Havayolları 600 milyon $ dolandırıldı
Dünya çapındaki 180 havayolu şirketinin katıldığı bir araştırma, şirket içinden ve dışından kaynaklanan dolandırıcılık olaylarının havacılık sektörüne küresel düzeyde yıllık maliyetinin 600 milyon dolara ulaştığını ortaya koydu.
Denetim, vergi, yönetim danışmanlığı ve kurumsal finansman hizmetleri alanında çalışan Deloitte firmasının Uluslararası Havayolu İç Denetçiler Birliği ile hazırladığı ''2006 Havayolu Dolandırıcılık Araştırması'' yayımlandı.
Dünya çapındaki 180 havayolu şirketinin katıldığı araştırmada, dolandırıcılığın havayolları şirketlerine maliyeti masaya yatırıldı.Araştırmaya katılanların yüzde 44'ü Avrupa'dan, yüzde 17'si Amerika kıtasından, yüzde 12'si Asya'dan, yüzde 10'u Pasifik bölgesinden, yüzde 10'u Ortadoğu'dan ve yüzde 7'si de Afrika'dan seçildi.
Araştırmada, ''şirket içinden ve dışından kaynaklanan dolandırıcılık olaylarının sektöre küresel düzeydeki yıllık maliyetinin bir önceki araştırmanın yapıldığı 2000 yılından bu yana 5 kat artarak, 600 milyon dolara ulaştığı''na yer verildi.
Katılımcı havayolu şirketlerinin yüzde 79'unda son bir yılda dolandırıcılık olayı yaşandığı belirtilen araştırmada, havayolu şirketlerinin dolandırıcılık yüzünden ortalama olarak yılda 3 milyon dolar kaybettiği değerlendirmesi yapıldı.
Araştırmada, dolandırıcılık alanında en ağır darbeyi ekonomik havayolu şirketlerinin aldığı bilgisine yer verilirken, geleneksel bir havayolu şirketinin yılda ortalama 300 dolandırıcılık olayı ile karşı karşıya kaldığı, bu rakamın ekonomik havayolu şirketlerinde 1000'e çıktığı ifade ediliyor.
EN BÜYÜK KAYIP KREDİ KARTI DOLANDIRICILIĞINDA
Araştırma, en çok uygulanan dolandırıcılık yöntemleri arasında ''sahte veya çalıntı biletlerin kullanılması, kargo hırsızlığı, sahte kayıp bagaj bildirimleri, uçuş mili suiistimali ve karşılıksız çeklerin bulunduğu'' ortaya konulurken, şirketlerin en büyük kaybı ise ''kredi kartı dolandırıcılığı yüzünden yaşadığı''na yer verildi.
Kredi kartı dolandırıcılığının havayolu sektörüne maliyetinin yılda 100 milyon dolar olduğu görülen araştırmada, havayolu şirketlerinin üçte birinden fazlasını etkileyen kredi kartı dolandırıcılığının şirket dışı dolandırıcılık olaylarının da yüzde 60'a yakınını oluşturduğu belirlendi.
Kredi kartı dolandırıcılığından en fazla bilet satışlarının büyük bölümünü internet üzerinden yapan ekonomik havayolu şirketlerinin etkilendiğini ortaya konulan araştırmada, bu tür dolandırıcılığın ''şirket içi bir sorun olarak da dikkat çektiği'' belirtiliyor.
KİŞİSEL BİLGİLER VE UÇUŞ MİLİ SUİSTİMALLERİ
Araştırma sonuçları, katılımcı havayolu şirketlerinin yüzde 20'sinde yolcuların kişisel bilgilerinin şirket içinde suistimal edildiği durumlarla karşılaşıldığınını gösteriyor.
Ayrıca, araştırmada, havayolları sektörünün, Haziran 2006'da, müşterileri kredi kartı suiistimalinden korumak amacıyla getirilen Yeni Ödeme Kartı Sektörü (PCI) standartlarının uygulanmasında da ''geride kaldığı'' ortaya konuluyor.En sık rastlanan dolandırıcılık türünün, uçuş mili suistimali olduğunu gösteren araştırma, akrabalarının ve dostlarının hesabına uçuş mili geçiren havayolu çalışanlarının sayısında da artış görüldüğünü ortaya çıkardı.
Araştırma sonuçları, en sık rastlanan şirket içi dolandırıcılık türü olan ''uçuş mili suistimallerinin'' aynı zamanda ''maliyeti en yüksek ve kanıtlaması en zor usulsüzlükler'' arasında yer aldığını gösteriyor.
Havayolu şirketlerinin üçte birden fazlasının dolandırıcılık olaylarının ''tesadüfen farkına vardığı'' belirlenen araştırmada, katılımcı havayolu şirketlerinin yılda ortalama olarak 413 şirket dışı dolandırıcılık olayı ile karşı karşıya kaldığı belirtildi.
DEĞERLENDİRME
Araştırma sonuçlarına göre yapılan değerlendirmelerde atılması gereken adımlar da yer verildi.
Artan kredi kartı ve internet dolandırıcılığını önleyebilmeleri için havayolu şirketlerinin öncelikle ''dahili güvenlik sistemlerini en yeni teknolojilerle güncellemeleri'' önerildi.
Havayolu şirketleri açısından atılması gereken önemli bir adımın da dolandırıcılık risklerinin ayrıntılı bir tahlilinin yapılması ve bunları önleyecek kapsamlı programların devreye sokulması olarak dile getirildi. Şirketlerin gündeme alması gereken diğer adımın ise dolandırıcılık olaylarını süratle tespit etme yeteneğini artırmak olarak ifade edildi.
Yayın tarihi: 22 Mayıs 2007, Salı
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/05/22//haber,709A9FF00CE44A65A6E155B23893E58E.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2007, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.