Küresel ısınma şirketlere 'dert' oldu
Küresel ısınma şirketlerin bu konudaki sosyal sorumluluk projelerini arttırmalarına neden oluyor. Bazı şirketler su ve enerji tasarrufu sağlayan ürünler üretmeye başlarken kimileri STK'lara destek veriyor..
Küresel ısınma, son yıllarda dünyayı tehdit eden sorunların en başında gösteriliyor. Özellikle sanayileşen ülkelerce yoğun olarak atmosfere salınan sera gazları, yoğunluğun artmasına neden olurken, bunun sonucu olarak güneş ışınlarının atmosferde daha çok tutulması da yeryüzündeki sıcaklığı arttırıyor. Uluslararası arenada yapılan ekonomik, siyasi ve kültürel alanda pek çok toplantı ve forumun artık ana konusu, küresel ısınma. Toplumun her katmanına yayılan, küresel ısınma sorunu ve buna bağlı olarak çevre bilinci, her ülkede olduğu gibi Türkiye'deki şirketlerin de önceliklerini etkiledi. Pek çok şirket sorunu, sosyal sorumluluk kapsamında birinci sıraya çıkarırken, kimileri de sivil toplum kuruluşlarının yaptığı projeleri destekleyerek, sorun için çözüm arıyor.
BAYER Genç Çevre Elçisi Programı kapsamında, düzenlenecek proje yarışmasında dereceye giren iki öğrenci yurt dışında Türkiye'yi temsil edecek. UNEP ile birlikte yürütülen "Suya doğru bakıyor musun?" proje yarışması ile suyun giderek tükenen bir kaynak olduğuna dikkat çekilmesi ve gençlerin bu konudaki çözüm önerilerinin değerlendirilmesi hedefleniyor.
BSH, çamaşır makinesi fabrikasında, sirkülasyon sisteminde yapılan bir geliştirme sayesinde ürün başına tüketilen su miktarını yüzde 50 oranında azalttı. Ürünlerinde kullandıkları malzemelerin yüzde 80'i yeniden değerlendirilebilir olan BSH, fabrikaların geri kazanılabilir atıklarını ve üretim sularını da laboratuar analizinden geçirdikten sonra bahçe sulamasında kullanıyor. Ar-Ge bütçesinin yüzde 10'u enerji tasarrufu sağlamaya harcanıyor.
COCA-COLA, su kaynaklarının korunması için Doğal Hayatı Koruma Vakfı (WWF) ile bir işbirliği anlaşması imzaladı. İşbirliği, meşrubat üretiminde kullanılan su miktarının azaltılması, üretimde kullanılan suyun geri dönüşümü ve su kaynaklarının takviye edilmesini kapsıyor. Şirket, işbirliğiyle yapılacak projeler için 20 milyon dolarlık bir fon ayırdı.
GARANTİ BANKASI
ABD Eski Başkan Yardımcısı Al Gore, bir konuşma yapmak için Garanti Bankası'nın davetiyle Türkiye'ye geldi. Banka, doğanın korunmasına katkıda bulunmak isteyen kredi kartı kullanıcıları için de "Çevreye Duyarlı Bonus Card"ı piyasaya çıkardı. Yeni Bonus Card'da mümkün olan en az seviyede PVC kullanılırken, kartın doğada daha hızlı yok olması sağlanıyor. Kullanıcıların kazandıkları bonusun yüzde 10-30'u WWF'e aktarılıyor.
KİM
KAZANÇLI İstanbul Marketleri'nin (KİM), İSKİ ile ortak yürüteceği kampanyaya katılacak müşteriler, çeşitli hediyeler kazanacak. "Suyumuza KİM sahip çıkacak" projesiyle İSKİ faturasını getirenlerim "kimcard"larına puan yüklenirken, en fazla su tasarrufu yapanlar, çekilişle hediye kazanacak.
IBM, veri merkezlerinde tüketilen enerji miktarını azaltacak, yılda 1 milyar dolarlık bütçeye sahip bir proje başlattı. "Büyük Yeşil Projesi" adı verilen çalışmada, daha az enerji tüketen "yeşil veri merkezlerine" dönüştürecek ürün ve servisler yer alıyor. IBM, yılda 5 milyar kilowat'tan fazla enerji tasarruf edebilecek.
OPET'İN yeşil alanları yaygınlaştırmak ve korumak amacıyla 2004 yılından bu yana yürüttüğü "Yeşil Yol Projesi", çerçevesinde, 346 istasyonda 285 bin dikim yapıldı. Pro insanlığın gelecekte kuraklaşan ortamlarda yaşama tehlikesine dikkat çekmek isteyen OPET, heprojeyi ülkenin tümüne yaymayı hedefliyor.
KOÇ Holding'in "Ülkem İçin" projesine holdinge bağlı şirketler de destek veriyor. Migros tarafından geçtiğimiz yıl Van Gölü temizlenirken, bu yıl Arçelik de Haliç'i temizledi. Holdingin dayanıklı tüketim grubu kapsamındaki tüm soğutma ve iklimlendirme ürünlerinde de, A+ tipi enerji ve az su tüketen çevre dostu seçenekleri tüketiciye sunuluyor.
SOYAK, Çiğli Rotary Kulübü işbirliğiyle su tasarrufuna yönelik bir sosyal sorumluluk projesine imza attı. "Geleceğe Bir Damla Sakla" projesi kapsamında İzmir'de bulunan iki okulun muslukları, pisuar ve rezervuarları sensörlü olarak değiştirildi. Proje kapsamında, okullarda suyun insan yaşamındaki önemi ve tasarruflu kullanılması konusunda eğitimler de verilerek öğrenciler bilinçlendirilecek.
SIEMENS
KÜRESEL ısınma nedeniyle enerji tasarrufu yapan ürünler üretmeye başlayan Siemens'in buzdolapları yüzde 75, bulaşık ve çamaşır makineleri yüzde 35, elektrikli fırınları ise yüzde 31 daha az enerji tüketiyor. Tüm dünyada üretilen enerjinin yüzde 19'u aydınlatma amaçlı kullanılırken, şirket tarafından geliştirilen LED'li lambalar, yüzde 80 enerji tasarrufu sağlıyor. Bu ampullerin diğerlerine göre ürün ömürleri ise 15 ila 100 kat daha fazla.
PHILIPS, "Hedef: Küresel Aydınlanma" projesi ile küresel ısınmaya yönelik olarak evlerde yapılabilecek bireysel enerji verimliliği önlemlerinin uygulanması teşvik ediliyor. İTÜ Enerji Enstitüsü tarafından desteklenen kampanyaya katılan ve evlerinde aldıkları önlemleri paylaşanlara her ay, TV'den ev sinema sistemine, ütüden LCD ekrana veya MP3 çalara kadar geniş bir yelpazeye sahip olan yeşil bayraklı Philips ürünlerinden biri hediye edilecek.
Yayın tarihi: 17 Haziran 2007, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/06/17//haber,EE027D1CB2CF4EF0813A59DC310A577F.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2007, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.