kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 4 Haziran 2007, Pazartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
UFUK SANDIK

Otoda 'Devrim' sürseydi Türkiye bağımsız olurdu

Devrim otomobilinin yapımıyla elde edilen başarının devamının getirilemediği ülkemizde otomotiv sanayi dışa bağımlı gelişti. Başlangıçta montaj sanayine yönelen sektör, 90'lardan sonra ihracata dayalı büyüdü. Ancak, AB'ye entegrasyon süreci ile dışa bağımlılık daha da arttı. Her ne kadar ekonominin lokomotifi de olsa, üretilen araçlarda Türk mühendisleri ve işçilerinin katkısı giderek artsa da, otomotiv sektörü bağımsız değil. Çünkü otomotiv sanayinde yabancı sermayenin ağırlığı var. Dolayısıyla onların sözü geçiyor. Bir rakam bunun doğru olduğunu ortaya koyuyor. İhracat için üretilen araçlarda ithal parça maliyeti toplamın yüzde 64'üne varmış. Yan sanayide üretilen parçalar düşük kur nedeniyle ithal edilmiş ve birçok firma kepenk kapatmış. Yan sanayiini koruyalım çabası ne yazık ki yok . Bunun yanı sıra, Türkiye'nin rakipleri artıyor. Yabancı sermaye, Türkiye'nin avantajını kaybettiği anda bu ülkelere yönelebilir.
Geçen hafta TMMOB Makine Mühendisleri Odası tarafından düzenlenen Otomotiv ve Yan Sanayi Sempozyumu'nda bu konu ele alındı. Sempozyumda, sektörün kamu destekli ARGE çalışmalarına kaynak ayırmazsa, ülkenin "tasarım üssü" olması iyi niyet temennisinden öteye geçemeyeceği vurgulandı. Katılıyorum, Türkiye'de ARGE'de çalışanların sayısı 10 bin kişide sadece 9 . Bu rakam Almanya'da 151, Japonya'da 140. Türkiye'de otomotiv ana ve yan sanayinin ARGE çalışmalarına ayırdığı pay ise binde 0.9. Tüm bunlar, biran önce ARGE'ye daha çok bütçe ayırmanın ve ARGE teşviğinin acilen hayata geçirilmesi gerektiğini gösteriyor. Zaten otomotivde Devrim'le bağımsızlığı kaçırdık, en azından şimdi AR-GE ile otomotivde bağımsızlaşalım.