2006 yılı Merkezi Yönetim Bütçesi eylül verilerine göre ocakeylül döneminde toplam gelirler geçen yılın aynı dönemine göre % 25 artarak 128 milyar YTL'ye, giderler geçen yılın aynı dönemine göre % 21.2 artarak 129.4 milyar YTL'ye yükseldi. Aynı dönemde faiz dışı fazla ise % 17.3 artarak 36.2 milyar YTL'ye erişti. Harcamalar tarafındaki artışları "borçlanarakdeğilgeliryaratarak" finanse eden hükümet,piyasalarasıkıbütçedisiplinindentavizverilmeyeceğimesajınıvermiştir. Son dönemde bütçedeki ödeneklerini henüz kullanılmamış olan kamu kurumlarının ödeneklerinin dondurulması ise hükümetin yılsonuna kadar harcamalar tarafında da frene bastığını gösteriyor. TBMMPlanBütçeKomisyonu'ndagörüşülmesinebaşlanan2007bütçeyasatasarısında; gelirlerin 2007 için % 9.3, giderlerin ise % 16.9 artacağı öngörüsü yer alıyor. Personel giderleri ve cari transferler için geçtiğimiz senelere göre daha fazla pay ayrılması, faiz dışı giderlerin GSMH içindeki payının artmasına neden oldu. Faiz dışı denge için 2006 tahmini % 7.7, 2007 için planlanan oran % 5.7'dir. 2007bütçesi,harcamalaryoluylabüyümenindestekleneceğinigöstermektedir. Geçmiş yıllarda beklentilerden daha iyi sonuçlar veren bütçe,Komisyonasevkedilenhaliilekamuaçığınıartırıcıveenflasyonistbirgörünümçizmektedir. Sosyal güvenlik ve sağlık harcamalarının içinde bulunduğu transfer harcamaları yıllık büyüme ve enflasyon oranından daha yüksek hızda artırılmaktadır. Personel giderlerinde planlanan artış ise hedeflenen enflasyona göre yüksektir. Gelecek yıl için öngörülen % 5 büyüme ve % 4 enflasyon hedefi ile harcamalar kalemi uyum içinde değildir. Ancak hükümet,"MerkezBankası'nın%4enflasyonhedefinigerçekçibulmayıpdahagerçekçibirenflasyonrakamıilebütçehesaplamış" olabilir. Bu durumda da Merkez Bankası ile hükümetin konuşup "gerçekleştirilebilirbirenflasyonhedefinde" uzlaşması ve bunu kamuoyu ile paylaşmaları gerekmektedir. Eylül cari işlemler dengesi 1.9 milyar ABD Doları açık vermiştir. Eylül rakamı ile birlikte 2006 yılı toplam cari işlemler açığı 25.3 milyar ABD Dolarına erişmiştir. Eylül ayında bir yıllık cari işlemler açığının GSMH'ye oranı % 8'i aşmıştır. Buoranuzundönemdesürdürülebilirgörünmemektedir. Çünkü finansman tarafına baktığımızda açığınfinansmanındakredilerinvedoğrudanyatırımlarınçokbüyükpayasahipolduğunugörüyoruz. Hükümet tarafında doğrudan yatırımların cari açığın finansmanında önemli yer tuttuğu ve bu nedenle sağlıklı bir finansman sağlandığı görüşü hakim olabilir. Ancak doğrudan yatırımların mevcut işletmelerin yabancılar tarafından satın alınması şeklinde gerçekleştiği, yeni işletme kurma için gelen yabancı sermayenin düşük düzeyde kaldığı unutulmamalıdır. Önümüzdekiyıliçindeönemliözelleştirmeveyabancısatışlarınolacağıdüşünüldüğündegelecekyıliçindecariaçıksorunyaratmayabilir. Ancak bu kadar yüksek düzeyde açığı finanse etmek için kısa bir süre sonra satacak işletme bulamayabiliriz. Bu nedenle uzundönemdecariişlemleraçığınınekonomimiziçintehlikearzetmeyecekdüzeyeçekilmesiiçinmikrobazdayapısaldönüşüm,makrobazdaiserekabetçibirkurdüzeyinienflasyonanedenolmayacaktedbirlerlebirliktealmamızgerekmektedir.