|
|
|
|
|
Yereller 5 bin mağazayla, 5 ulusalın cirosunu yakaladı
Perakende sektöründe ulusal zincirlerin sayısı iki büyük satın almayla 5'e düşerken Türkiye'nin dört bir yanındaki 250 yerel market, 5 bin mağaza ile ulusalların toplam cirosu olan 7.5 milyar Euro'yu yakaladı.
Perakende sektöründe 2006 yılına damgasını vuran Carrefour-Gima ve Migros-Tansaş birleşmelerinin ardından yerel marketlerdeki hareketlilik arttı. Sektörün büyük oyuncuları, pazarda güçlenmek için olabildiğince çok mağaza açma yolunu seçerken, sıfırdan mağaza açmanın zorluğu nedeniyle inorganik (piyasadaki küçük marketleri satın alarak) büyümenin de yollarını araştırmaya başladı. Bu süreç içinde Migros, Carrefoursa, Bim, Tesco ve Metro gibi 5 büyük perakendecinin cirolarının toplamı 7.5 milyar Euro düzeyine ulaşırken, sayıları 5 bini bulan yerel marketlerin toplam ciroları da 7 milyar Euro'ya yükseldi.
YERELLERDE BİRLEŞME Yerel marketlerdeki konsolidasyon süreci, 2005 yılında 48 mağazalı Ankaralı Canerler'i bünyesine katan Kiler ile başladı. Bu satın almayla Kiler'in 53 olan mağaza sayısı bir günde 101'e yükseldi. Geçtiğimiz haftalarda da Ankaralı Makro Market 25 mağazalık Nazar Market'i bünyesine kattı. Geçtiğimiz yıl Tansaş'ı bünyesine katarak bir anda sektörün açık ara lideri olan Migros, 2007 yılında bu kez bölgesel bir satın almayı tercih etti. Şubat ayı sonunda Migros'tan yapılan açıklamada, Adana ve Mersin'de faaliyet gösteren yerel perakende zinciri Yonca Marketçilik ve İnşaat Hizmetleri Sanayi'nin yaklaşık 12 bin metrekare satış alanına sahip 15 mağazasına ait kira sözleşmelerinin Migros adına düzenlenmesine karar verildiği kaydedildi. Yonca'nın halen işletmekte olduğu Kurtuluş, Reşatbey, Baraj, Toros, Yeni Adana, Küçüksaat, Balcalı, Güzelyalı, Mezitli, Esentepe, Yeni Vilayet, Yeni Baraj, Tömük, Uray ve Hayalpark mağazalarının alımı işlemi Rekabet Kurulu onayından sonra tamamlanacak.
TEMPO TOPTAN BÜYÜYOR Tekel'in Alkollü İçkiler Grubu'nun özelleştirilmesini alan Nurol, Limak, Özaltın ve TÜTSAB Ortak Girişimi'nde adını ilk kez duyduğumuz TÜTSAB, şimdi Türkiye'nin toptan marketi olmaya hazırlanıyor. İzmir, Muğla, Denizli ve Bandırma'da 12 mağazaya ulaşan Tempo marketlerin kurucusu TÜTSAB'ın başında, İzmir Esnaf ve Sanatkar odaları Birliği Başkanı Mehmet Ali Susam var. TÜTSAB'ın 95 ortağını, geçmişte Türkiye'nin tüm illerinde Tekel'in dağıtımını yapan şirketler oluşturuyor. İşte şimdi bu organizasyon Alman Metro Cash&Carry ve Ülker'in Bizim Marketler konseptinde toptan satış yapan zincirlerini Ege Bölgesi dışına da çıkarmaya hazırlanıyor. "Yerel olmaktan kurtulamadık, ama yakında bölge dışına çıkacağız" diyen Mehmet Ali Susam, Tempo'nun konseptini perakendeci değil organize toptancı olarak tanımlıyor.
İSTANBUL İSTANBUL'DA pazar yapısı karışık, ulusallar pazarda hâkim ve yerellerin payı çok fazla değil. Kiler, Maksi, Onur, Uğur, İsmar, Rammar, Greens, PM, Hatipoğlu, Kopuzlar, Yöre ve Töre belli başlı örnekler. Bunların tahmini ciroları da şöyle:
Ciro (Tahmini) Kiler 350 milyon $ Maksi 75 milyon $ Onur 60 milyon $ Uğur 60 milyon $ Uyum 75 milyon $ İsmar 25 milyon $ Rammar 50 milyon $
Ciro (Tahmini) Greens 20 milyon $ PM 80 milyon $ Hatipoğlu 45-50 milyon $ Kopuzlar 30 milyon $ Yöre 25 milyon $ Töre 30 milyon $ Kim 100 milyon $
ANKARA ZİNCİR kabul edilebilecek yaklaşık 25 firma ve bu firmaların tabelasını taşıyan yaklaşık 500 nokta var. Ankara yerellerin gücü açısından çok önemli bir şehir. Ancak rekabet de çok sıkı. Çok fazla sayıda süpermarket var. Çoğu fiyata odaklı çalışıyor. En önemlileri şunlar:
* Beğendik: 50 milyon dolar. Yeniden güçlenmeye başladı. * Makro: Ankara'daki en güçlülerden biri. Nazar marketlerini de bünyesine kattı. Bu satın almayla cirosu yaklaşık 250 milyon dolar oldu. * Gimsa: Ucuz satmasıyla ünlü; yaklaşık cirosu 150 milyon dolar. * Soykan: Şarküteride güçlü; mağazalar küçük, gideri az. Tahmini ciro 60 milyon dolar. * Yunus: Lokasyonları iyi; ciro 75 milyon dolar. * Akyurt: İşi büyüttüler; ciro 80 milyon dolar. * Altunbilek: Mağaza sayısını artırıyor; ciro 70 milyon dolar. * Peynirci: Sadece gıda satıyor. Yaklaşık ciro 45 milyon dolar. * Adese: Yaklaşık 35 milyon dolar ciro. * Gipa: Küçük mağaza konsepti; yaklaşık ciro 40 milyon dolar.
İZMİR İZMİR'DE pazara ulusal zincirler hakim. Tek güçlü yerel zincir Pehlivanoğlu. Yaklaşık 90 mağazası olan Pehlivanoğlu'nun yıllık cirosu tahminen 280 milyon dolar. Mağazaların çok büyük bir kısmının mülkleri kendilerine ait. İzmir'de bunun dışında mağaza sayılarının toplamı 20'yi bulan 3-4 yerel yapı daha vardı (Barış, Yılmaz Kardeşler, Kazaz, Denmar), ancak bazıları çok küçüldü, bazıları da mali sıkıntıda. İzmir perakende sektörünün gelecekte ulaşacağı noktayı bugünden yakalamış tek şehir. Bu yıl 27'nci kuruluş yıldönümünü gösterişli bir törenle kutlamaya hazırlanan Pehlivanoğlu'nun planı İzmir dışına da çıkmak, ama bunu 13-14 mağazalı küçük zincirleri satın alarak yapmak. Pehlivanoğlu, 2007'de 100 mağazaya çıkmayı hedeflediklerini belirterek, "Sadece ulusal zincirler değil, yabancılar da kapımızda. Ama önce bir 100 olalım, güçlenelim, sonra" diyor.
ESEN EVRAN
|