kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
5 Nisan 2009, Pazar
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat

İnternet'in farkı

Giriş Saati : 01.04.2009 09:06
Güncelleme : 01.04.2009 14:54
Ahmet Ziyal, sabah.com.tr için yazdı: İnternet ortamıyla görsel ve yazılı medyanın farkı nedir? ..
Internet ortamı ile yazılı medya ya da görsel medyayı tamamen ayrı değerlendirmek gerektiği ve yaklaşımların da çok farklı olması gerektiğini düşünüyorum. Önce sanırım interneti kim kullanıyor ve nasıl kullanıyora bakmak lazım.

Kullananlar genelde 'born digital' (bu Gartner'dan Sevgili Halil Aksu'nun deyimi) denen kesim, yani büyük çoğunluğu doğduğundan beri bilgisayara ve internete çok yakın. Belki çok sosyal olmayabilirler ama internet onların bir yandan sosyal ortamları da. Kendilerine belirli mecralar seçiyorlar ve rutin olarak bunları izliyorlar ama bunlar ile sınırlı kalmıyor hızla surf de yapıyorlar.

Nasıl kullanıyorlara baktığımızda sadece internet browser'ları değil aynı zamanda RSS besleyicileri de yoğun kullanıyorlar. Internet üzerindeki chat ortamlarını, facebook veya twitter gibi anlık durum aktaran ortamları seviyorlar.

Bu girdileri ele alarak okunabilir, tercih edilebilir sayfalar yaratmak lazım. Örneğin ilk Haber Türk'ün başlattığı resimli ve bir den fazla manşetin yer aldığı ana sayfa çok tutuldu. Kullanıcı hızla resimlere bakıyor, hoşuna giden bir şey varsa seçiyor, yoksa detayına girmiyor. Dolayısı ile ilk resim ve başlık/spot haberin okunması için önemli. Bu belki yazılı basında da benzer, ön sayfadan seçtiğinizi beğenirseniz arka sayfadan bulup okuyorsunuz.

Blog'lara bakarsanız insanların tercihlerini de görebilirsiniz. Yazı seçildikten sonra uzun bir yazı yerine bol LİNKLİ ve bol RESİMLİ bir metin bekleniyor, hızlıca okunabilmeli, resimler konuyu anlatabilmeli, gerekirse linkler ile (linke bastığınızda ayrı açılan sayfalar ile) detaya girilebilmeli, hatta linkin üzerinde iken çıkacak sayfanın bir preview'ini göstermek boşuna tıklamamayı bile getirebilir (bknz aşağıdaki techcrunch örneği). Burada bence başka sitelere link verilmekten korkmamak lazım, eğer iyi yerlere gidebildiğiniz iyi bir başlangıç noktasıysanız müşteri elden kaçıyor diye düşünmeyin, nasıl google iyi bir search engine olarak hep dönüp dolaşıp geldiğimiz yer ise iyi bir başlangıç noktası iseniz müşteri surf'ünü tamamlar sonra gelip nerede kaldı ise devam eder.

Bir sayfaya girdiğiniz zaman kullanıcı iki şeyi ister bence,
a) ana sayfaya dönebileyim (kaybolmaya başladım galiba neredeydim, geri döneyim)
b) başka ne okunacaksa buradan ilgimi çeksin mümkünse ve oraya atlayıp gideyim.

Haberi seçerken sadece başlığa bakmaz, tercihlere de bakar. Yani herkesin okuduğu bir haber daha çok okunur (bu nedenle çok satanlar, çok okunanlar listeleri var, sürüye takılalım, seçmek için uğraşmayalım), ya çok okunan, ya çok yorumlanan ya da sizin yaptığınız gibi 'yeni' diyerek habere insanları çekmek.

Sizin yine iyi yaptığınız sürekli sayfayı yenilemek. Bunu en iyi bence Habertürk yapıyor, sabah ile akşam sayfaları arasında müthiş bir fark var, bir gazetenin uzantısı gibi değiller, halbuki Sabah gazetenin uzantısı gibi daha statik algılanıyor (bunların hepsi tamamen subjektif, kişisel, yanlı görüşler. Arkalarında uzun araştırmalar vb yok sadece gözlemlerime dayanıyor).

Gazetelerde ben (ve sanırım benim gibi bir çok kişi) belirli kişilerin görüşlerini merak ediyor. Örneğin Hıncal Uluç veya Fatih Altaylı herhalde internetde çok okunan kişiler. Belki internete özel bu tip yeni köşeler yaratılabilir, eğer meraklıları yaratılabilirse bugün ne yazmış beklenilebilir.

Bu işi iyi yaptığını zannetiğim iki örneğide aşağıda aktarıyorum. Her ikisinde de linkler, resimler ve facebook, digg, twitter gibi noktalara haberi linklemeni sağlayacak açık uçlar bol miktarda verilmiş. TechCrunch örneğinde yukarıda bahsettiğim 'snap' de kullanılıyor.

https://mashable.com/2009/03/31/skype-iphone-live/

https://www.techcrunch.com/2009/03/31/facebook-hooks-up-with-adobe-for-richer-social-applications-in-flash/