|
|
|
|
|
|
'Kadını kapatırsan erkek kime bakar?'
Almanya'da kitapları 100 binden fazla satan sosyolog, yazar Necla Kelek tepkilere rağmen İslam'ın kadının özgürlüğünü engellediğini iddia ediyor.
'Türban, savaş ilanı' "Türban, bireyselleşmeye ve modernleşmeye en büyük engel. Bir savaş ilanı. Türkiye'den yeni geldim, her tarafta kara çarşaflı kadınlar var. Cumhuriyet ilkeleri nerede?"
'Kadın kapanmamalı' "İslam kadının cinselliğini yok ediyor. Kadını başörtüsüyle bağlarsan kadınlığını da alırsın. Erkek kiminle ilgilenecek?"
'İslam, aşkı ve cinselliği yok etti'
İslam dininin kadının özgürlüğünü elinden aldığını savunduğu kitapları Almanya'da 100 binden fazla satan sosyolog, yazar Necla Kelek, "Kadını başörtüsüyle bağlarsan kadınlığını bağlarsın," diyor.
Son zamanlarda hem Alman hem de Türk kamuoyunda karşıt söylemlerle adından söz ettiren sosyolog, yazar Necla Kelek, tepkilere rağmen sivri açıklamalardan vazgeçmiyor. İslam dininin özgürlükçü olmadığını savunan ve 2002'de yazdığı Gündelik Hayatta İslam'ın (İslam im Alltag) ardından Yabancı Gelin (Die fremde Braut-2005) ve Kayıp Oğullar (Die verlorenen Söhne-2006) adlı kitaplarında da İslam dininin rasyonel ve pozitivist bir din olmadığını iddia eden Kelek, en büyük engelin feodal düşünce yapısı olduğunu belirtiyor. Hıristiyanlığın, İslam'a göre daha demokrat olduğunu ileri süren Kelek, İslam dini ile bireysel aşk ve cinselliğin yok edildiğini savunuyor.
- Fikirleriniz tepki çekiyor. Biz de sizi analiz edebilir miyiz? Nasıl bir çocukluk yaşadınız? - Almanya'ya 10 yaşında geldim. Çocukluğum Kadıköy'de geçti. Rüya gibiydi. Babam Atatürkçü ve Cumhuriyetçi'ydi. Evini terk edip annemle İstanbul'a yerleşmiş. Asıl Kayserili ve Çerkeziz. Dört kardeşiz. Çağdaş bir dönemdi. Sinemalara gidilir, açık hava konserleri olurdu. Dedem, Osmanlı zamanında 'kadın tüccarlığı' yapmış. Kazandığı paralarla lise, kütüphane, cami bile yaptırmış. Evimizde klasikler su gibi biliniyordu. Ailemle ilişkilerimde o dönem bir sorun yoktu.
- Kişiliğinizin oluşmasında babanızın mı annenizin mi etkisi var? - Ağabeyim çok etkili oldu üzerimde. Bavul dolusu kitaplar getirirdi bana. İstanbul sosyetesine büyük ilgi duyuyordu. Özgürdü, partilere giderdi, eve gelince de doya doya anlatırdı. Babam evde bizimle hiç konuşmazdı, annemle bile... Ondan çok korkardık. Berlin'e gelmiştik. Babam burada çok değişti; hep Türklerle görüşmemizi istiyordu. Bizi terk edip İstanbul'a döndü. Bir daha kontağımız kalmadı.
- Babanız ile yolunuz neden ayrıldı? - 13 yaşındaydım, ergenlik dönemine yeni girmiştim. İlk bunalımım o zaman başladı. Bir yıl okula gitmedim. Almanya'dan kopmuştum. Bu kopuşu ailece yaşadık. Babam birden değişti. İstanbul'daki babam yok olmuş, bambaşka biri olmuştu. Türk çevresine yöneldik. Alman arkadaş çevrem yasaklandı. Oysa İstanbul'da çok modern yaşıyorduk. Türk yemeği, sohbeti yapılır oldu.
Süheyla KAPLAN / HAMBURG
|
|
|
|
|
|
|
|
|