|
|
|
|
|
|
Koca adam oldular ama...
Yetişkinler, en az çocuklar kadar oyuncak meraklısı... Dünyanın en büyük oyuncak üreticileri, çok satan oyunların alıcılarının daha çok 'büyükler' olduğunu açıklıyor. Ayrıca koleksiyonerlere yönelik vinil oyuncaklar ve dini içerikli oyuncaklar da büyükler tarafından rağbet görüyor.
Oyun ve oyuncakların sadece çocuklar için tasarlandığını düşünüyorsanız, çok yanılıyorsunuz. Oyuncak sektöründeki çok satan oyunların alıcılarını genelde yetişkinler oluşturuyor. Ünlü oyuncak üreticisi Hasbro'nun Monopoly, İpucu, Amiral Battı gibi klasik kutu oyunlarının satışlarında büyük yükseliş yaşanırken, şirketin CEO'su Alfred Verrecchia Monopoly'nin bir önceki yıla göre yüzde 35 daha fazla satıldığını açıkladı. Aynı şekilde rakip firma Mattel'in 20Q ve Cube World oyunlarına olan ilgi de yüzde 65 oranında artmış. İngiltere'de oyuncak mağazalarını ziyaret eden her altı kişiden biri yetişkin. Mattel ve Hasbro'nun müşterilerinin yüzde 10 ile 20'sini büyükler oluşturuyor. Japon oyuncakçılar ise yetişkin oyuncakları trendinde çok daha büyük bir patlama bekliyor. Bu trend, geçtiğimiz aylarda gerçekleşen New York Oyuncak Fuarı'nda da kendini iyice belli etti. Oyuncak üreticilerinin yetişkin zevkleri ve alışkanlıklarını iyi tahlil etmiş olduğu neredeyse tüm standlarda aşikârdı. Oyuncak sektörünün gurusu olarak bilinen Jim Silver'ın Businesweek dergisine yaptığı "Oyuncakçılar, her yaştan insanın oyun sevdiğini anlamaya başladı," açıklaması da bu anlamda dikkate değerdi. Trend analizcileri 30-40 yaşlarındaki kadın ve erkeklerin oyuncaklara olan yoğun ilgisinin, nostalji trendinin bir sonucu olduğunu söylüyor. Modern hayatın koşturmacası ve stresinden kaçmak isteyenler, yaşamın daha kolay olduğu 'güzel zamanları' hatırlatan oyun ve oyuncaklara yöneliyor. New Yorklu oyuncak analizcisi Christopher Byrne, GI Joe ve Star Wars oyuncaklarının yüzde 40'ının işte tam da bu nedenle yetişkinlerce alındığını söylüyor. Yetişkinler zekâ oyunları ve beyin egzersiz kitlerine de milyonlarca dolar döküyor. Oyuncakların 'büyümesinin' bir başka nedeni de çocukların daha hızlı büyümesi, ilkokul çağlarından itibaren teknolojiyle haşır neşir olmaları ve bu nedenle klasik oyuncaklara ilgilerini çabuk kaybetmeleri olarak gösteriliyor. Bu nedenle sektörün büyük değişikliklere gittiği; oyuncakları yeni teknolojilere adapte etmeye çalıştığı da biliniyor.
KOLEKSİYONCULARA VİNİL Zekâ oyunları ve nostaljik kahramanların yanı sıra, özel tasarım oyuncaklar da yetişkin oyun pazarında önemli bir yer tutuyor. Özellikle 1990 sonlarında Hong Konglu sanatçı Michael Lau'nun önderliğinde yaygınlaşan vinil oyuncaklar kapış kapış gidiyor. e-bay satışlarında da önemli bir payı olan vinil oyuncakları genelde grafik tasarımcılar, ressamlar ve illüstratörler tasarlıyor. Haliyle az sayıda üretilen bu oyuncakların fiyatı da tasarıma, sanatçının tanınırlığına ve sayısına göre 20 dolardan başlayıp binlerce dolara kadar çıkıyor. Daha çok koleksiyoncuların rağbet gösterdiği vinil'lerin en bilinenleri, Amerikan şirketi Kidrobot (www.kidrobot.com) tarafından üretilenler. Kidrobot'un insanı andıran tavşanlardan oluşan Dunny serisi gibi; maymunu andıran Munny serisi de koleksiyoncuların favorilerinden. Bu iki modelin ayrıca düz versiyonları da satılıyor. Paketlerinde boya kalemleri de bulunan Munny ve Dunny'leri istediğiniz gibi boyayıp tasarlayabiliyor, isterseniz daha sonra yine e-bay gibi sitelerde satabiliyorsunuz.
DİNİ OYUNCAKLAR Yetişkinler için üretilen en ilginç oyuncaklar ise dini temalı olanlar. İslami temalı yapbozlar ve kutu oyunları çok popüler. Hz. İsa'nın betimlendiği çok sayıda oyuncak da bulunabiliyor. Bunların arasında en dikkat çeken ise astronot kıyafeti içinde tasarlanmış olan versiyonu. (www.toydigger.nl)
YAPRAK ARAS ŞAHİNBAŞ
|
|
|
|
|
|
|
|
|