İlaç mümessilleri önümüze geçiyor
Kapının önünde bir sürü hasta beklerken, ilaç firmalarının tanıtım elemanlarının içeriye girip hekimleri meşgul etmelerine ne diyorsunuz? Hekimler, hastaları dururken, neden bu kişileri içeriye alıyorlar? Sizce bu doğru bir tavır mı? Öncelik hastaların değil mi?
Her ürün gibi ilacın da tanıtıma ihtiyacı var. İlacın son kullanıcısı hasta olsa bile, ilacın kullanılıp kullanılmayacağına ve hangi ilacın kullanılacağına karar veren hekimdir. Bu nedenle ilaç tanıtımı, asıl olarak hekimlere dönük yapılır. Gerek yeni çıkan ilaçlarının ve gerekse mevcut ilaçlarının kullanım yerleri, etkinlikleri, güvenirlikleri, avantajları ve alternatifleriyle olan farklarının, üretici firmalar tarafından hekimlere aktarılması doğal bir durum. Bu amaçla firmalar, ilaçlarını değişik yollarla tanıtmaya çalışırlar. Ürettikleri ilacın etkinliği, güvenirliği, yararı ve avantajlarıyla ilgili bilgileri içeren bilimsel makale, kitap ve dergilerin hekimlere ulaştırılmasına aracılık edebilirler. İlaçlarıyla ilgili hastalıkların tedavisinde, kendi ürünlerinin yerinin tartışıldığı bilimsel toplantılar düzenleyebilirler ya da ücüncül taraflarca düzenlenen bu tür toplantılara hekimlerin katılımına yardımcı olabilirler. İlaçlarını hatırlatıcı kolay okunabilir broşür, kitapçık vb. dokümanlar hazırlatıp, hekimlere ulaştırabilirler. Bazı sembolik promosyonlarla (kalem, bloknot gibi) hatırlatmalar yapabilirler. Bu ve benzeri tanıtım çalışmalarını yapabilmek amacıyla firmalar, özel tanıtım elemanları istihdam ederler. İlaç tanıtım elemanları; firmanın stratejileri ve hedefleri, çalıştığı ilaçla ilgili veriler ve insan ilişkileri konularında iyi eğitim almış profesyonel kişilerdir. Çalışmaları sırasında, hem hekimlere hem de hastalara rahatsızlık vermemek için her türlü özeni gösterirler. Zaten aksi düşünülemez. Çünkü, bu durumda, amaçlarına zıt bir tepki oluştururlar. Ancak sonuçta, onlar da işlerini yapmak, hekime ulaşmak durumundadırlar. Günde 70-80 hastaya bakan bir poliklinik hekiminin, arada bir ilaç mümessilleriyle farklı bir diyalog kurması, hekimlerin de hastaların da lehinedir. Bu bir dinlenme ve rehabilitasyon sürecidir. Ne var ki bu elemanların, hastaların yoğun olduğu saatlerde hekimi meşgul etmeleri ve durumu acil, ağrılı, düşkün olan hastaların önüne geçmeleri kabul edilemez. Kendilerinden önce gelip bekleyen hastalara, 'hasta olmadıklarını, sadece tanıtım amacıyla kısa süreli bir ziyarette bulunacaklarını' belirterek içeri girmeleri ve ziyaretlerini uzun tutmamaları uygun olur.
Prof. Dr. Tevfik Özlü
|