|
|
TV reklamlarındaki 10 kusurlu hareket
CUMA günü bu köşede reklamların izleyiciyi nasıl canından bezdirdiğini genel hatlarıyla anlatmıştım. Bugün, RTÜK kurallarını ihlal eden, ekrandaki 'kara delikleri' yazacağım. Bana göre bunlar, ekranda penaltıya neden olan 10 kusurlu hareket: 1. Dizi, film gibi program tipoloji jeneriklerine sponsor alınması. 2. Program tanıtımı jeneriklerine sponsor alınması. 3. Program tanıtımlarında sponsor firmaya yer verilemeyeceği kuralına karşılık, bunun ihlal edilmesi. (Örneğin; Formula yarışlarının tanıtımlarında Petrol Ofisi ve Renault logolarının öne çıkarılması gibi.) 4. Doğrudan Pazarlama reklamlarının tanıtımında telefon numarası, eve teslim ve iade kabul şartları, fiyat bilgisi ve normal satış koşullarında satılamaması hükmü bulunmasına karşılık, özellikle turizm odaklı tanıtımlarda bu hükmün sıkça ihlal edilmesi. (Örnek; Turistica reklamları...) 5. Sanal reklamlar için RTÜK tarafından belirlenen alanların sürekli ihlal edilmesi. (Örnek; futbol maçlarında topun oynandığı alanın kocaman sanal reklamla kapatılarak, ekran başındaki futbolseverlerin çileden çıkartılması gibi...) 6. İki sanal reklamın arasında belli bir süre tahdidi olmasına rağmen, bu tür reklamların birbirinin peşi sıra yayınlanması. 7. RTÜK'ün Reklam Yönetmeliği'nde televizyonda yayınlanacak sinema filmlerinin ilk 45 dakikasının reklamla bölünemeyeceği belirtilmesine karşılık, bu filmlerin ilk 20 dakikadan sonra sık sık reklamla bölünmesi. 8. "Az Sonra" başlığı altında yapılan program tanıtımlarında yasak olmasına rağmen jenerik sponsorluğu uygulaması yapılması. 9. RTÜK'ün "Reklam kuşakları dışında reklam yapılamaz" hükmüne rağmen, "Bu Bir Reklamdır" ibaresiyle yeni kuşak açılması. 10. Program içinde 6, program öncesinde 8 dakika ile sınırlandırılan reklam kuşaklarının sürekli ihlal edilmesi.
|