|
70 milyona tek ambulans uçak
|
|
Acı ama gerçek. Koskoca Türkiye'de uluslararası havacılık kuruluşlarından sertifikalı, yoğun bakım donanımlı sadece bir adet ambulans uçak, sayıları bir elin parmaklarını geçmeyecek kadar da helikopter bulunuyor.
Geçtiğimiz haftalarda Bağdat'ta düşen uçaktan yaralı olarak kurtulan Abdülkadir Akyüz'ü Türkiye'ye getirebilmek için, yolcu uçağı gönderildi. Amerikalı yetkililer, yoğun bakım ünitesinde solunum cihazlarına bağlı olan yaralının bu uçakla taşınamayacağını belirterek, tam donanımlı ambulans uçak talep etti. Hatta devlet yetkililerinden de bu konuda yardım istendi. Ancak, Türkiye'nin "Uygun hava ambulansımız yok," cevabı üzerine Amerikalı yetkililer, sigorta şirketlerini devreye sokarak uygun uçağı aramaya başladı. Ve Sabiha Gökçen merkezli Redstar Havacılık şirketine ait, Avrupa Havacılık Güvenliği Teşkilatı (EASA), Sağlık Bakanlığı ve Avrupa Havacılık Tıbbı Enstitüsü tarafından onaylanmış Jetstream 32EP model tek ambulans uçak, Akyüz'ü Türkiye'ye getirdi. Türkiye, hava ambulansı sorununu yıllardır çözmüş değil. Hava taksi şirketleri bu alanda faaliyet göstermesine rağmen mevzuatlarda düzenlemeler yapılmamış. Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nden (SHGM) hava taksi ruhsatı alan şirketler, Sağlık Bakanlığı'ndan ambulans donanımına dair bir belge alıyor. Bunun üzerine SHGM tarafından uçakların ruhsatına 'Hava ambulansı' ibaresi ekleniyor. Türkiye'nin hava ambulansı problemini çözmek için Sağlık Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı ile birlikte çalışma yapıyor. Şu an konunun yasal ve teknik tarafları üzerinde çalışılıyor. Kısa süre sonra ise Sağlık Bakanlığı tüm Anadolu'yu kapsayacak bir hava ambulans projesiyle ihaleye çıkacak. Bakanlık, beş yıl için yapağı ihaleyle özel sektörden uluslararası standartlar da hava ambulans hizmeti almayı planlıyor.
GÜNTAY ŞİMŞEK
|