'Limanlar tabii ki stratejik kuralsız verilmemeli'
Limanların stratejik olduğunu belirten denizciliğin duayen ismi Lucien Arkas "Şu anki kuralsız durumda büyük gruplara verilmesi sakıncalı" dedi.
Türkiye'nin sessiz devleri arasında kim var derseniz ilk sayılacaklar arasında gelir Arkas ailesi. Yıllardır İzmir'in vergi rekortmeni olan Arkas ailesinin Türkiye'nin en büyük konteynır limanı olan İstanbul Ambarlı'yı işlettiğini bir çoğumuz bilmiyordur. İşlerin başında ailenin babası Lucien Arkas bulunuyor. Limanların stratejik olmadığını söylemenin doğru olmayacağını ifade eden Arkas, kuralların konulmadığı sektörde limanların yabancılara devrinin sıkıntıya neden olabileceği uyarısında bulunuyor. Denizcilik sektörünün duayeni Lucien Arkas'la liman özelleştirmelerini, özelleştirmeden aldıkları İskenderun limanını, demiryolu işletmeciliğini ve Anadolu hayalini konuştuk.
İzmir Limanı ihalesi ikinci kez ertelendi. Ertelenme gerekçesi neydi?
Gerekçe açıklanmadı, mecbur da değiller. Ama bildiğim kadarıyla Danıştay'ın Mersin Limanı'ndaki kararının kesinleşmesi bekleniyor. İskenderun Limanı'nda da... Sanırım onlar belli olmadan yeni bir belirsizlikle karşı karşıya kalınmak istenmiyor. Ayrıca sendikaların açtığı "limanların özelleştirilmesi doğru değil" davaları da sürüyor.
Sizin İzmir Limanıkonusundaki çağrınızla İzmir'de 150 kişilik işadamı grubu 330 milyon dolar sermayeli bir ortaklık kurdu. İhale kazanılsa bu kadar kişi arasında sorunlar yaşanaz mı?
Aslında 100 kişi olarak düşündük ancak herkes bizim tarafsızlığımızı kabul edince kişi sayısı arttı. Şirkette hiçbir aile ve şirketin hissesi yüzde 20'yi aşmıyor. Bir grubun hakimiyeti yok.
İSKENDERUN DEĞİŞECEK
Rekabet Kurulu Akfen'e vize vermeyince İskenderun en iyi ikinci teklifi yapana yani size kaldı. Bu limanla ilgili planlar nasıl?
İskenderun önemli bir fırsat. Uzakdoğu'dan gelen gemiler bölgede Beyrut Limanı'na gidiyor. Bir de Süveyş Kanalı'nın üzerine devlet destekli bir sürü liman kuran Mısır. İhale bize kalırsa biz orayı konteynır limanı yapacağız. Amacımız aktarım merkezi olmak. Tahminim 300-350 milyon dolarlık bir yatırım olacak.
Stratejik olmadığını söylemek yanlış olur. Ama belli kurallar içinde limanlar da serbesti istiyor. Bizim Boğazlarla ilgili uluslararası anlaşmalar nedeniyle kurallarımız var. Ancak limanlarla ilgili kurallarımız yok. Kuralsız ortamda eğer yurtdışındaki büyük gruplara limanları verirsek daha sonra kural koymak çok zor olabilir. Biz şu anda boşluğu Rekabet Kurulu ile doldurmaya çabalıyoruz.