|
|
İstanbul'u bitiren rakamlar
"Bayramda İstanbul boşalacak, trafik rahatlayacak" diyenler var. Hiç de öyle olmayacak! Sadece yoğunluk, sabahın erken saatlerinde değil, daha geç başlayacak. Bunu bilmek için alim olmaya gerek yok. Buyurun rakamlara birlikte bakalım... Boğaziçi Köprüsü şu hesaba göre yapıldı: Bu köprüden 120 km/sa hızla, bir günde (10 saat üzerinden hesaplanmış) 45 bin araç geçebilir. 5 saat verilen ek şeritle, bu sayı en fazla 52 bin 500'e çıkabilir.Oysa bu köprüyü günde, tek yönde 90 bin araç kullanıyor. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nde durum daha vahim. Bu köprü de, günde (yine 10 saat hesabıyla) 60 bin aracın geçişine uygun şekilde yapılmış. Gerçekte geçen araç sayısıysa 100 bin küçük araç ve 25 bin ağır vasıta. Bir ağır vasıta, 5 küçük araç olarak hesaplandığı için günlük kullanım 225 bine ulaşıyor. Yani her iki köprü ve dolayısıyla bağlantı yolları bize yetmiyor! Boğaziçi Köprüsü'nden gişelerin kaldırılması projesinin işe yaramama sebebi, araba sayısı falan değil... Geçen yıl, İstanbul Trafik Denetleme Şube Müdürü Ali Kemal Hanlı'yı bir toplantıda dinlemiştim. Hanlı o zaman şöyle konuşmuştu: "OGS sistemi işe yaramaz çünkü araçlar buradan azami 30 km/sa hızla geçebiliyorlar." Öngörülen hızın 4'te 1'i kullanılınca başka sonuç beklenemez ki! Bunlara bir de şehir içindeki uygunsuz park ve benzerlerini ekleyin. Bayramda trafiğin rahatlaması için önce kaç aracın trafikten çekilmesi gerektiğini hesaplayalım, sonra sevinelim.
|