|
Antonov'a rapor zor!
|
|
Ukrayna yapımı, Moldova tescilli, Irak'ta düşen uçağın kaza soruşturması uzun sürecek.
Geçtiğimiz salı günü Adana'dan kalkıp, Bağdat yakınlarında düşen ve 34 kişinin yaşamını yitirdiği kaza hakkında çeşitli yorumlar yapıldı. Rus yapımı Antonov tipi uçakların teknolojisi, teknik bakımı, uçağın füzeyle vurulduğu üzerine değişik senaryolar yazıldı. Ancak uçağın neden düştüğünü, kaza kırım rapor neticelenmeden bir hükme bağlamak zor. Uçak Moldova tescilinde, fabrikası Ukrayna'da, düştüğü yer Irak. Irak ise ABD'nin kontrolünde. Dolayısıyla bu üç ülke ve ABD'nin ortak çalışmasıyla kazada hayatını kaybeden Türk vatandaşlarının maruz kaldığı elim olay hakkında bilgi sahibi olabileceğiz. Ne kadar zamanda netice alınacağı ise meçhul. Kaza raporunun hazırlanmasında T.C. Ulaştırma Bakanlığı ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün pek fazla bir etkisi söz konusu değil. Yetki ve sorumluluğu da yok. Dolayısıyla daha önceki uçak kazalarında olduğu gibi bu kazanın gerçek nedeni öğrenmek yıllar alabilir.
RUSYA'NIN GURURUYDU Antonov firması, Sovyetler Birliği döneminde dünyanın önde gelen havacılık şirketiydi. Ukrayna merkezli Antonov, bugüne kadar aralarında dünyanın en büyük kargo uçağı Antonov 225'in de bulunduğu 29 adet çeşitli tip ve sınıfta uçak üretti. Uçağa adını veren Oleg Antonov ise Ukrayna'da adına pullar ve paralar basılan milli bir kahraman. 1906 Moskova doğumlu Oleg Antonov'un tasarladığı ilk hava aracı daha 18 yaşında tasarladığı planördü. Antonov, 1946 yılında Kiev'deki uçak tasarım bürosunun başına getirildi. II. Dünya Savaşı sırasında askeri nakliye uçakları geliştirdi. Tarımsal amaçlı kullanım için ürettiği ilk uçak An-2'yi, An-10, An-12, An- 22, An-24 ve dev kargo uçağı An-124 izledi. Fabrikasını 1952 yılında Kiev'e taşıyan Antonov, dev An-22 ile Lenin Ödülü'nü aldı.
|