Bölüm 1, 1 - 60. maddeler arasından oluşur, Birlik'i, Birlik'in amaçlarını, yetkilerini, karar alma prosedürlerini ve kurumlarını tanımlar.
MADDE I-22 Avrupa Konseyi Başkanlığı 1. Avrupa Konseyi, kendi Başkanını iki buçuk yıllık bir dönem için ve süresi bir kez uzatılabilecek şekilde, nitelikli çoğunlukla seçer. Ciddiyet arz eden şekilde görevi kötüye kullanma veya görev yapmasına bir engel teşkil edecek durumlarında, Avrupa Konseyi aynı prosedüre uygun olarak Başkan'ı görevden alabilir. 2. Avrupa Konseyi Başkanı: (a) Avrupa Konseyi'ne başkanlık eder ve çalışmalarını yürütür (b) Komisyon Başkanı'yla işbirliği halinde ve Genel İşler Konseyinin çalışmalarını esas alarak Avrupa Konseyi'nin hazırlanmasını ve sürekliliğini sağlar (c) Avrupa Konseyi içindeki uyumun ve fikir birliğinin kolaylaştırılması yönünde çaba sarf eder. (d) Başkan, her toplantıdan sonra Avrupa Parlamentosu'na bir rapor sunar. Avrupa Konseyi Başkanı, Birlik Dışişleri Bakanı'nın yetkilerini ihlal etmeden, dış dünyada ortak dış politikaları ve güvenlik politikalarını ilgilendiren konularda, kendi düzeyinde ve bu sıfatla Birlik'in etkili bir şekilde temsil edilmesini sağlar. 3. Avrupa Konseyi Başkanı, ulusal düzeyde bir görev alamaz.
MADDE I-23 Bakanlar Konseyi 1. Konsey, Avrupa Parlamentosu'yla ortaklaşa olarak, Anayasa'da belirtildiği şekilde yasama ve bütçeyle ilgili işlevler ile politika üretme ve koordinasyon işlevlerini yürütür. 2. Konsey, oluşumlarından her biri için, her Üye Ülkenin bakan düzeyinde temsilcilerinden oluşur. Yalnızca bu temsilci Üye Ülkeyi taahhüt altına sokabilir ve bu ülkenin oyunu kullanabilir. 3. Anayasa'da aksi belirtilen haller dışında, Bakanlar Konseyi nitelikli çoğunlukla karar alır.
MADDE I-24 Bakanlar Konseyi'nin oluşumları 1. Konsey, farklı oluşumlarda toplanır. 2. Yasama ve Genel İşler Konseyi, farklı Konsey oluşumlarından çıkan çalışmalar arasındaki ahengi sağlar. Yasama ve Genel İşler Komisyonu, Komisyon ve Avrupa Konseyi Başkanı'nın katılımıyla, Avrupa Konseyi'nin toplantılarını hazırlar ve bunların takibini sağlar. 3. Dışişleri Konseyi, Avrupa Konseyi tarafından belirlenen stratejik çizgiyi esas alarak, Birlik'in dış politikalarına açıklık getirir ve faaliyetlerinin tutarlı olmasını sağlar. 4. Avrupa Konseyi, nitelikli çoğunlukla, Konsey'in bir araya gelebileceği başka oluşumların kurulmasına yönelik bir Avrupa kararı alabilir. 5. Konsey'in çalışmalarını hazırlamaktan, Üye Devletler Daimi Temsilciler Komitesi sorumludur. 6. Yasama sıfatıyla hareket ettiğinde, Konsey aleni olarak toplanır. Bu amaçla, her bir konsey toplantısı, sırasıyla, Birlik yasama tasarrufları ve mevzuata ilişkin olmayan etkinliklerin dikkatlice gözden geçirildiği iki bölümden oluşur. 7. Bakanlar Konseyi'nin Dışişleri Konseyi dışındaki oluşumlarının başkanlığı, Avrupa Konseyi tarafından alınacak bir Avrupa Kararı ile oluşturulmuş koşullar mucibince, eşit dönüşüm esasına göre Konsey'deki Üye Devletlerin temsilcileri tarafından üstlenilir. Avrupa Konseyi, nitelikli çoğunlukla hareket eder.
MADDE I-25 Avrupa Konseyi ve Konsey'deki nitelikli çoğunluk tanımı 1. Nitelikli çoğunluk Konsey üyelerinin en az % 55'i ile tamam olur. Ancak, bu yüzde ellibeş, Konsey üyelerinin en az % 15'ini ve Birlik nüfusunun en az % 65'ini içermelidir. Nitelikli çoğunluğun gerçekleşmemiş sayılması için, bloke edici azınlık, en az dört Konsey üyesini içermelidir 2. Birinci paragrafa istisna olarak, Konsey'in Komisyon veya Birlik Dışişleri Bakanı'nın bir önerisini esas alarak hareket etmesini gerektirmediği durumlarda, gerekli nitelikli çoğunluk, Birlik nüfusunun en az % 65'ini temsil edecek şekilde Konsey üyelerinin en az % 72'sinden oluşur. 3. 1 ve 2. paragraflardaki hükümler, nitelikli çoğunlukla hareket ettiği durumlarda Avrupa Konseyi için de geçerlidir. 4. Avrupa Konseyi içerisinde, Avrupa Konseyi'nin Başkanı ve Komisyon Başkanı oy veremez.
MADDE I-26 Avrupa Komisyonu 1. Avrupa Komisyonu, Avrupa'nın genel çıkarlarını teşvik eder ve bu amaçla uygun girişimlerde bulunur. Anayasa hükümlerinin uygulanmasını ve Kurumların Anayasa kapsamında çalışmasını sağlar. Birlik yasalarının uygulanmasını Adalet Divanı'nın kontrolü altında denetler. Bütçeyi uygular ve programları yönetir. Anayasa'da ortaya koyulduğu şekilde eşgüdüm, yürütme ve yönetim işlevlerini uygular. Ortak dış politika ve güvenlik politikası ve Anayasa'da belirtilen diğer durumlar haricinde Birlik'in dış dünyada temsilini sağlar. Birlik'in yıllık ve çok yıllık programlarının kurumlar arası mutabakatı sağlayacak şekilde yapılmasıyla ilgili inisiyatifleri alır. 2. Anayasa'da aksi belirtilen haller dışında, Birlik'in yasama tasarrufları yalnızca Komisyon önerisi esasına göre kabul edilebilir. Diğer faaliyetler, Anayasa'da bu şekilde belirtildiği durumlarda Komisyon önerisiyle benimsenebilir. 3. Komisyon'un görev süresi beş yıldır. 4. Komisyon üyeleri genel yetenekleri esas alınarak ve Avrupa'ya olan bağlılıkları dikkate alınarak bağımsızlıkları konusunda şüpheye mahal vermeyen kişiler arasından seçilirler. 5. Anayasa hükümlerine göre atanan ilk Komisyon, her bir Üye Devlet'in tabiiyetine mensup birer kişi ile Başkan ve Komisyon Başkan Yardımcılarından birisi olacak olan Birlik Dışişleri Bakanı'ndan oluşur. 6. Beşinci paragrafta belirtilen Komisyon'un görev süresinin sona ermesinden itibaren, Avrupa Konseyi sayı konusunda oybirliği ile başkaca bir karar almadığı sürece, Komisyon, Başkan ve Birlik Dışişleri Bakanı ile birlikte Üye Devletlerin toplam sayısının 2/3'üne tekabül edecek sayıdaki üyelerden oluşur. Komisyon üyeleri, Üye Devletler arasında eşit dönüşüm esasıyla seçilen kişiler arasından seçilir. Bu sistem, Avrupa Konseyi tarafından kabul edilen ve aşağıdaki ilkeleri esas alan bir Avrupa kararıyla belirlenecektir: (a) Üye Devletler, vatandaşlarının Komisyon Üyesi olarak geçirdiği süre ve sıralama konusunda kesin bir eşitliğe sahip olacaklar ve bunun sonucunda herhangi iki Üye Ülkenin vatandaşlarının görevde kaldığı toplam dönem arasındaki fark asla bir'den fazla olamayacaktır; (b) (a) madddesine tabi olarak, birbirini izleyen her bir Heyet, Birlik'in tüm Üye Devletlerinin demografik ve coğrafi erimini tatmin edici bir biçimde yansıtacak şekilde oluşturulacaktır. 7. Komisyon, sorumluluklarını yerine getirme konusunda tamamen bağımsızdır. Madde I-28(2)'ye halel getirmemek kaydıyla, Komisyon üyeleri üyeleri görevlerini yerine getirirken herhangi bir hükümetten veya başka bir organdan talimat istemez veya almaz. Üyeler, görevleri ya da görevlerinin ifası ile uygun düşmeyen her türlü fiili serdetmekten kaçınırlar. 8. Bir Heyet olarak Komisyon, Avrupa Parlamentosu'na karşı sorumludur. Avrupa Parlamentosu, III-340. maddede belirtilen prosedürlere uygun olarak Komisyon'a karşı bir gensoru verebilir. Böyle bir gensoru kabul edilirse tüm Komisyon üyeleri Komisyon'da yürüttükleri görevlerini topluca bırakmaları gerekir.
MADDE I-27 Avrupa Komisyonu Başkanı 1. Avrupa Konseyi, Avrupa Parlamentosu'ndaki seçimleri göz önünde bulundurarak ve uygun görüşmeler sonrasında, nitelikli çoğunlukla karar alarak, Avrupa Parlamentosu'na Komisyon Başkanlığı için bir aday teklif eder. Bu aday, üyelerinin çoğunluğunun oylarıyla Avrupa Parlamentosu tarafından seçilir. Bu adayın gereken çoğunluk desteğini alamaması durumunda, Avrupa Konseyi aynı prosedürü izleyerek bir ay içinde Avrupa Parlamentosu'na yeni bir aday teklif eder. 2. Konsey, seçimle işbaşına gelen Başkan'la uyum içerisinde, Komisyon üyeleri olarak atanacak diğer kişilerden oluşan listeyi belirler. Komisyon üyeleri, Madde I-26(4) ve (6), ikinci paragrafta öngörülen kriterlere uygun olarak Üye devletler tarafından yapılan öneriler temelinde seçilirler. Başkan, Birlik Dışişleri Bakanı ve Komisyon'un diğer üyeleri bir bütün olarak Avrupa Parlamentosu'nca uygun görme oyu ile oylanır. Komisyonun bu şekilde onaya sunulabilmesi için nitelikli çoğunlukla hareket eden Avrupa Konseyi tarafından atanması gerekir. 3. Komisyon Başkanı: - Komisyon'un görevinde uyacağı ana hatları belirler, - tutarlı, verimli bir biçimde ve topluluk ruhuyla göre hareket etmesini sağlayarak, Komisyonun kendi iç düzenlemesi konusunda karar verir - Birlik Dışişleri Bakanı dışında kalan yardımcılarını Komisyon üyeleri arasından atar. Bir Komisyon Üyesi Başkan tarafından talep edildiğinde istifa eder. Başkan'ın istemesi halinde Birlik Dışişleri Bakanı Madde I-28(1)'de öngörülen prosedüre uygun olarak istifa eder.
Terör korkusu 'ja' demeye yetmedi Hollanda'da da AB anayasasına "hayır" dedi. Birçok AB uzmanına göre artık Fransa'da ikinci referandum ihtimali neredeyse yok. Birlik kördüğüm... EVET Yüzde 38 HAYIR Yüzde 62...devamı
Non-Non-Non (Hayır-Hayır-Hayır) Beklenen oldu... Fransa'da anayasa referandumunu ilk sonuçlara göre "hayır" cephesi kazandı. "Chirac'ın kumarı" denilen oylama sonrası gözler nasıl bir B Planı uygulayacağı bilinmeyen...devamı
Sandıktan 550 milyon kişinin kaderi çıkacak AB'nin 25 üyesi, Türkiye ve diğer iki aday ülke Fransa'daki referanduma kilitlendi. Bugün çıkacak hayır, genişleme sürecini erteler mi? AB yetkililerine göre Fransa ve diğer ülkelerin...devamı
Anayasa 9 ülkede halkoyuna sunulacak 'Avrupa anayasası' olarak adlandırılan metin, Avrupa Birliği'nin hukuki temelini oluşturuyor, kültürel değerleri ve eşitliği garanti altına alıyor. Avrupa anayasası metni hedef olarak da...devamı
Roma'da tarihi imza AB liderleri, AET anlaşmasının imzalandığı salonda toplanıp Avrupa Anayasası'nı imzaladı ve Berlusconi'nin ifadesiyle "Avrupa'yı kuranların ütopyası, harika bir gerçeğe dönüştü." Anlaşmaya...devamı
AB, anayasa için ortak karara varabilecek mi? 15 Ay süren bir maraton sonucu hazırlanan Avrupa anayasası tartışmaları dün Belçika'nın başkenti Brüksel'de başlayan zirveye damgasını vurdu. Anayasa çıkmazının aşılması durumunda,...devamı
Başkan ve Anayasa arayışı AVRUPA Birliği (AB) Aralık Zirvesi'nde sonuç alınamamasına neden olan Avrupa Anayasası, Haziran Zirvesi'nde de hararetli tartışmalara neden oldu. AB Komisyon Başkanlığı ve Anayasa...devamı
Erdoğan: Kıbrıs için ek mektup verdik Başbakan Erdoğan, Avrupa Anayasası Sözleşmesinin Avrupa Birliği için hayırlı olmasını temenni ettiklerini söyledi. Erdoğan, arkadaşımız Yasemin Taşkın'ın nihai senette "Kıbrıs Cumhuriyeti...devamı
Avrupa anayasası yeniden yazılabilir Fransa'da 29 Mayıs'ta yapılacak referanduma sayılı günler kala Avrupa Birliği Anayasası ile ilgili tartışmalar giderek büyüyor. Ancak eski Avrupa Komisyonu Başkanı Jacques Delors anayasaya...devamı