Tüketiciler Birliği, son aylarda piyasalardaki durgunluk nedeniyle arzuladıkları satışları yapamayan bazı mağazaların, canlılık sağlamak amacıyla sattıkları ürünlerin taksitlerini 11 ay sonra başlatma kampanyalarına karşı tüketicileri ''hesaplarını iyi yapmaları'' konusunda uyardı.
Yeterince iş yapamadıkları için hayal kırıklığı yaşayan değişik sektörlerdeki mağazalar, satışlarını artırmak için arayış içine girdi. Bazı mağazalar, müşteri çekebilmek için ''Bugün Al 2008'de Ödemeye Başla'' şeklinde kampanya başlattı.
Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Bülent Deniz, yaptığı açıklamada, son aylarda taksitlerin uzatılmasının, faiz oranlarının artırılması gibi ekstra bir külfet getirmedikten sonra tüketicinin lehine olduğunu ifade etti.
Taksitleri
belirli bir sürede sınırlandırmanın doğru olmadığını anlatan Deniz, ''Mağaza ne kadar sürede ürününü satmak isterse satmalı. Serbest piyasa ekonomisinde de buna herhangi bir müdahalede bulunulmamalı. Ancak, cazibeye aldanarak gelecekte sıkıntı yaşamamak için ihtiyaç dışı harcama da yapılmamalı'' dedi.
Tüketicilerden kredi kartlarının limiti dolduktan sonra harcama yapmamalarını isteyen Deniz, ''Eğer tüketici kredi limiti dolduğu halde alışveriş yapıyorsa bu durum tüketim olgusu açısından yanlış'' diye konuştu. Deniz, bilinçsizce yapılan harcamalar sonucu tüketicilerin kredi kartı borcunun arttığını, birliklerine kart borçlarının ödenememesi konusunda yoğun başvuru geldiğini bildirdi.
NİSAN-MAYISA DİKKAT
Bankaların bireysel kredi faizlerinin, kredi kartı faizlerine göre oldukça düşük olduğunu, ayrıca Mortgage Yasası'nın gündeme gelmesinin ardından konut kredisi faizlerinin de yüzde 2'nin altına indiğini anlatan Deniz, şunları kaydetti:
''Tüketicilerin yoğun olarak kullandığı kredi kartlarının faizi ise yüzde 5,63 civarında. Bu oran oldukça yüksek. Eğer gerekli önlemler alınmazsa önümüzde kredi kartı mağdurları ile ilgili yeni bir dalga bekleniyor. Zaten Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin yapılacağı nisan ve mayıs aylarında uzmanlar ekonomide bir kırılganlık bekliyor. Bu kırılganlığın olmasıyla birlikte bundan en çok kredi kartı borçlarını ödeyemeyecek duruma gelecek olan tüketiciler etkilenir. Bu durumda tüketiciler özellikle gelecek yıl ödemesi başlayan kampanyalara karşı hesaplarını çok iyi yapmalılar. Unutulmamalı ki borçlanmaların vadesi ne kadar uzarsa gelecekle ilgili risk de o kadar artar. Herkes ayağını yorganına göre uzatarak, özellikle bu dönem hesaplı gitmeli. Aksi taktirde altından kalkamayacakları bir yükle karşılaşırlar.'' AA