|
|
|
|
|
|
Sağlık Hakkı
Hastayı reddetme hakkımı kullandım * Bir hasta 3 ay önce benimle kavga etti. Oysa, ben onun için gece yarısı uykumdan kalkıp arabamla binip Acil Servis'e geldim. Onu muayene edip tedavisini düzenledim. Ancak o, illa hastaneye yatmak istiyordu. Bana göreyse yatması gerekmiyordu. Tedavisi ayaktan yapılabilecek durumdaydı. Bundan dolayı, bana hakaretlerde bulundu. Geçen gün aynı kişi, tekrar acile gelmiş. Acilde görevli pratisyen hekim arkadaşım, beni telefonla aradı. Hastanın adını verince hatırladım. Ona 'başka bir uzman hekimi aramasını, bu hastaya gelmeyeceğimi' söyledim. "Hastayı reddetme hakkımı kullanmak istiyorum" dedim. Ancak o gece icapçı hekim olduğum için, sonradan kaygıya kapıldım. Diğer meslektaşımı arayıp, durumu anlattım. Hastayı onun görmesini rica ettim. Sağ olsun kabul etti, sorun çözüldü. Ne dersiniz, böyle bir durumda sorumlu olur muyum?
İlkesel olarak, hekimlerin hastaları reddetme hakkı vardır. Hekimle hasta arasında tatsız bir olay yaşanmışsa hekim hastaya istenildiği ölçüde yararlı olamaz. Ayrıca, onurunun korunması açısından, hekim bu hakkını kullanabilmelidir. Ancak hastayı reddetme hakkının kullanılması belirli kurallar dahilinde olabilir. Eğer özel bir sağlık kurumunda veya muayenehanenizde çalışıyorsanız ve hastayı geri çevirdiğinizden ötürü, hasta zarar görmüyor ise; bu hakkınızı rahatça kullanabilirsiniz. Eğer bulunduğunuz yörede, sizinle aynı branştan bir başka hekim yoksa, bu durumda hastayı geri çeviremezsiniz. Acil ve yaşamsal destek gerektiren hiçbir hastayı geri çeviremezsiniz. Kamuda çalışıyorsanız ve o gün, o saatte, o birimde görevli olsanız bile; hastanın ihtiyacı olan hizmeti verebilecek bir başkası da o sırada orada bulunuyorsa, yine hastayı ona yönlendirebilirsiniz. Aslında bu, hasta için de daha güvenli ve daha memnuniyet vericidir. Hasta hekim ilişkisinde güven unsuru çok önemlidir. Hekimiyle tartışmış bir hastanın, onun teşhis ve tedavisine inanması ve uygulaması çok güçtür. Uygulanmayan hiçbir tedavi başarılı olamaz. Fakat, o sırada hastanın kolayca ulaşabileceği aynı branştan bir hekim bulunmuyorsa, kamuda görevli bir hekim hastayı geri çeviremez. Bu bakımdan, siz doğru olanı yapmışsınız. Duyarlılık ve sorumluluk gösterip, meslektaşınızı aramış, hastayı riske atmamışsınız. Dolayısıyla kendinizi de olası bir olumsuz sorumluluktan korumuşsunuz.
|
|
|
|
|
|
|
|
|