| |
|
|
Geleceğin yıldızı ve haydutu
Dün internetteki bir kısa videoda Suudi Arabistanlı Eyadat Saeb'i izledim. 10 yaşındaki velet topla Ronaldinhovari hareketler yapıyor. Tam bir top cambazı. Tabii Eyadat gerçek bir maçta ne yapar, bu yeteneğini yaşı büyüdüğünde de göstererek bir Robinho, bir Messi, bir Zidane olur mu, bilemeyiz. Çünkü mesela Brezilya'da da böyle sürüyle yetenek var ancak içlerinden pek azı başarıya ulaşıyor. Hiç kuşku yok ki bu tip küçük top cambazları 'seyrederek' işe başlıyor. Önce TV'den ve internetten gerçek yıldızları dikkatlice izliyorlar. Ardından onları taklit etmeye çalışıyorlar. Yetenekli olanlar kendilerini iyice geliştiriyor. Vücut yapıları, kasları ve akciğer kapasiteleri de el veriyorsa... Hele bir de kendilerini genç yaşta keşfedecek bir antrenöre rast gelirlerse, milyonlar kazanacakları endüstriyel futbol sektörüne adım atıyorlar. Yani heves etmek, 'başarmak' anlamına gelmiyor. Ortamın da bu yetenekleri içine dahil etmesi gerekiyor. Kim bilir kaç süper futbolcu keşfedilmeden bu dünyadan göçtü gitti? Niye lafa Eyadat Saeb örneğiyle ve ünlü futbolculara öykünen miniklerle başladım biliyor musunuz? Okullardaki şiddeti körükleyen birinci neden olarak vurdulu kırdılı dizileri gösterenler kervanına, Milli Eğitim Bakanlığı da katılmış. Öğrenciler o kahramanlara özeniyor, onlar gibi güçlü olmak istiyormuş. Hangimiz küçükken bazı kurgu kahramanlara özenmedik ki... Çizgi romanlar okuyarak astronot olma ya da Soğuk Savaş döneminin casus filmlerini izleyerek gizli ajanlık yapma hayalleri kuran nice çocuk vardı benim zamanımda. Peki ya ortam? Türkiye'de uzay çalışması yoktu ki astronot olsunlar... İstihbarata girmek kolay mı; herkesi alırlar mı sanıyorsunuz? Hem zaten o çocukluk arzuları, geçici heveslerden ibaretti. Kimi doktor oldu, kimi işadamı. Bazısı yoksul kaldı, bazısı 1970'lerdeki terör ortamında hayatını kaybetti. Çocuk ya da büyük, bir insanın şiddete yönelmesi, onu bunu dövmesi, bıçaktabanca taşıması, çete kurması için; böyle davranmasını sağlayacak, onu destekleyecek, hareketlerini olumlayacak bir toplumsal çevresi (aile, aşiret, mahalle, okul) olması gerekir. Çevresi kötülük üretiyorsa, çocuk da ona uygun bir 'kötü' kahraman bulur kendine. İşte siz de buradasınız, ben de... Kaldırın şiddet içeren bütün dizi ve filmleri. Söz konusu suç istatistiklerinde anlamlı bir değişiklik olmadığını göreceksiniz.
|