kapat
   
18 Ocak 2007 Perşembe
 
SABAH Gazetesi
 
Servislerimiz
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
'Plakalar dondurulsun önerisi' tartışılmalı

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın trafik sorununun hafifletilmesi için ''İstanbul'da plakalar dondurulsun'' yönündeki önerisinin tartışılması gerektiğini söyledi.

Topbaş, Malta Köşkü'nde gazetecilerle yaptığı sohbet toplantısında, İstanbul ile ilgili çeşitli konularda değerlendirmelerde bulundu.

Başbakan Erdoğan'ın İstanbul'da plakaların dondurulması önerisine ilişkin görüşleri sorulan Topbaş, Erdoğan'ın ''Ulaşım adına bir müddet için plakalar dondurulsun. Yaşanacak gelişmelerin ardından ileride plaka sayısı tekrar artırılsın'' yönünde ifade kullandığını, bunun ''tamamen keselim, dondurulsun'' yönünde bir öneri olmadığını söyledi.

Dünyada
bunun örnekleri olduğunu dile getiren Topbaş, ''Kopenhag'da parklanma belgesi aldıktan sonra araç sahibi olabiliyorsunuz. Paris'te insanlar taksiye binmez yürümeyi tercih eder ama bizim İstanbul'da yürüme alışkanlığımız fazla değil. İstanbul topografyası farklı ve çok büyük bir kent'' diye konuştu.

Trafikle ilgili çözüm önerileri arasında Başbakan'ın dile getirdiği önerinin de görüşüldüğünü dile getiren Topbaş, şunları kaydetti:

''Belli bir süreç için olabilir. Tabii farklı rantlar getirebilir mi bunu da düşünmeliyiz. Bu bir tartışma. Bunun eksi artı değerlendirmeleri yapılmalı. Öneriyle ilgili farklı değerlendirmeler var. 'Plaka fiyatları ciddi boyuta gelir, araç satışları artabilir' diye. Bugüne kadar yapılamayan yollar nedeniyle İstanbul'daki trafik sıkıntısına bir çözüm getirilmeli. Sınırlamalar getirilebilir ama bu, halkın katılımıyla mümkündür. Okulların açıldığı hafta yaptığımız anonslara vatandaşımız uyunca rahatlık sağlandı. Yeni almak istediğimiz tedbirler var, üzerinde tartışıyoruz.''

YENİ ÖNERİLER

Trafik sorununun çözümüne yönelik başka görüşlerinin de olduğunu dile getiren Topbaş, şöyle devam etti:

''Birden fazla aracı olanlara vergilerde kademeli artışlar sağlanmalı diye düşündük. Bir aracı olan, 2 aracı olan, 3 aracı olana farklı vergiler getirilmeli. Üzerinde tartışılan her konu İstanbul trafiğini rahatlatmak adına düşünülen, konuşulan ifadelerdir. Belki İstanbullu olarak şunu söyleyebiliriz:

'Biz daha çok toplu taşıma araçlarını kullanacağız. Bireysel araç kullanmak yerine komşularımızla ortak araç kullanmayı tercih edeceğiz. Daha çok yürümeyi tercih edecek hale geleceğiz'. Böyle bir davranış biçimi ortaya koyarsak buna da gerek kalmaz. Çok kısa mesafelerde araç kullanmamalıyız. Pik saatlerde trafiğe çıkmamayı tercih etmeliyiz. Ancak o zaman kente rahatlık gelebilir.

Belli yaştan sonraki araçları trafikten çekme adına birtakım düzenlemeler yapılabilir. İstanbul'da yaş tahdidi var denilebilir. 10-20 yıl... Bu da tartışılacak konulardan biri. Geçmişte tek-çift plaka tartışılırdı. Şimdi mesai saatlerini ayrıştırmak istiyoruz. Yakında bunlar karar altına alınıp kesinleşecek. Kentte bireysel araç kullanımı çok fazla. Yüzde 89 kara, yüzde 7 demir yolu, yüzde 4 deniz ulaşımıyla taşıma yapılıyor.''

''İSTANBUL GÖÇ ALMAYA DEVAM EDİYOR''

İstanbul'un hızla göç almaya devam ettiğini, eski Büyükşehir Belediye Başkanı Nurettin Sözen döneminde 7,5 milyon nüfus ve 900 bin araç sayısı bulunduğunu dile getiren Topbaş, kendi görev döneminde 500 binin üzerinde aracın trafiğe katıldığını, ancak o oranda altyapı hazırlığının bulunmadığını söyledi.

Topbaş, ''O dönemde İstanbul'un ulaşım master planları yeterince irdelenmiş olsaydı, ona göre yatırım yapılmış olsaydı, istimlakler bu kadar zor olmayacaktı. İstanbul'un trafiği çok daha rahat çözümlenebilirdi'' diye konuştu.

Kadir Topbaş, 1980 yılında yapılan ulaşım master planında 5 yıl sonrası için İstanbul'un nüfusunun 5 milyon olacağının öngörüldüğünü, ancak 7 milyonu aştığını belirterek, ''Bu nasıl bir hesap ki yüzde 50 yanılma oldu? Nasıl bir öngörü bu? Böyle hesap yaparsanız bunun faturası böyle ödenir. Şu anda İstanbul'un nüfusu 15-16 milyona gidiyor. İstanbul 20 milyona gitmemeli. Göçü buralarda tutmalıyız. Gittiği takdirde sıkıntı olur. O zaman su yeterli hale gelmez, ulaşım problemini çözemeyiz'' dedi.

''ULAŞIM KARARLARI NET DEĞİL''

E-5 Karayolu yapılırken daha geniş yapılması gerektiğini, ancak bu yapılmadığı için kendilerinin yolu 6x2 yapabilmek için çok zorlandıklarını anlatan Topbaş, E-5'te yaptıkları düzenleme ile trafikte akışkanlık sağlandığını söyledi.

Topbaş, yan yollardaki trafik sıkışıklığının da otobüs ve minibüslerden kaynaklandığını belirterek, metrobusun devreye girmesiyle otobüs ve minibüslerin kaldırılacağını kaydetti.

Kadir Topbaş, metrobusu da köprü geçişi dahil Anadolu yakasına Göztepe'nin daha ilerisine kadar planladıklarını bildirdi.

İstanbul ile ilgili ulaşım kararlarının bugüne kadar net olmamasını da eleştiren Topbaş, İstanbul'dan sorumlu olduğunu, bu nedenle kendisinden çözüm beklendiğini söyledi.

Topbaş, konuşmasını şöyle sürdürdü:''Yatırımlarımızın yüzde 60'ını ulaşıma ayırdık. 'Hedefimiz 2011 yılı sonuna kadar İstanbul'da ulaşım adına 22,5 milyar YTL yatırım yapacağız' dedik. 'İstanbul'un kendi metrosunu yapma gücü yok. Bize böyle bir kaynak verirseniz 5 yılda bitiririz' dedik. Ama para, maddi güç lazım. 500 kilometre metroyu kendi imkanlarımızla yaparsak, 20-25 yılı göze almamız gerekiyor. 2009 itibarıyla 140
kilometre raylı sistemi yakalamak istiyoruz. 2011'de 240 kilometreye çıkacak. İstanbul 500 kilometre raylı sisteme kavuştuğunda alternatif olarak 'İşte metromuz var, toplu taşımamız var, bunları tercih edebilirsiniz ya da trafikteki sıkıntıyı çekebilirsiniz' diyebiliriz.''

GEÇMİŞ DÖNEME ELEŞTİRİ

Topbaş, 13 yıldan beri İstanbul'un yönetiminde olmalarına karşın hep Sözen döneminin eleştirilmesine ilişkin bir soru üzerine de şunları söyledi:
''Sayın Başbakanımız döneminde İETT'ye 500 otobüs alındı. Ali Müfit Gürtuna döneminde hiç otobüs alınmadı. Bizim dönemimizde 500 tane otobüs aldık. Başbakanımız döneminde 37, Sözen döneminde 4, Gürtuna döneminde 16, bizim dönemimizde 103 tane kavşak yapıldı, 67 tanesi de devam ediyor. Raylı sistemi 46 kilometre ile teslim aldık. 54 kilometre şu anda devam ediyor, 72 kilometre inşaat devam ediyor, 60 kilometre ihale aşamasında. 2009 yılı itibarıyla 140 kilometre hedefliyoruz. Bunlar çok büyük adımlar.''

Topbaş, İETT'ye 500 otobüsü özelleştirme yoluyla almak için ihaleye çıktıklarını, ancak tek bir firmanın başvurması nedeniyle 2 kez iptal ettiklerini söyledi.

Topbaş, kentin 2 bin otobüse ihtiyacı olduğunu belirterek, ''Şimdi 3. kez ihaleye çıkıyoruz. Ne olursa olsun tek firma girse de vereceğiz'' dedi.

3. KÖPRÜ İHTİYAÇ AMA DOĞRU YERDE VE DOĞRU ZAMANDA YAPMAK KOŞULUYLA

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul'da 3. köprüye ihtiyaç olduğunu belirterek, ''Ama doğru yerde ve doğru zamanda yapmak koşuluyla. Ormanlar veya başka alanlar yağmalanıyorsa, köprü olsun olmasın yağmalanır'' dedi.

Topbaş, gazetecilerle yaptığı sohbet toplantısında, 3. köprünün güzergahına ilişkin sorular üzerine, güzergahın belirlendiğini, ancak bunu açıklayamayacağını belirterek, ''3. köprü bir ihtiyaç ama doğru yerde ve doğru zamanda yapmak koşuluyla'' diye konuştu.

''Köprünün kuzeyde olmasının orman alanlarını yok edeceği'' yönündeki eleştirilerle ilgili olarak da Topbaş, şunları kaydetti:

''Ormanları her zaman yağmalatırsanız yağmalatırsınız, köprünün geçip geçmemesi önemli değil ki... Bu sizin yönetimdeki kararlılığınıza bağlıdır. Ormanlar veya başka alanlar yağmalanıyorsa, köprü olsun olmasın yağmalanır. Siz yönetimdeki gücünüzü koymuyorsanız, taraf oluyorsanız, engel olmuyorsanız köprü bahane. Köprüyle hiç alakası yok. Onu da ona göre yaparsınız, ormanları da korursunuz. Dünyada ormanların içinden geçen birçok yol var. Özellikle ağır vasıtaları by-pas eden transit geçişe 'evet' diyoruz. RO-RO dediğimiz deniz ulaşımıyla da bunlar düşünülüyor ama kara yoluna da ihtiyaç var, 3. Köprü gerekiyor. Belki 4. 5. köprüyü gelecek nesiller yapabilir.''

Topbaş, ''Tüp geçidi bitirelim, gözleyelim. Ondan sonra gerekirse 3. köprüyü yapalım'' yönündeki anlayışın da yanlış olduğunu belirterek, ''Böyle yaptığınız zaman geç kalıyorsunuz. Eş zamanlı çok hızlı bir şekilde götürmek durumundasınız. Biz de kara yollarını ve raylı sistemi eş zamanlı yapıyoruz. Köprü de aynı şekilde. Hatta kara yolu geçişli ikinci tüp geçişin yapımı başlayacak'' dedi.

''KORUMA KURULU, SURLARIN TAŞINMASINA ONAY VERDİ''

Topbaş, Taksim-Yenikapı arasında yapımı süren metronun Haliç geçişi için yapılacak köprü güzergahındaki Galata kara surlarının taşınmasına 2 No'lu Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulunun onay verdiğini bildirdi.

Kurulun ifadesine göre, taşların numaralandırılıp tek tek fotoğraflanıp bir yerde istifleneceğini belirten Topbaş, ''Metro geçtikten sonra da bir düzenleme yapılabilir. Sağına soluna olabilir veya ötelenebilir. Harcı nasıl yapılacağı konusunda özgün malzemeyi o tarzıyla yeniden üretebilirsiniz. Özgün malzemeyle yeniden yapabilirsiniz, çimentoyla olmaz'' diye konuştu.

Metro güzergahını DLH'nın belirlediğini ve burada ısrar ettiğini dile getiren Topbaş, şöyle devam etti:

''Zamanında metronun Şehzadebaşı'ndan, Bozdoğan kemerinin altından, Unkapanı Köprüsü üzerinden geçmesi daha doğruydu. Vezneciler'de üniversite ve Beyazıt bölgesinin yükünü almak adına böyle bir yay çizerek getirildiği için, Süleymaniye'nin yakınından geçmesinin kaygıları ve tartışmaları gündeme geldi. Demek ki hattı çekerken iyi bir fizibilite yapılsaydı, Haliç geçişi için Unkapanı Köprüsü'nü rehabilite ederek bunun içinden geçirebilir miyiz, bunların hesabı yapılsaydı, bugüne kadar bu tartışmalar yapılmaz, metro da 50 kere kullanılır duruma gelmiş olurdu. 7-8 yıldan beri Haliç metro köprüsünü konuşuyoruz. Böyle bir köprü de gerekmezdi.''

OTOPARK VE ULAŞIM

İstanbul'daki otopark sorununa da işaret eden Topbaş, değnekçi olayının kentte bitirildiğini, şu anda 23 katlı otopark ihalesinin yapıldığını ve böylece toplam otopark sayısının 50'yi bulacağını söyledi.

Topbaş, Ulaşım Zirvesi'nde taleplerinin ciddiye alındığını büyük bir bölümünün de gerçekleşeceğine inandığını belirterek, ''Ben bu konuda çok mutluyum. Çünkü çok talebimiz oldu. Hemen hemen tamamına yakını gerçekleşecek'' dedi.

İstanbul'un su probleminin bulunmadığını da dile getiren Topbaş, hiç yağmur yağmasa bile 2007 Ağustos ayına kadar kentin su sıkıntısı yaşamayacağını kaydetti.

''İSTANBUL'A KÖMÜR GİRİŞİNİ YASAKLAYABİLİRİZ''

Kentin hava kirliliği sorunu da olmadığını dile getiren Topbaş, bu kış itibariyle bazı bölgelerde biraz kirlilik görüldüğünü, ancak bunun rahatsız edici boyutta olmadığını söyledi.

İstanbul'da şu anda kapısının önünden doğal gaz geçmiş olmasına rağmen 600 bin ailenin henüz doğal gaz almadığına işaret eden Topbaş, ''Kentte doğal gaz kullanımını daha da artırarak olumsuzlukları ortadan kaldırmayı amaçlıyoruz. İstanbullulardan bunu istiyoruz. Buna tedbir olarak daha ileride belki kömür girişlerini yasaklayabiliriz. 'Kesinlikle kömür kullanımı olmayacak' diyebiliriz'' dedi.

''İGDAŞ'I EN KISA SÜREDE SATMAK İSTİYORUM''

Topbaş, belediye şirketlerinin özelleştirilmesine yönelik çalışma başlattıklarını da belirterek, ''İGDAŞ'ı en kısa sürede satmak istiyorum. Şu anda İstanbul'da yüzde 90 gaz kullanımı var. 3 milyon 350 bin abonesi var. Yatırım boyutunu tamamlamış, rahatlıkla satılabilecek duruma gelmiş. EPDK'nın uyguladığı birtakım değerler var. Orada ufak bir değişiklik yapılırsa, çok daha iyi bir rakama satabileceğimizi biliyoruz. Bir taraftan görüşmeler devam ediyor. Diğer taraftan şirketin değerlendirme çalışmaları devam ediyor. İyi bir paraya satmalıyız. Diğer şirketlerimizden KİPTAŞ ve İDO halka açılabilir'' şeklinde konuştu.

Şirketlerle ilgili basında yanlış değerlendirmelerin yapıldığını ''Sayın Başkan İstanbul'u bitirdi, yurt dışında yatırım yapıyor'' ifadelerinin kullanıldığını dile getiren Topbaş, güven duyulan, başarıya ulaşan bir şirketin uluslararası boyutta iş yapmasının onların marka değerini artıracağını söyledi. İSBAK'ın Yunanistan'da sinyalizasyon yaptığını dile getiren Topbaş, ''(Bu şirketiniz niye yurt dışına satıyor) mu demek lazım? Ne güzel ihracat yapıyor, ekonomiye katkıda bulunuyor. Bunları düşünmek lazım ama maalesef bu yok'' dedi.

SİİRT'E YATIRIM

Topbaş, ''KİPTAŞ'ın neden başka kentlere değil de Siirt'e konut ve cadde düzenlemesi yaptığı'' yönündeki sorular üzerine de konut talebi gelen her yere gittiklerini, Siirt'ten gelen talepte belediye başkanının kendilerine arsa tahsis ettiğini, ayrıca küçük bir çarşının modernize edilmesini istediğini söyledi.

Kiptaş'ın kasasından bir harcama yapılmayacağını, Siirt'in kaynaklarını kullanarak çalışma yapılacağını ifade eden Topbaş, ''Kalkınma adına İstanbul'un Türkiye'ye böyle bir katkısı olmalı. Göçü önleme adına bunu önemsiyorum. Spesifik olarak bir tek Siirt'i görmek doğru değil. Başka illerden 'yatırım yapın' diye talep geliyor. Yatırımı kendi kaynaklarımızla yapmanın imkanı yok. Türkiye'nin her tarafına yetişemeyiz'' dedi.

Topbaş, ''İstanbul'a girişlerde vize uygulanması'' yönündeki görüşlerin hatırlatılması üzerine de şunları kaydetti:

''Gelişigüzel, gerekçesiz İstanbul'a gelinmemeli. Bunu mutlaka bir sisteme koymak lazım. Eğer İstanbul'a öğrenim amacıyla geliyorsanız belgeniz olmalı. İşiniz var, iş için geliyorsanız dilekçe verebilirsiniz. Bir gerekçe konmalı. Ben de bu öneriye katılıyorum. Turist olarak da gelinebilir ama bunu bir sisteme koymak lazım. Çünkü gelen vatandaş da yaşamını rahat sürdüremiyor. İstanbul'un taşı toprağı altın diye, 'her nasılsa bir şekilde geçinirim' anlayışıyla geliniyor. Göçü önlemek için Anadolu'nun kendi kendine yeterli hale gelmesi gerekiyor.''

(AA)

1 2 3 4 5
 
DİĞER GÜNDEM HABERLERİ
 İstanbul Boğazı'na yeni tüp tünel
 'Kenan Doğulu Türkçe söylesin' kampanyası
 Bingöl'de çatışma: 1 terörist ölü ele geçirildi
 Doğu'da 88 köy yolu ulaşıma kapalı
 'Türkler Belçika ordusunun sitesini hackledi'
 THY'nin Ankara-Elazığ uçak seferi iptal edildi
 Tecavüz edilen bebeğe aile bulamıyoruz
 Tespit edilen 17 okul arsası satış için hazır
 "Barış önce dilde başlamalı"
 Mehmet Ağar'ı koruyan polis kendini vurdu
 YÖK, mesleki eğitimi masaya yatırıyor
 'Hz. Ali günümüz insanı için bir model'
 Başbakan tebrik etti, vakıf görevden aldı
ERGUN BABAHAN
Musul ve macera
Dışişleri Bakanı Abdullah Gül...
MEHMET BARLAS
Başarılı ülkeler dışarıdan göç alır...
Bir ülkede...
UMUR TALU
Henüz Yaşar'ken
Yaşar Kemal bu toprakların...
ERDAL ŞAFAK
30 Yıl Savaşı
ABD'nin Bağdat Büyükelçisi...
İncirlik'te ne hazırlığı?
Yeni Irak stratejisini ülkedeki İran bağlantılarını kesmeye odaklayan...
Türkiye lafı salonda alkış tufanı kopardı
İktidar partisinin tek adayı Sarkozy oldu. Fransız lider "AB'nin...
Elde var bir
Elde var bir
100. yılında Süper Lig ve UEFA'da şampiyonluğu hedefleyen Fenerbahçe,...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Pazar Sabah | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2007 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu