Perakende dünyasında para marketlerin kasasına akıyor
Türkiye'de organize perakende sektöründe faaliyet gösteren mağazaların yarısı giyim ürünü satarken, toplam cirodan aslan payını yüzde 38 ile marketler ve yüzde 29 ile beyaz eşya-elektronik mağazaları alıyor. Firmaların yaş ortalaması ise 16.7.
Organize perakende sektöründe faaliyet gösteren 250 firmanın verileri temel alınarak yapılan araştırmada, Türkiye'deki mağazaların yarısının giyim ürünü sattığı, bu mağazaların toplam cirodan aldığı payın ise yüzde 11 olduğu belirlendi. Araştırmaya göre, ciro şampiyonu ise yüzde 38 ile marketler olurken, 2'nci sırada yüzde 29 ile beyaz eşya ve elektronik yer alıyor. Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Birliği (AMPD), Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) ve Tescilli Markalar Derneği (TMD) verilerinden yola çıkarak oluşturulan ve Türkiye'de organize perakende sektörünün haritasını ortaya koyan Turkish Time dergisinin araştırmasına göre, firma sayısına göre giyim mağazalarını yüzde 17 ile ev geliştirme zincirleri, yani mobilyacılar takip ediyor. ÇOĞU
90'LARDA KURULMUŞ Sektörün ortalama satış noktası sayısı ise 109. Satış noktası en fazla olan kategorisi 281 ile beyaz eşya ve elektronik. İkinci sırada 274 satış noktası ile ev geliştirme, üçüncü sırada da 125 satış noktası ile marketler yer alıyor. Ciro dağılımında da, market ve beyaz eşya-elektronik mağazalarını yüzde 11 ile giyim mağazaları izliyor. Söz konusu 250 firmanın yüzde 40'ı 1990'lı yıllarda kurulmuş. 1970'lerden önce kurulmuş olan firmaların oranı yüzde 10'u geçmezken, yüzde 11'inin doğum tarihi 1970'ler, yüzde 13.8'inin 1980'ler, yüzde 25.7'sinin ise 2000'ler. Bütün firmaların doğum tarihleri dikkate alındığında, sektörde faaliyet gösteren firmaların yaş ortalaması 16.7 çıkıyor. En genç firmalar 8.8 yaş ortalamasıyla kişisel bakım ürünleri kategorisinde yer alırken, bu kategoriyi 14.8 ile giyimciler, 15.8 ile marketler takip ediyor.
GİZLİ DEV: BİM Ciroda aslan payını alan marketler kategorisinde gizli dev ise göz önünde olmaktan ısrarla uzak duran BİM. Marketler kategorisinde Migros 2 milyar 690 milyon YTL konsolide ciroyla ilk sırada yer alırken, onu 1 milyar 673 milyon 77 bin YTL'lik konsolide ciroyla BİM izliyor. BİM, bu rakamla Tansaş, Metro Cash&Carry, Gima ve Kipa gibi pek çok marketi geride bırakıyor. Beyaz eşya ve elektronik kategorisinde ise ilk sırayı 3 milyar 200 milyon YTL ile Arçelik alıyor. Arçelik'in ardından, 1 milyar 121 milyon YTL ile Genpatech, 1 milyar 114 milyon YTL Vestel ve 499 milyon YTL ile Teknosa geliyor.