İstanbul'un ana yollarındaki günlük toplam araç kapasitesi 1 milyon 330 bin iken, bugün bu hatları 2 milyon 315 bin araç kullanıyor... Araçların yarısı 45 dakika bekleme yapıyor. Benzin ve asgari ücret hesabına göre hesaplanan ekonomik maliyet yılda 1.5 milyar dolar... 2015 yılı projeksiyonuna göre, söz konusu ana yollardan geçeceği tahmin edilen araç sayısının günde 3 milyon 100 bine ulaşması bekleniyor.
* Kapasitenin 2 katına çıkıldı İstanbul'un en işlek yollarında araç sayısı kapasitenin 2 katına çıktı. 2015'te, en işlek caddelerden olan Büyükdere Caddesi'nde kapasitenin 4 katına çıkılacak.
* Yolculukların % 14'ü köprüden İstanbul'da yolculukların %14'ü köprüden yapılıyor. 10 yılda yolculuk talebinin % 60'ının Avrupa, % 30'unun Asya, %10'unun köprü üzerinden kaynaklanması bekleniyor.
* Köprüden 530 bin araç geçecek Günlük toplam araç kapasitesi 210 bin olan 2 köprüden her gün geçen araç sayısı toplam 415 bin. 2015 yılında bu rakamın 530 bine çıkacağı hesaplanıyor.
Aralarında TEM, E5 ve Büyükdere Caddesi'nin de bulunduğu İstanbul'un en işlek ana yollarını kullanan günlük toplam araç sayısı bu yolların kapasitesinin 2 katına çıktı. Karayolları Genel Müdürlüğü'nün verilerine göre, İstanbul'un ana yollarının günlük araç kapasitesi 1 milyon 330 bin iken, bugün bu yolları 2 milyon 315 bin araç kullanıyor. Kapasite fazlası kullanım nedeniyle İstanbul'da araçların yaklaşık yüzde 50'si günde 45 dakikalık bekleme yapıyor. Bekleme yapan bir otomobilin 1 saatte 8 litre benzin tükettiği, dolayısıyla 45 dakikada 6 litre benzini gereksiz tüketeceği baz alınarak yapılan hesaplamada, köprü ve köprüye bağlı ana yollarda 15 bin 700 aracın trafik tıkanmasına maruz kaldığı kabul
ediliyor. Bu verilerle, gereksiz benzin tüketiminin maliyeti yaklaşık 500 milyon dolar çıkıyor. Trafiğin yoğun olduğu 7: 00-10: 00 ile 16: 00-22: 00 saatleri arasında tıkanıklığa maruz kalan yolcu sayısının da yaklaşık 780 bin olarak tahmin edildiği hesaplamaya göre, bu kişilerin asgari ücret aldıkları kabul edilirse yaklaşık 1 milyar dolarlık iş gücü kaybı oluşuyor. Böylece, trafiğin, benzin ile iş gücü kaybı nedeniyle yol açtığı maliyet yılda en az 1.5 milyar doları buluyor. İstanbul'da araç sahibi olan kişilerin asgari ücretin en az 2 katı maaş aldığı düşünülürse, bu maliyetin 2.5-3 milyar doları bulduğu tahmin ediliyor.
Büyükdere bitecek! Karayolları'nın projeksiyonuna göre, 2015 yılında bu yolları kullanacak olan araç sayısı ise 3 milyon 100 bini aşacak. Projeksiyona göre, kapasitesinin en fazla üzerine çıkacak olan yol ise peşpeşe gökdelen projelerine başlanan Büyükdere Caddesi olacak. Günlük 100 bin araç kapasiteli olan Büyükdere Caddesi'ni 2015 yılında 400 bini aşkın araç kullanacak. İstanbullular'ın en büyük çilesi olan köprülerde de durum çok farklı olmayacak. Günde toplam 210 bin araç kapasiteli olan 2 köprüyü bugün 415 bin araç kullanırken, 2015 yılında 530 bin araç kullanacak.
son baskıdaki metro grafiklerini görünce çok komik bir durumdu. Arabalara vize sınırlamaları getirilsin herkes toplu taşıma araçlarını ve metroyu tercih etsin demişti büyüklerimiz. Ama New York , Londra ve Paris metrolarının haritalarını gördüp İstanbul metrosunun haritasına daha doğrusu küçük bir çizgiye bakınca ulaşımda ne kadar geri kaldığımızı gördüm. Üstelik büyükşehir belediyesinin bütçesi bir yıllık 10 milyar dolar. Peki sokaklara caddelere baktığımızda siz hiç 10 milyar doları görebildini mi?
Haldun ABDULLAH
18.01.2007 07:43:51
Çok isabetli bir yazı. Sayılarla konuşunca çarpıcı sonuçlar ortaya çıkıyor. Bir de o arabalardaki zavalı insanların stresi, buna bağlı olan hastalıklar, bu hastalıkların tedavisine harcanan paralar da rakkamlarla ortaya konsa! Harcanan yakıtların oluşturduğu hava ve çevre kirliliği, buna bağlı olarak şehirdeki tüm insanların luzumsuz yere oluşan hastalıkları, bu hastalıkların tedavisi için harcanan paralar da ortaya konsa!
Bu ve benzeri çalışmalar bir önemli hususu ortaya koymaktadır; Çocuklarımıza, torunlarımıza, miras olarak bırakacağımız, sorunlarla dolu, hastalıklarla yoğun "mega" şehirler.
ismail demirel
18.01.2007 03:45:22
Çözüm belli aslındada,yapaçak zaman yok,uğraşaçak insan yok,harcayacak para yok.