kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
22 Şubat 2009, Pazar
Sabah
 
Haberler Spor Günaydın Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Günaydın Cuma Cumartesi Pazar Emlak Buzz
 
24 Saat
24 Saat

Çilingir sofralarını artık evde kuruyoruz

MELİS D. ÇALAPKULU
20.02.2009
Tüm dünyayla birlikte Türkiye'yi de etkisi altına alan ekonomik kriz, içkiseverlerin tüketim alı.kanlıklarını da etkiledi. Milli içkimiz rakının her on meraklısından yedisi cepleri yanmasın diye artık dı.arı çıkmak yerine daha çok evde içiyor..
Bizim memlekette rakı seven rakısından vazgeçmez.
Ama bir taraftan da ekonomik kriz belleri bükerken, rakıyı meyhane yerine evde içmek daha kârlı olmaya başladı. Yani evde kurulan çilingir sofraları artmaya başladı. Bu durum bir yandan rakıseverler arasında nostaljik bir havanın esmesine de neden oldu. Tıpkı eskiden olduğu gibi yine rakı sofraları kuruluyor, çeşit çeşit mezeler hazırlanıyor. Ama tek bir farkla. Artık pek çok kadın da o çilingir sofrasına oturup kocasına eşlik ediyor. Tabii bunu tek tek evlerin kapısını çalıp kontrol ederek öğrenmedik! Onun yerine tüketici alışkanlıklarıyla ilgili sürekli araştırmalar yapan Mey İçki'den Pazarlama Direktörü Çiçekten Becel'le konuştuk, o da bize 'rakının eve dönüşü'nü anlattı.

- Göründüğü kadarıyla son dönemde rakıya olan ilgi arttı, araştırmalar da bunu doğruluyor mu?
-Evet öyle. Bunun başlıca nedeni rakı çeşitlerinin artması, yeni markaların çıkması.
Tanıtım faaliyetleri de rakıya farklı bir imaj kazandırdı. Ayrıca ucuz rakı segmentinin oluşması da etkili oldu.

- Peki ucuz rakının ucuz olması nasıl sağlanıyor, kalite farkı mı oluyor?
- Üretim süreci daha farklı oluyor.
Kalite farkı da oluyor tabii ama ürünün ambalajından da tasarruf sağlanabiliyor.

- Sizin markalarınız arasından en çok hangi rakılar satılıyor?
- En çok Yeni Rakı satılıyor. Sonra Tekirdağ geliyor ama aralarında epey fark var. Ama rakı, hâlâ pek çok insan için Yeni Rakı demek. Tekirdağ'dan sonra İzmir geliyor. En çok da İzmir'in yaş üzüm rakısı. Sonra Yekta diye yine ucuz segmentte bir rakımız var.

- Ne kadar satılıyor, örnek verir misiniz?
-
Yeni Rakı yılda 20 milyon litre civarında satılıyor mesela.

- Ne kadar kişi evde içiyor?
-
Satışlarımızın ortalama yüzde 70'i ev tüketimi. Yüzde 65'ti, 70'e doğru kaydı son dönemde.
Son aldığımız rakamlara göre de restoranlarda tüketim, geçen yıla göre, özellikle metropollerde yüzde 3-3.5 civarında azalmış. Biz de evde tüketimi sahiplenerek 50'lik ve 100'lük rakılarımızda indirime gittik.

- Tüketici kitleniz kim?
-
Rakı tüketicisi 18 yaş üzeri başlıyor, 65 yaşa kadar çıkıyor. A, B, C sosyo-ekonomik gruptan diyebiliriz. Kadın tüketiciler daha yumuşak içimli rakıları tercih ediyor. Mest ve Tekirdağ gibi. Tüketicilerin yüzde 80'i erkek, yüzde 20'si kadın.
Ama toplam tüketimin yüzde 90'ı erkek.
Erkekler daha çok içiyor çünkü.

AK.AMCILAR ARTIK YA.LANIYOR
- Türk insanının beğenilerini nasıl değerlendirirsiniz?
-
Bazıları yüksek alkol seviyor. 50 derece alkol oranı olan rakılar da var mesela. Yani bir kesim daha sert, anason kokusu yüksek rakıları seviyor. Bir kesim daha yumuşak, yaş üzüm rakılarını seviyor.

- Rakıda kadın erkek ayrımı kalkıyor mu?
-
Evde kadın kocasına rakı sofrası kurduğu zaman oturup onunla birlikte içiyor artık. Bir de sosyal yaşamda kadın artık daha aktif.
Sosyal ortama girmesiyle rakı masasında da erkeğe katılabiliyor.

- Sizce modern Türk insanı rakının kıymetini sonradan mı anladı?
-
Akşamcı dediğimiz kitle yaşlanıyor artık. Ve rakının popüler olmasıyla beraber genç tüketiciler ortaya çıkıyor. Barlarda elinde rakıyla daha çok insan görür olduk. Toplumdaki kimlik ve farklılık arayışı da rakının popüler olmasına katkıda bulundu. Çünkü ayrıştırıcı bir içki.
Haberin fotoğrafları