Avrupa Anayasası 1. bölüm
Bölüm 1, 1 - 60. maddeler arasından oluşur, Birlik'i, Birlik'in amaçlarını, yetkilerini, karar alma prosedürlerini ve kurumlarını tanımlar.
MADDE I-13 Münhasır yetkiler 1. Birlik, aşağıdaki konularda münhasır yetkiye sahiptir: (a) Gümrük Birliği, (b) iç pazarın işleyişi için gerekli olan rekabet kurallarının oluşturulması, (c) Euro para birimini benimseyen Üye Devletler için para politikası, (d) ortak balıkçılık politikası kapsamında denizlerdeki biyolojik kaynakların korunması, (e) ortak ticaret politikası, 2. Birlik, akdedilmesi Birlik'in yasalarınca öngörülen, Birlik'in dahili yetkisini kullanmasını sağlamak için gerekli olan veya Birlik'in iç rekabet ortamını sağlaması için gerekli olan ya da Birlik'in ortak kurallarını etkileyen veya bunların alanını değiştiren durumlarda, uluslararası bir anlaşmanın akdi konusunda münhasır yetkiye sahiptir.
MADDE I-14 Paylaşımlı yetki alanları 1. Birlik, Anayasa'nın kendisine [I-13. ve I-17.] Maddelerde belirtilen alanlarla ilgisi olmayan bir yetki verdiği durumlarda, bu yetkisini Üye Devletlerle paylaşır. 2. Birlik ve Üye Devletler arasında paylaşılan ortak yetki, esas olarak aşağıdaki alanlara uygulanır: (a) iç pazar, (b) III. Bölümde tanımlanan açılardan toplumsal politika, (c) ekonomik, toplumsal ve bölgesel uyum, (d) denizlerdeki biyolojik kaynakların korunması dışında tarım ve balıkçılık, (e) çevre, (f) tüketicilerin korunması, (g) ulaşım, (h) Avrupa çapındaki şebekeler, (i) enerji, (j) özgürlük, güvenlik ve adalet alanı, (k) III. Bölümde tanımlanan açılardan kamu sağlığı konularında ortak güvenlik meseleleri. 3. Birlik, araştırma, teknolojik gelişim ve uzay alanlarında, özellikle programların tanımlanması ve gerçekleştirilmesi olmak üzere, faaliyetlerde bulunma yetkisine sahiptir; ancak bu yetkinin kullanımı, Üye Devletleri kendi yetkilerini kullanmaktan alıkoymayacaktır. 4. Kalkınma işbirliği ve insani yardım alanlarında Birlik, eylemde bulunma ve ortak bir politika izleme yetkisine sahiptir; ancak bu yetkinin kullanımı, Üye Devletleri kendi yetkilerini kullanmaktan alıkoymayacaktır.
MADDE I-15 İktisadi politikalarla istihdam politikalarının koordinasyonu 1. Üye Devletler, Birlik içindeki iktisadi politikalarını koordine ederler. Bu amaçla Bakanlar Konseyi, özellikle bu politikalara yönelik geniş yönelimli ana hatlar benimseyerek, söz konusu politikaların koordinasyonunu sağlamak için önlemler alır. Euro para birimini benimseyen Üye Devletlere özel hükümler uygulanır. 2. Birlik, özellikle Üye Devletlerin istihdam politikaları için yönlendirici ana hatlar benimseyerek, bu politikaların koordinasyonunu sağlamak için önlemler alır. 3. Birlik, Üye Devletlerin sosyal politikalarının koordinasyonunu sağlamak için girişimlerde bulunabilir.
MADDE I-16 Ortak dış politika ve güvenlik politikası 1. Ortak dış politika ve güvenlik politikası konularında Birlik'in sahip olduğu yetkiler, ortak savunmaya yönelik olarak ortak bir savunma politikasının aşamalı olarak çerçevesinin oluşturulması da dahil olmak üzere, tüm dış politika alanlarını ve Birlik'in güvenliğiyle ilgili tüm sorunları kapsar. 2. Üye Devletler, etkin bir biçimde ve şartsız olarak, Birlik'in ortak dış ve güvenlik politikalarını sadakat ve karşılıklı dayanışma ruhu içinde desteklerler ve Birlik tarafından bu alanda kabul edilen yasalara uyarlar. Üye Devletler, Birlik'in çıkarlarıyla çelişen veya etkisini zayıflatma olasılığı olan faaliyetlerden sakınırlar.
MADDE I-17 Destekleyici, koordine edici veya tamamlayıcı faaliyet alanları Birlik, destekleyici, koordine edici veya tamamlayıcı faaliyetlerde bulunabilir. Avrupa düzeyinde destekleyici, koordine edici veya tamamlayıcı faaliyet alanları şunlardır: (a) insan sağlığının korunması ve geliştirilmesi, (b) sanayi, (c) kültür, (d) turizm, (e) eğitim, gençlik, spor ve mesleki eğitim, (f) sivil savunma, (g) idari işbirliği.
MADDE I-18 Esneklik maddesi 1. Birlik tarafından gerçekleştirilen bir faaliyetin, Anayasa tarafından belirlenen hedeflerden birine ulaşılması amacıyla, III. Bölümde tanımlanan ilkeler çerçevesinde gerekli olması ve Anayasa'nın gerekli yetkileri vermemesi durumunda, Komisyon'un bir teklifi üzerine oybirliğiyle ve Avrupa Parlamentosu'nun rızasının ardından harekete geçen Bakanlar Konseyi, gerekli önlemleri alacaktır. 2. Komisyon, I-11(3). Madde'de belirtilen ikincillik ilkesinin izlenmesi prosedürünü kullanarak, Üye Devletlerin ulusal parlamentolarının dikkatlerini bu Maddeye dayanan tekliflere çeker. 3. Bu Maddeyi temel alarak kabul edilen hükümler, Anayasa'nın söz konusu uyumlaştırmayı dışarıda bıraktığı durumlarda, Üye Devletlerin yasalarının veya düzenlemelerinin uyumlu hale getirilmesini gerektirmeyebilir.
BAŞLIK IV BİRLİK'İN KURUMLARI KISIM I KURUMSAL ÇERÇEVE MADDE I-19 Birlik'in kurumları 1. Birlik'e, aşağıdaki amaçlara sahip tek bir kurumsal çerçevede hizmet verilir: - Birlik'in değerlerini desteklemek, - Birlik'in hedeflerini ilerletmek, - Birlik'in değerlerine katkıda bulunmak, - Birlik'in, vatandaşlarının ve Üye Devletlerin çıkarlarına hizmet etmek, - Birlik'in politikaları ve eylemlerinin süreklilik, etkinlik ve ahengini temin etmek. Bu kurumsal çerçeve aşağıdakilerden oluşur: - Avrupa Parlamentosu, - Avrupa Konseyi, - Bakanlar Konseyi (Bundan sonra "Konsey" olarak ifade edilecektir), - Avrupa Komisyonu (Bundan sonra "Komisyon" olarak ifade edilecektir), - Avrupa Birliği Adalet Divanı. 2. Her kurum, Anayasa tarafından kendisine verilen yetkilerin sınırları dahilinde ve Anayasa'da ortaya koyulan süreç ve koşullara uygun olarak hareket eder. Kurumlar tam bir iyiniyete dayalı karşılıklı işbirliği içinde hareket ederler.
MADDE I-20 Avrupa Parlamentosu 1. Avrupa Parlamentosu, Bakanlar Konseyi ile ortaklaşa olarak, Anayasa'da belirtildiği şekilde yasama ve bütçe faaliyetlerini yürütür ve siyasi denetim ve istişare işlevlerini yerine getirir; Avrupa Komisyonu Başkanı'nı seçer. 2. Avrupa Parlamentosu, Birlik vatandaşlarının temsilcilerinden oluşur. Üyelerin sayısı yedi elliyi aşmaz. Avrupa vatandaşlarının temsili, Üye Ülke başına en az altı üye olmak kaydıyla, kademeli olarak orantılıdır. Hiçbir Üye Devletin doksan altıdan fazla üyesi olamaz. Avrupa Parlamentosu'nun önerisi ve onayıyla, Avrupa Konseyi, Avrupa Parlamentosu'nun oluşumunu birinci paragrafta belirtilen ilkeler çerçevesinde belirleyen bir kararı oybirliğiyle alır. 3. Avrupa Parlamentosu üyeleri, beş yıllık bir dönem için Avrupa vatandaşları tarafından serbest ve gizli oy pusulasıyla, doğrudan genel oylama yoluyla seçilir. 4. Avrupa Parlamentosu, kendi Başkanını ve divanını üyeleri arasından seçer.
MADDE I-21 Avrupa Konseyi 1. Avrupa Konseyi, Birlik'e gelişmesi yönünde gerekli ivmeyi temin eder ve Birlik'in genel siyasi yönelimleriyle önceliklerini tanımlar. Yasama işlevi yoktur. 2. Avrupa Konseyi, Üye Devletlerin Devlet veya Hükümet Başkanlarıyla birlikte kendi Başkanından ve Komisyon Başkanından oluşur. Birlik Dışişleri Bakanı Avrupa Konseyinin çalışmalarında yer alır. 3. Avrupa Konseyi, her üç ayda bir Başkan'ın davetiyle toplanır. Gündem gerektirdiğinde, üyeleri bir bakanın ve gerektiğinde de Komisyon Başkanının, bir Avrupa Komisyonu Üyesinin yardımını almaya karar verebilir. Durum gerektirdiğinde, Başkan Avrupa Konseyi'ni ek toplantıya çağırır. 4. Anayasa'da aksi belirtilen durumlar dışında, Avrupa Konseyi'nin kararları oybirliği (consensus) ile alınır.
DERLENEN HABERLER | |
| | Terör korkusu 'ja' demeye yetmedi Hollanda'da da AB anayasasına "hayır" dedi. Birçok AB uzmanına göre artık Fransa'da ikinci referandum ihtimali neredeyse yok. Birlik kördüğüm... EVET Yüzde 38 HAYIR Yüzde 62...devamı | |
| | Non-Non-Non (Hayır-Hayır-Hayır) Beklenen oldu... Fransa'da anayasa referandumunu ilk sonuçlara göre "hayır" cephesi kazandı. "Chirac'ın kumarı" denilen oylama sonrası gözler nasıl bir B Planı uygulayacağı bilinmeyen...devamı | |
| | Sandıktan 550 milyon kişinin kaderi çıkacak AB'nin 25 üyesi, Türkiye ve diğer iki aday ülke Fransa'daki referanduma kilitlendi. Bugün çıkacak hayır, genişleme sürecini erteler mi? AB yetkililerine göre Fransa ve diğer ülkelerin...devamı | |
| | Anayasa 9 ülkede halkoyuna sunulacak 'Avrupa anayasası' olarak adlandırılan metin, Avrupa Birliği'nin hukuki temelini oluşturuyor, kültürel değerleri ve eşitliği garanti altına alıyor. Avrupa anayasası metni hedef olarak da...devamı | |
| | Roma'da tarihi imza AB liderleri, AET anlaşmasının imzalandığı salonda toplanıp Avrupa Anayasası'nı imzaladı ve Berlusconi'nin ifadesiyle "Avrupa'yı kuranların ütopyası, harika bir gerçeğe dönüştü." Anlaşmaya...devamı | |
| | AB, anayasa için ortak karara varabilecek mi? 15 Ay süren bir maraton sonucu hazırlanan Avrupa anayasası tartışmaları dün Belçika'nın başkenti Brüksel'de başlayan zirveye damgasını vurdu. Anayasa çıkmazının aşılması durumunda,...devamı | |
| | Başkan ve Anayasa arayışı AVRUPA Birliği (AB) Aralık Zirvesi'nde sonuç alınamamasına neden olan Avrupa Anayasası, Haziran Zirvesi'nde de hararetli tartışmalara neden oldu. AB Komisyon Başkanlığı ve Anayasa...devamı | |
| | Erdoğan: Kıbrıs için ek mektup verdik Başbakan Erdoğan, Avrupa Anayasası Sözleşmesinin Avrupa Birliği için hayırlı olmasını temenni ettiklerini söyledi. Erdoğan, arkadaşımız Yasemin Taşkın'ın nihai senette "Kıbrıs Cumhuriyeti...devamı | |
| | Avrupa anayasası yeniden yazılabilir Fransa'da 29 Mayıs'ta yapılacak referanduma sayılı günler kala Avrupa Birliği Anayasası ile ilgili tartışmalar giderek büyüyor. Ancak eski Avrupa Komisyonu Başkanı Jacques Delors anayasaya...devamı | |
|