kapat
   
SABAH Gazetesi
 
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Motosiklet 'yaşı'
Motor ırkçılığı

Serdar Turgut Akşamgazetesinde, motosikleti 'yaşını başını almış kişilerin nostaljik aracı' diye tanımlıyor ama yanılıyor. Son yıllarda artan kadın sürücüleri ve gençleri görmüyor olsa gerek.


Motosiklet 'yaşı'

Serdar Turgut Akşam gazetesinde, motosikleti 'yaşını başını almış kişilerin nostaljik aracı' diye tanımlıyor ama yanılıyor. Son yıllarda artan kadın sürücüleri ve gençleri görmüyor olsa gerek.

Aslında sizlere İtalya'nın Vicenza şehrindeki dünyada motosiklet kıyafeti üreticilerinin liderlerinden olan, Dainese fabrikasına ziyaretim ile ilgili izlenimlerimi yazacaktım. Çünkü motosikletin olmazsa olmazı olan koruyucu kıyafetler ile ilgili üretim süreci, güvenlik standartları ve bir de modası ("Modası yok," demeyin, her yıl değişen renkler ve tarzlar var) hakkında bilgiler aktaracaktım. Ama bunları size gelecek hafta vereceğim. Diyebilirsiniz ki, "Madem bunları gelecek hafta verecektin, neden konuya hemen girmedin?" Girmedim çünkü önce başka bir konu hakkında düşünmem gerekiyordu. Konu kısaca bir gazetecinin salt kişisel düşünceleri ile kamuyu yönlendirmesi. Bir gazeteci, öncelikle doğru haber vermeli ve okuyucusunu yanlış ve eksik bilgi ile bilgilendirmemelidir. Konu motosiklet. Ben Harley kullanmam ama Harleyci çok arkadaşım var. Harley kullanıcıları dünyada eşine az rastlanır bir şekilde birbirine bağlı bir topluluktur. Her yıl dünyanın birçok yerinde toplantıları olur. Onlar kilometrelere bağlı kalmaksızın yola dökülürler ve birbirlerini kucaklarlar. Aslında bir Harley gezisine katılırsanız; içinde Honda, BMW, Suzuki, Yamaha gibi diğer motosiklet markalarını da görebilirsiniz. Yani adı Harley'dir ama amaç motosiklettir. Yani motosikletçiliğin ırkçılığını yapmazlar ve her motosiklete kapıları açıktır. Ben en son eylül ayında Harley Owners Group (HOG) ile bir geziye katıldım. İki gece üç gün süren bu Saroz gezisinde yeni dostluklar ve arkadaşlıklar edindim. Çok da mutlu oldum. Fırsat buldukça bu gezilere katılacağım.

Gençler de kullanıyor
Gelelim sorunumuza... Sayın Serdar Turgut geçen hafta 4 Kasım 2006 tarihli Akşam gazetesindeki köşesindeki yazısında Harley ve Harley kullananları eleştirmiş. Yazısının bir bölümünde "1980 yılında motosiklet sahiplerinin ortalama yaşı 24 iken, bu 1990 yılında 32'ye yükselmiş. 2003 yılında ise ortalama yaş 41 olmuş. Yani motosiklet sahibi olmak artık gençlere özgü bir olay değil. Gençliklerini yakalamak isteyen yaşını-başını almış kişilerin nostaljik aracı haline gelmiş," diyor. Dedim ya, bir gazeteci önce araştıracak sonra yazacak diye. İşte somut araştırılmamış bir cümle. Şimdi bunu irdeleyelim isterseniz. 1980'de ne oldu? İhtilal. Türkiye büyük bir krizin içine girdi ve ekonomik ve siyasi sıkıntılar ile uğraştı. 1994'de ne oldu? Cumhuriyet tarihinin en önemli ekonomik krizi ve paramız bir gecede pul oldu. 1999'da ise hepimizi üzüntüye boğan Marmara depremi oldu. 2001'de ise ikinci büyük ekonomik kriz patladı. Serdar Turgut ne diyor? 1980'den 2003'e kadar yaş ortalaması 24 olan motosikletçilerin yaşı 41 olmuş diyor. Tabii bu datayı nereden bulmuş onu tam bilmiyoruz ama, 1980'den 2003'e kadar 23 yıl geçtiğini biliyoruz. Bu da motosiklet kullanan kitlenin, bu kadar sıkıntılı geçen sürede motosiklet kullanmaya devam ettiğini gösteriyor. Yani 1980'deki grup, aslında 47 yaşına gelmiş oluyor. Tabii yeni girenlerle birlikte yaş ortalaması 41'e düşüyor. Kısaca 2003'e gelindiğinde, satın alan kesim 41 yaş civarında. Ama konservatif olan motosiklet camiasında sadece kendi içinde satışlar ve yeni kullanıcılar girmediğinden, bu yaş ortalaması yükseliyor. Yani o yaşa kadar motosiklet almamış kişiler, motosiklet almaya başlamıyor. Aslında motosiklet satışlarında artış ya da patlama 2004'e rastlıyor. O yıla kadar yılda ortalama 10-15 bin adet satılan motosikletler, birden Türkiye' ye gelen ucuz Çin ürünleriyle 200 binlere, sonrasında 300 binlere sıçrıyor. Acaba son üç yılda sayın Serdar Turgut hiç sokağa çıkıp da, ortalıkta artan kadın motosiklet sürücüleri ile gençleri görmüyor mu? Yoksa bir kartal yuvasında oturup nostaljik New York yaşamını mı düşünüyor? Azıcık sokağa çıkar ve etrafına bakarsa, motosikletteki yaş ortalamasının nerelere gittiğini görecektir. Son üç yılda Türkiye'de ortalama 200-250 bin motosiklet satılmaktadır. Siz ne kadar da beğenmeseniz de, her yıl etrafınızda ve gazetenizin bahçesinde daha çok motosiklet göreceksiniz. Belki önümüzdeki günlerde bir karar alıp gazeteye motosikletle gelen personelinize de yasak koyabilir ve gelmelerini engelleyebilirsiniz. Ya da acil bir evrağınızı moto kurye yerine araçla göndererek, İstanbul içinde 15 dakikalık mesafeye nasıl dört saatte gittiğini görebilirsiniz. Bence şunu deseydiniz yanınızda olurdum: "Motosikletleri alıyorlar ama canlarını hiçe sayarak kask takmıyorlar ve motosikletleri kasksız kullanıyorlar..." Kabul, hep birlikte el ele verip bununla ilgili bir kampanya başlatabilirdik ve emin olun, birçok motosikletçi arkadaş da yanınızda olurdu. Ama siz kolay olanı yaptınız ve "Genç kıyafetler içinde motosikletle dolaşan yaşlı- başlı adamlara ve de gençliğe özgü davranışları sürdürmek isteyenlere ne saygı duyarım, ne de severim," diyerek insanları politize ettiniz. Yani bu bir anlamda motosiklet ırkçılığı gibi bir şey oldu. Motosiklet kıyafeti olmazsa olmazlardandır. Bir motor kullanıyorsanız, motosikletin özelliğine göre korumalı, rüzgâr ve su geçirmeyen bir kıyafet kullanmalısınız. Nasıl bir futbolcu sahaya takım elbiseyle çıkamazsa, bir motorcu da kendi özel kıyafeti olmadan motora binmez. Fikrinize saygı duyuyorum ama fikrinizin sizde ve arkadaş topluluğunuzda kalması kaydıyla. Haftaya görüşmek üzere... Motor kullanırken uygun elbise giymeyi, kaskınızı takmayı, farınızı yakmayı ve trafik kurallarına uymayı unutmayın. Yolunuz açık olsun!

METİN KALKAVAN

DİĞER YAŞAMA DAİR HABERLERİ
 Zayıflamak için titreyin...
 Lost izlediler hayatları değişti
 Modaya içgüdüsel yaklaşım
 Arşivinizde DANdadaDAN'a yer açın!
 Tiyatro görmeyen çocuk kalmasın
 Dekorasyona yeni kan
 Farklı ve özel tasarımlar
 Merkez Kitaplar'ın fuar günlüğü
 Atatürk belgeseli
 Dört farklı stille hamile şıklığı
 'Yaratamamak korkumu kaybedersem, biterim'
 Komşu kavgalarının acısını hayvanlar çekiyor
 Ruhunuza hitap edecek etkinlikler...
 Bu akşam dans, yarın devrim
 Annelere pratik öneriler
 Ya Sezen Aksu olmasaydı?
 Motosiklet
 Avrupa'ya ışık saçacaklar
 Mutluluk veren 'basit' tasarımlar
    Cumartesi Yazarlar
    Güncel
  » Yaşama Dair
    Sinema
    Gurme
PROF. DR. BENGİ SEMERCİ
Sık görülen sorunlar (1)
Sizlerden çok sık gelen bazı...
FİLİZ AKIN
Aşka ne oldu?
"Aşka ne oldu?" diye düşününce Aşık...
Yasallık çizgisinin tam üzerinde
Yasallık çizgisinin tam üzerinde
Makinist filminden beri aykırı rollerin ve zor...
TV dizisi tadında sıcak bir Ege hikâyesi
TV dizisi tadında sıcak bir Ege hikâyesi
Bu yılın yerli film furyası içinde anlaşılan bu tür filmler sık sık...
Bu kebaplarda kuyruk yağı yok
Acıbadem'deki yerinden sonra Bağdat Caddesi'nde de bir şube açan...
Bu provokasyona kalp dayanmaz...
Tutkunlarının vazgeçemediği erotik iç çamaşırı markası Agent Provocateur, şimdi...
Kalede Adnan Menderes
İlk film gösterimi, İsmet İnönü ile Atatürk'ün aralarının açılmasına vesile ilk...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.