kabul edilir. Birlik Dışişleri Bakanı, uygun olan durumlarda Komisyon'la birlikte, hem ulusal kaynakların, hem de Birlik araçlarının kullanılmasını teklif edebilir. 5. Bakanlar Konseyi, Birlik'in değerlerini korumak ve çıkarlarına hizmet etmek amacıyla, Birlik çerçevesinde, bir görevin yerine getirilmesini Üye Devletler'den oluşan bir grubun sorumluluğuna verebilir. Bu tür bir görevin gerçekleştirilmesi, III-310. Madde tarafından düzenlenir. 6. Askeri güçleri daha yüksek ölçütleri karşılayan ve daha fazla çaba gerektiren görevleri hedefleyen bir görüşle birlikte bu alanda birbirlerine karşı daha bağlayıcı ilişkiler içinde olan Üye Devletler, Birlik çerçevesi içinde yapısal işbirliği oluştururlar. Bu tür bir işbirliği, III-312. Madde tarafından düzenlenir. Bu, III-309.Madde hükümlerine halel getirmez. 7. Üye Devletlerden birinin, bölgesinde silahlı saldırı kurbanı konumunda olması halinde, Birleşmiş Milletler Antlaşması'nın 51. Maddesine uygun olarak, diğer Üye Ülkeler bu ülkeye askeri veya diğer güçler açısından yardımda bulunur. Bu durum belli Üye Devletlerin özel savunma ve güvenlik politikasına halel getirmez. Bu alandaki yükümlülük ve işbirliği, halen kolektif savunmalarının temelini ve bunun uygulama forumunu oluşturan Kuzey Atlantik Paktı Teşkilatı'na kaşı Üye Devletler'in yükümlülükleri ile uyumlu olur. 8. Avrupa Parlamentosuna, ortak güvenlik ve savunma politikasının başlıca özellikleri ve temel tercihleri hakkında düzenli olarak danışılır ve Avrupa Parlamentosu gelişmelerden haberdar edilir.
MADDE I-42 Özgürlük, güvenlik ve adalet alanı ile ilgili özel hükümler 1. Birlik, aşağıdaki yollarla bir özgürlük, güvenlik ve adalet alanı oluşturur: (a) gerek görüldüğünde, III. Bölümde listelenen alanlarda, ulusal yasalara yakın olmak için Avrupa yasaları ve Avrupa çerçeve yasaları benimseme yoluyla; (b) özellikle adli ve yargı dışı kararların karşılıklı olarak tanınmasına dayanarak, Üye Devletlerin yetkili makamları arasında karşılıklı güveni teşvik etme yoluyla; (c) polis, gümrük ve suçların önlenmesi ve ortaya çıkarılması konularında uzmanlaşmış diğer hizmetler de dahil olmak üzere, Üye Devletlerin yetkili makamları arasında operasyonel işbirliği yoluyla 2. Özgürlük, güvenlik ve adalet alanı dahilinde ulusal Parlamentolar, III-260. Maddede öngörülen değerlendirme mekanizmalarına katılabilirler ve III-276. ve III-273. Maddelere uygun olarak, "Eurojust"un faaliyetlerinin değerlendirilmesi ve "Europol"un siyasi kontrolünde yer alırlar. 3. Üye Devletler, ceza hususlarında polis ve adli işbirliği alanında, III-264. Maddeye uygun olarak girişimde bulunma hakkına sahiptir.
MADDE I-43 Dayanışma maddesi 1. Herhangi bir Üye Ülkenin terörist saldırıdan ya da doğal veya insani nedenlerden kaynaklanan bir felaketin kurbanı olması halinde, Birlik ve ona Üye Devletler, bir dayanışma ruhu içinde bir arada hareket ederler. Birlik, aşağıdaki amaçlar doğrultusunda, Üye Devletler tarafından sağlanan askeri kaynaklar da dahil olmak üzere, tüm araçları bu Üye Devletin kullanımı için seferber eder: (a) - Üye Devletlerin bölgelerindeki terörist tehdidin önlenmesi; - demokratik kurumların ve sivil halkın herhangi bir terörist saldırıdan korunması; - terörist saldırı durumunda, bir Üye Ülkenin siyasi makamlarının talebi üzerine, o ülkeye kendi bölgesinde yardımda bulunulması; (b) afet durumunda, bir Üye Ülkenin siyasi makamlarının talebi üzerine, o ülkeye kendi bölgesinde yardımda bulunulması. 2. Bu hükmün uygulanmasına yönelik ayrıntılı düzenlemeler, III-329. Maddede yer alır.
KISIM III GÜÇLENDİRİLMİŞ İŞBİRLİĞİ MADDE I-44 Güçlendirilmiş işbirliği 1. Birlik'in münhasır olmayan yetkileri çerçevesinde kendi aralarında güçlendirilmiş işbirliği kurmak isteyen Üye Devletler, Birlik kurumlarından yararlanabilirler ve bu madde ile III-416 ile III-423 arasındaki Maddelerde belirtilen sınırlara tabi olarak ve buralarda belirtilen prosedürlere uygun şekilde, Anayasa'nın uygun hükümlerini uygulayarak bu yetkileri kullanırlar. Güçlendirilmiş işbirliği, Birlik'in hedeflerini daha ileri taşımayı, çıkarlarını korumayı ve bütünleşme sürecini güçlendirmeyi amaçlar. III-418. Maddeye uygun şekilde, bu tür bir işbirliği, kurulması esnasında ve her zaman bütün Üye Devletlere açıktır. 2. Birlik'in makul bir süre dahilinde güçlendirilmiş işbirliği hedeflerine bir bütün halinde ulaşamadığının Konsey tarafından tespit edilmesi ve bunun Üye Devletlerin en azından üçte birini bir araya getirmesi durumunda, bu işbirliğini sürdürme izni, en son çare olarak Konsey tarafından verilir. Konsey, III-419. Maddede belirlenen prosedüre uygun olarak hareket eder. 3. Yalnızca güçlendirilmiş işbirliğine katılan Ülkeleri temsil eden Konsey üyeleri kararların kabul edilmesine katılırlar. Bununla birlikte, bütün Üye Devletler, Konsey müzakerelerinde yer alırlar. Oybirliği, yalnızca katılımcı Ülkelerin temsilcileri tarafından oluşturulur. Nitelikli çoğunluk, katılımcı Ülkelerin nüfusunun en azından % 65'ini temsil edecek şekilde, Konsey üyelerinin en az % 55'i olarak tanımlanır. Nitelikli çoğunluğun gerçekleşmemiş sayılması için, Konsey üyelerinin bloke edici asgari azınlık sayısı, bir üye ilaveten, katılan Üye Devletlerin Ülke nüfuslarının en az % 35'ini temsil etmelidir. Üçüncü ve dördüncü paragraflara istisna olarak, Konsey'in Komisyon veya Birlik Dışişleri Bakanı'nın bir önerisini esas alarak hareket etmesini gerektirmediği durumlarda, gerekli nitelikli çoğunluk, Birlik nüfusunun en az % 65'ini temsil edecek şekilde Konsey üyelerinin en az % 72'sinden oluşur. 4. Güçlendirilmiş işbirliği çerçevesinde kabul edilen faaliyetler, yalnızca katılımcı Ülkeleri bağlar. Bu faaliyetler, aday ülkeler tarafından Birlik'e girebilmek için kabul edilmesi gereken Birlik müktesebatının bir parçası olarak değerlendirilmemelidir.
Terör korkusu 'ja' demeye yetmedi Hollanda'da da AB anayasasına "hayır" dedi. Birçok AB uzmanına göre artık Fransa'da ikinci referandum ihtimali neredeyse yok. Birlik kördüğüm... EVET Yüzde 38 HAYIR Yüzde 62...devamı
Non-Non-Non (Hayır-Hayır-Hayır) Beklenen oldu... Fransa'da anayasa referandumunu ilk sonuçlara göre "hayır" cephesi kazandı. "Chirac'ın kumarı" denilen oylama sonrası gözler nasıl bir B Planı uygulayacağı bilinmeyen...devamı
Sandıktan 550 milyon kişinin kaderi çıkacak AB'nin 25 üyesi, Türkiye ve diğer iki aday ülke Fransa'daki referanduma kilitlendi. Bugün çıkacak hayır, genişleme sürecini erteler mi? AB yetkililerine göre Fransa ve diğer ülkelerin...devamı
Anayasa 9 ülkede halkoyuna sunulacak 'Avrupa anayasası' olarak adlandırılan metin, Avrupa Birliği'nin hukuki temelini oluşturuyor, kültürel değerleri ve eşitliği garanti altına alıyor. Avrupa anayasası metni hedef olarak da...devamı
Roma'da tarihi imza AB liderleri, AET anlaşmasının imzalandığı salonda toplanıp Avrupa Anayasası'nı imzaladı ve Berlusconi'nin ifadesiyle "Avrupa'yı kuranların ütopyası, harika bir gerçeğe dönüştü." Anlaşmaya...devamı
AB, anayasa için ortak karara varabilecek mi? 15 Ay süren bir maraton sonucu hazırlanan Avrupa anayasası tartışmaları dün Belçika'nın başkenti Brüksel'de başlayan zirveye damgasını vurdu. Anayasa çıkmazının aşılması durumunda,...devamı
Başkan ve Anayasa arayışı AVRUPA Birliği (AB) Aralık Zirvesi'nde sonuç alınamamasına neden olan Avrupa Anayasası, Haziran Zirvesi'nde de hararetli tartışmalara neden oldu. AB Komisyon Başkanlığı ve Anayasa...devamı
Erdoğan: Kıbrıs için ek mektup verdik Başbakan Erdoğan, Avrupa Anayasası Sözleşmesinin Avrupa Birliği için hayırlı olmasını temenni ettiklerini söyledi. Erdoğan, arkadaşımız Yasemin Taşkın'ın nihai senette "Kıbrıs Cumhuriyeti...devamı
Avrupa anayasası yeniden yazılabilir Fransa'da 29 Mayıs'ta yapılacak referanduma sayılı günler kala Avrupa Birliği Anayasası ile ilgili tartışmalar giderek büyüyor. Ancak eski Avrupa Komisyonu Başkanı Jacques Delors anayasaya...devamı