Turkcell
Türkiye'nin belki de en bilinen şirketi. Şirketin iki yıl önce göreve gelen genel müdürü Süreyya Ciliv abone sayısında yaşanan gerilemeye rağmen kârlılıktaki artışa dikkat çekiyor... Pazarın yüzde 56'sının sahip olmak kadar kârlılığı sürdürmenin önemine dikkat çeken Ciliv, 3. Nesil ihalesinin şirketin kârlılığını sürdürmesi için önemine ısrarla vurgu yapıyor. Son dönemde ceşitli anlaşmazlıklar yaşadığı Türk Telekom ile işbirliği yapmak gerektiğini söyleyen Ciliv, "
Türkiye'nin iki büyük şirketi hem rekabet edip hem işbirliği yaparak sektörü ileri taşıyabiliriz" diyor. Süreyya Ciliv ile sektördeki rekabeti, Turkcell'in vizyonunu dünyada mobil operatörlerin geldiği noktayı ve yeni hizmetleri konuştuk:
*
Göreve geldiğinizde Turkcell'in bir teknoloji şirketi olduğunu vurguluyordunuz. Son dönemde bu söylemden vazmı geçtiniz?
Kesinlikle yok. Ben 18 ay önce şunu dedim: "Turkcell sadece bir GSM şirketi değil Turkcell bir iletişim ve teknoloji şirketi ve ileride de iletişim teknolojisi konusunda dünya lideri olacak. Önümüze öyle bir hedef koyduk. Biz başından beri söylediğimiz iletişim ve teknoloji. Bugün dünya tamamen o yönde gelişiyor."
ÖNCELİĞİMİZ ELBETTE KÂRLILIK
* Turkcell'in abone sayısında bir düşüş yaşandı. Ancak kârı arttı. Önümüzdeki dönem stratejiniz pazar payı almak mı? Yoksa karlılığı artırmak mı?
En son açıkladığımz rakamlara göre kârlılıkta bir düşüş yok, kârlılık aynen devam ediyor, ancak abone sayısında bir düşüş oldu. Burada dengeli hareket etmek çok önemli. Bir şirketin gelirlerini, maliyetlerini kontrol edilmesi ve operasyonel kârlılık önemli. Operasyonel kârlılık olmazsa şirket elemanlarına bakamıyor, onlara eğitim veremiyor, yatırım yapamıyor. Geleceği tehlikeye düşüyor. O yüzden bizim için önemli olan bu operasyonel kârlılığı uzun dönemde büyütmek. Bu stratejiye abonelerin sayısını artırmanın katkısı oluyor. Ama aynı müşterilerden aldığımız gelirin daha yeni servisler yaratarak geliri artırmanın da çok büyük bir katkısı olabilir. Burada katma değerli servisler önemli. Büyümeye devam ediyoruz, işimizi büyütmüşüz, karlılığımızı devam ettirmişiz. Bu da güzel bir gelişme.
*
Piyasada yaşanan durgunluk sizi nasıl etkiliyor?
Geçen seneki büyümemiz %22 civarındaydı. Bu sene %10 civarında oldu. Tabii ki bizi de etkiledi.
*
Türk Telekom ile Turkcell Türkiye'nin iki büyük iletişim devi. Ancak sürekli aranızda rekabetten kaynaklanan bir sürtüşme varmış izlenimi doğuyor. Peki bu iki şirket hiç işbirliği yapma noktasına gelemez mi?
Bence çok kesin olarak biz bazı yerlerde rekabet edebiliriz. Ama birçok yerde de işbirliği yapmamız gerekiyor. Sonuçta Türk Telekom da
Türkiye'nin çok değerli bir firması. Turkcell de çok değerli bir firma.
Türkiye'nin bu iki firmaya da ihtiyacı var. Esasında bunların iş konuları tam üst üstte örtüşmüyor. Birbirlerini tamamlayıcı. Biz muhtemelen Türk Telekom'un en iyi müşterilerinden birisiyiz. Şahsen ben kişi olarak İngilizce de bir kelime var: "Competition." Bu rekabet ve işbirliği kelimelerinden bir araya geliyor. Biz teknoloji sektörünün lokomotifleriyiz. Açıkcası benim değerlendirmem bizim işbirliğine daha yakınız fakat Turk Telekom ordaki çalışanlar rekabete ne kadar alıştılar pek emin değilim. Ama bizim Türk Telekom'a ordaki çalışanlara
Türkiye'ye yarattıkları hizmete büyük saygımız var. Ve kendileriyle işbirliğine açığız. Ve pozitif bir diyalog içinde bu teknoloji sektörünü büyütmeliyiz. Bazı konularda rekabet ederek müşteriye daha yeni servisler, daha uygun fiyatta gelicek. Bu nedenle rekabet iyi bir şey. Yani bu sektörün daha gidilebilecek yeri var.
Yayın tarihi: 22 Temmuz 2008, Salı
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/07/22//haber,0FDC9837E9A54DBEB5F427F7E300BF75.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.