|
|
|
"Hibrit otomobil patlar mı" korkusu
Önümüzdeki yıllarda AB piyasasına daha yoğun gireceği düşünülen hibrit ve elektrikli araçlardaki bataryaların güvenliği Avrupa Parlamentosu'nda tartışılırken, AB Komisyonu'nun Sanayiden sorumlu üyesi Günter Verheugen, "Lityum pilleri izlemedeyiz, ancak şu anda bir tehlike bulunmuyor" yönünde bir açıklama yaptı.
Fransa'dan Avrupa Parlamentosu'na seçilen sosyalist grup üyesi Marie Noelle Lienemann, AB Komisyonu'na yönelttiği yazılı soru önergesinde, Avrupalıların yeni teknolojiye "saydam" ve "güvenli" bir biçimde geçme hakkına sahip olduklarını belirtti.
Lityum-iyon
bataryaların tam dolu, aşırı şarj, aşırı deşarj durumunda iken, ya da kısa devre ya da kaza sonucu hasar görme gibi durumlarda, nikel metal hidrit ya da nikel çinko bataryalarda görülmeyen türden, patlamalı bir tutuşma riskine sahip olduğu iddialarına değinen Lienemann, "Bu riskler şu anda mobil telefonlarda, bilgisayarlarda v.s.'de kullanılan minyatür lityum iyon bataryalarda bulunmaktadır ve ciddi boyutta üretimin geri çağrılmasına neden olmuştur. Şu ana değin dünya çapında, 50 milyondan fazla birim geri çağırılmıştır. AB herhangi bir yeni hibrit araç piyasaya çıkmadan önce, çarpışma testlerinde olduğu gibi, şu ya da bu şekilde bataryaların zorunlu güvenlik testinin yapılması konusunda katkıda bulunabilir mi?" diye sordu.
VERHEUGEN: İZLEMEDEYİZ
AB Komisyonu'nun Girişim ve Sanayiden Sorumlu Üyesi Günter Verheugen ise önergeye verdiği yanıtta, halihazırdaki hibrit elektrikli taşıt araçların (HEV) yeterli yüksek kapasite temin etmek için en uygun teknoloji olan Nikel-Metal-Hidrit'ten yararlandıklarını bildirdi. AB ülkelerinde şu anda sadece bu tür araçlar satışa sunulduğunu anlatan Verheugen, "Farklı olarak elektrikli araçlar (EV) şu anda izin verilen ve izni 2009 ocak ayına kadar sürecek olan Nikel-Kadmiyum teknolojisi kullanmaktadır. Otomotiv için şu anda yüksek kapasiteli batarya modülleri bulunsa da, Lityum-iyon teklonojisi büyük boyutlu uygulamalar için henüz gelişme içindedir. Komisyonun halihazırda, özellikle Lityum-iyon bataryalarla uyumlu bir taşıt aracı bulunup bulunmadığı konusunda bir bilgisi yoktur" dedi.
Çok sayıda Lityum-İyon bataryanın, üretim sürecinden kaynaklanan ve dizüstü bilgisayar bataryalarında alevlenmeye yol açan bir sorun dolayısıyla geri çağrıldığını anımsatan Verheugen, "Bununla birlikte, otomotiv uygulamaları için büyük boyutlu Lityum-iyon bloklarında, küçük uygulamalardan farklı bir konseptten yararlanılmaktadır. Özellikle batarya yönetimi değişik bir yolla yapılmaktadır ve batarya blokları, benzer risklerden sakınmak için, portatif uygulamalarda olmadığı biçimde, normal bir şekilde soğutulmaktadır. Komisyonun bunun araçlardan yararlananlar için ciddi bir güvenlik riski oluşturduğu konusunda bir duyumu olmamıştır" dedi.
Günter Verheugen, Komisyon'un konu üzerindeki dikkatini koruyacağını belirtirken "Eğer HEV ya da EV sınıfındaki araçlar özellikle ateş çıkarma gibi bir risk ortaya koyarlarsa Komisyon bu konuda tüm gerekli önlemleri alacaktır. Yine de yakıt teknolojisi ne olursa olsun HEA araçların, Topluluk pazarına girmeden önce AB'nin önden ve yandan çarpma testleriyle uyumlu olma zorunda olduklarını anımsatıyoruz" dedi.
(ANKA)
|