Bölüm 1, 1 - 60. maddeler arasından oluşur, Birlik'i, Birlik'in amaçlarını, yetkilerini, karar alma prosedürlerini ve kurumlarını tanımlar.
MADDE I-5: Birlik ile Üye Devletler arasındaki ilişkiler 1. Birlik, bölgesel ve yerel özerk idareler dahil de olmak üzere, Üye Devletlerin siyasi ve anayasal ve siyasal temel yapılarının özünde var olan ulusal kimliklerine ve Anayasa karşsında Üye Devletlerin eşit olduğuna saygı gösterir. Ülkenin toprak bütünlüğünün garanti altına alınması ile hukuk ve düzenin korunması ve iç güvenliğin sağlanmasını da içeren temel Ülke işlevlerine saygı gösterir. 2. Birlik ve Üye Devletler, iyi niyetli işbirliği ilkesini izleyerek, tam bir karşılıklı saygı çerçevesinde, Anayasa'dan doğan görevlerin yürütülmesi amacıyla birbirlerine yardımcı olurlar. Üye Devletler, Anayasa'dan neşet eden ya da Birlik kurumlarının tasarruflarından kaynaklanan yükümlülüklerini yerine getirmek için her türlü uygun genel ya da özel tedbirleri alır. Üye Devletler, Birlik'in görevlerinin yerine getirilmesini kolaylaştırırlar ve bu Anayasa'da ortaya koyulan hedeflere ulaşılmasını tehlikeye atan her türlü uygulamadan uzak dururlar.
MADDE I-6: Birlik hukuku Anayasa ve kendilerine verilen yetkilerin uygulanması sırasında Birlik kurumları tarafından kabul edilen hukuk, Üye Devletlerin yasaları karşısında önceliğe sahiptir.
MADDE I-7: Tüzel kişilik Birlik, tüzel kişiliği haizdir.
MADDE I-8: Birlik'in simgeleri Birlik'in bayrağı mavi fon üzerine on iki altın renkli yıldızdan oluşan bir dairedir. Birlik'in marşı, Ludwig van Beethoven'in Dokuzuncu Senfonisi'ndeki Ode to Joy'u esas alır. Birlik'in sloganı 'Çeşitlilikte birleşmiş'tir. Birlik'in para birimi euro'dur. 9 Mayıs, tüm Birlik'te Avrupa günü olarak kutlanır.
BAŞLIK II TEMEL HAKLAR VE BİRLİK VATANDAŞLIĞI MADDE I-9 Temel haklar 1. Birlik, Anayasa'nın II. Bölümünü oluşturan Temel Haklar Şartı'nda ortaya koyulan hakları, özgürlükleri ve ilkeleri tanır. 2. Birlik, İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerin Korunması hakkındaki Avrupa Sözleşmesi'ne katılır. Bu katılma, Birlik'in bu Anayasa'da tanımlandığı şekildeki yetkilerini etkilemez. 3. İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerin Korunması hakkındaki Avrupa Sözleşmesi tarafından belirlenen ve Üye Devletlerde ortak olan anayasal geleneklerden kaynaklanan şekliyle temel haklar, Birlik hukukunun genel ilkelerini oluşturur.
MADDE I-10 Birlik vatandaşlığı 1. Üye Devletlerden herhangi birinin yurttaşları, Birlik'in vatandaşlarıdır. Birlik vatandaşlığı, ulusal yurttaşlığa ilavedir; onun yerini almaz. 2. Birlik Vatandaşları, Anayasa'da belirtilen haklardan yararlanırlar ve ödevlerden sorumludurlar. Birlik vatandaşları: (a) Üye Devletlerin topraklarında serbestçe hareket ve ikamet etme hakkına sahiplerdir; (b) ikamet ettikleri Üye Ülkede, o Ülkenin yurttaşlarıyla aynı koşullar altında Avrupa Parlamentosu seçimlerinde ve belediye seçimlerinde oy verme ve aday olma hakkına sahiplerdir; (c) yurttaşı bulundukları Üye Ülkenin temsil edilmediği üçüncü bir ülkenin topraklarında, Üye Devletlerden herhangi birinin diplomatik makamları veya konsolosluk makamlarınca, o Üye Ülkenin yurttaşlarıyla aynı şartlar altında korunma hakkına sahiplerdir; (d) Avrupa Parlamentosu'na dilekçe verme, Avrupa Ombudsman'ına başvurma ve Birlik Kurumlarına ve danışma organlarına, Anayasa'nın resmi dillerinden birini kullanarak başvurma ve aynı dilde yanıt alma hakkına sahiplerdir. Bu haklar, Anayasa'da tanımlanan şart ve sınırlamalara uygun olarak ve bu Anayasa tarafından kabul edilmiş tedbirler aracılığı ile uygulanır.
BAŞLIK III BİRLİK'İN YETKİLERİ MADDE I-11 Temel ilkeler 1. Birlik yetkilerinin sınırları, yetkilendirme ilkesine göre belirlenir. Birlik yetkilerinin kullanımı, ikincillik ve oransallık ilkelerine göre icra edilir. 2. Birlik, yetkilendirme ilkesi kapsamında, Üye Devletler tarafından Anayasa'da belirtilen hedeflere ulaşmak için, Anayasa'da kendisine verilen yetkilerin sınırları dahilinde hareket eder. Birlik'e Anayasa ile verilmemiş yetkiler Üye Devletlere aittir. 3. Birlik, ikincillik ilkesi kapsamında, Birlik'in münhasır yetkisi dahilinde bulunmayan alanlarda, yalnızca öngörülen faaliyetin hedeflerine Üye Devletler tarafından, merkezi düzeyde veya bölgesel ve yerel düzeyde ulaşılamaması, ancak bunun yerine, önerilen faaliyetin boyutu veya etkileri nedeniyle Birlik düzeyinde ulaşılmasının daha iyi olması koşuluyla ve yalnızca bu noktaya kadar hareket edebilir. Birlik kurumları, ikincillik ilkesini, Anayasa'nın ekinde bulunan ikincillik ve oransallık uygulamasına ilişkin Protokol'de belirtildiği şekilde uygularlar. Ulusal Parlamentolar, bu ilkenin Protokol'de ortaya koyulan prosedüre uygun olmasını sağlarlar. 4. Oransallık ilkesi kapsamında, Birlik faaliyetinin kapsamı ve biçimi, Anayasa'da belirtilen hedeflere ulaşmak için gerekli olanları aşmaz. Kurumlar, oransallık ilkesini, ikincillik ve oransallık ilkelerinin uygulanmasına dair Protokol'de belirtildiği şekilde uygularlar.
MADDE I-12 Yetki kategorileri 1. Anayasa'nın Birlik'e belirli bir alanda münhasır yetki vermesi halinde, yalnızca Birlik, yasal olarak bağlayıcı kanunlar çıkarabilir ve kabul edebilir; Üye Devletler, bunu kendi kendilerine yalnızca Birlik tarafından kendilerine bu konuda bir yetki verilmesi koşuluyla ya da Birlik tarafından kabul edilen kanunların uygulanması amacıyla gerçekleştirebilirler. 2. Anayasa'nın, Birlik'e belirli bir alanda Üye Devletlerle birlikte ortak bir yetki vermesi durumunda, Birlik ve Üye Devletler bu alanda yasal olarak bağlayıcı kanunlar çıkarma ve benimseme yetkisine sahip olurlar. Üye Devletler, sahip oldukları yetkileri, Birlik'in söz konusu yetkileri henüz kullanmadığı ölçüde veya kullanmaktan vazgeçmesi halinde kullanırlar. 3. Üye Devletler, III: Bölüm'de belirlenen ve yerine getirilmesi Birlik'in yetkisinde kalan düzenlemeler dahilinde Üye Devletlerin ekonomik politikalarıyla istihdam politikalarını koordine ederler. 4. Birlik, ortak savunma politikasının aşamalı olarak tanımlanması da dahil olmak üzere, ortak bir dış politika ve güvenlik politikası tanımlama ve uygulama yetkisine sahiptir. 5. Birlik, belirli alanlarda ve Anayasa tarafından ortaya koyulan koşullar dahilinde, Üye Devletlerin bu alanlardaki yetkilerini geçersiz kılmaksızın, onların faaliyetlerini desteklemek, koordinasyonunu sağlamak veya tamamlamak amacıyla faaliyetlerde bulunma yetkisine sahiptir. Bu alanlarla ilgili III.Bölüm düzenlemeleri esas alınarak Birlik tarafından kabul edilmiş hukuken bağlayıcı tasarruflar, Üye Devletler'in yasa veya tüzeüklerinin uyumun gerektirmez. 6. Birlik'in sahip olduğu yetkilerin kullanımının kapsamı ve bu konudaki düzenlemeler, III. Bölümde yer alan her alan için özel hükümler tarafından belirlenir.
Terör korkusu 'ja' demeye yetmedi Hollanda'da da AB anayasasına "hayır" dedi. Birçok AB uzmanına göre artık Fransa'da ikinci referandum ihtimali neredeyse yok. Birlik kördüğüm... EVET Yüzde 38 HAYIR Yüzde 62...devamı
Non-Non-Non (Hayır-Hayır-Hayır) Beklenen oldu... Fransa'da anayasa referandumunu ilk sonuçlara göre "hayır" cephesi kazandı. "Chirac'ın kumarı" denilen oylama sonrası gözler nasıl bir B Planı uygulayacağı bilinmeyen...devamı
Sandıktan 550 milyon kişinin kaderi çıkacak AB'nin 25 üyesi, Türkiye ve diğer iki aday ülke Fransa'daki referanduma kilitlendi. Bugün çıkacak hayır, genişleme sürecini erteler mi? AB yetkililerine göre Fransa ve diğer ülkelerin...devamı
Anayasa 9 ülkede halkoyuna sunulacak 'Avrupa anayasası' olarak adlandırılan metin, Avrupa Birliği'nin hukuki temelini oluşturuyor, kültürel değerleri ve eşitliği garanti altına alıyor. Avrupa anayasası metni hedef olarak da...devamı
Roma'da tarihi imza AB liderleri, AET anlaşmasının imzalandığı salonda toplanıp Avrupa Anayasası'nı imzaladı ve Berlusconi'nin ifadesiyle "Avrupa'yı kuranların ütopyası, harika bir gerçeğe dönüştü." Anlaşmaya...devamı
AB, anayasa için ortak karara varabilecek mi? 15 Ay süren bir maraton sonucu hazırlanan Avrupa anayasası tartışmaları dün Belçika'nın başkenti Brüksel'de başlayan zirveye damgasını vurdu. Anayasa çıkmazının aşılması durumunda,...devamı
Başkan ve Anayasa arayışı AVRUPA Birliği (AB) Aralık Zirvesi'nde sonuç alınamamasına neden olan Avrupa Anayasası, Haziran Zirvesi'nde de hararetli tartışmalara neden oldu. AB Komisyon Başkanlığı ve Anayasa...devamı
Erdoğan: Kıbrıs için ek mektup verdik Başbakan Erdoğan, Avrupa Anayasası Sözleşmesinin Avrupa Birliği için hayırlı olmasını temenni ettiklerini söyledi. Erdoğan, arkadaşımız Yasemin Taşkın'ın nihai senette "Kıbrıs Cumhuriyeti...devamı
Avrupa anayasası yeniden yazılabilir Fransa'da 29 Mayıs'ta yapılacak referanduma sayılı günler kala Avrupa Birliği Anayasası ile ilgili tartışmalar giderek büyüyor. Ancak eski Avrupa Komisyonu Başkanı Jacques Delors anayasaya...devamı